یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌ طبیعت خراسان رضوی در معرض فرسایش بادی قرار دارد که شدت این نوع فرسایش در ۷۰۰ هزار هکتار از این عرصه بحرانی است.

فرسایش بادی در ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی خراسان رضوی بحرانی است

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به دلیل شرایط جغرافیایی به صورت مستمر در  معرض پدیده بیابانزایی قرار دارد به شکلی که این پدیده طبیعی به روند همیشگی برای طبیعت استان تبدیل شده است. 

علیرضا صحرایی افزود: با توجه به تجربه فعالیت های استان در زمینه بیابان زدایی و کاشت جنگل های دست ساز هم اکنون خراسان رضوی جزو استانهای پیشرو در این زمینه است.

وی اظهار داشت: در این راستا تاکنون ۷۵۰ هزار هکتار جنگل های بیابانی در استان ایجاد شده و هر درختچه در کویر به منزله سربازی است که از خاک آن در برابر عوامل طبیعی فرسایشی دفاع می کند.

وی گفت: طی ۲ سال اخیر هزینه عملیات بیابان زدایی بسیار افزایش یافته و اعتبارات هم جوابگوی این حجم بیابان در استان نیست اما با توجه به اینکه مردم آثار و برکات این دست عملیات را دیده اند در اجرای پروژه ها همکاری و مشارکت دارند.

صحرایی افزود: با اجرای موثر عملیات بیابانزدایی در خراسان رضوی هم اکنون تپه شنی فعال در این استان نداریم.

وی اظهار داشت: در شهرستان های جنوبی از جمله بردسکن، بجستان، گناباد، مه ولات، تربت حیدریه و تربت جام روند بیابان زایی بیشتر است.

از مجموع ۱۱میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است.
از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره بردار به صورت مشارکتی مورد حفاظت و صیانت قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.