پس از اینکه چندین بار موضوع رانت تحصیلی فرزندان اساتید علوم پزشکی دانشگاه آزاد مورد اعتراض دولت و مجلس قرار گرفت این بار در اقدامی عجیب دیوان عدالت به ادامه تبعیض‌ها رأی مثبت داد.

چراغ سبز دیوان عدالت به رانت تحصیلی فرزندان اساتید دانشگاه آزاد

قدس آنلاین: چند روز پیش بود که دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به علی اکبر ولایتی رئیس هیات امناء دانشگاه آزاد موضوع تبعیض به نفع فرزندان اساتید علوم پزشکی را متذکر شد.

در این نامه تاکید شده بود که مصوبه مذکور مغایر با دستورالعمل اجرایی مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به ۱۳۴ نفر از افراد باقیمانده از فرزندان اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه آزاد اجازه می دهد تا در رشته های پزشکی با رتبه بالاتر از رشته قبولی خود ادامه تحصیل دهند.

ماجرای رانت تحصیلی چه بود؟

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی طی دو نامه به تاریخ های ۱۳۹۷.۰۷.۷و ۱۳۹۷.۰۷.۱۴ از معاون آموزشی وزارت بهداشت می‌خواهد که بر خلاف دستورالعمل اجرایی ۷۳۵ شورای انقلاب فرهنگی و مطابق رویه غیرقانونی سال ۹۶ دانشگاه آزاد، از ۲۵۴ نفر از فرزندان اعضای هیات علمی که در شهریور سال ۹۷ در رشته دامپزشکی پذیرفته شده اند، در رشته های بالاتر، ثبت نام کند.

نکته حائز اهمیت این است که در میان این گروه نیز نام فرزندان برخی مقامات دیده می شود. در واقع تعارض منافع بین منافع شخصی برخی از اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاهی و منافع مربوط به جان مردم، به نفع معدودی از دانشگاهیان رفع شد!

معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز موضوع را در کمیسیون موارد خاص  مطرح کرد و ضمن وضع ضوابطی برای انتقال دانشجویان خارج به داخل، مجوز تغییر رشته گروه مزبور را صادر کرد.

این جواز، طی نامه مورخ ۹۷.۱۲.۱۹ برای اجرا به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد و این اقدام در حالی رخ داد که از حیطه صلاحیت کمیسیون موارد خاص نیز خارج بوده است.

نامه توکلی به رئیس دانشگاه آزاد

در این نامه آمده است: «در سال ۱۳۹۶ به موجب نامه شماره ۸۶۰.۱۵۹۹ معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد، برای ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه مقرر شد تغییر رشته در رشته‌های دکترای حرفه‌ای برای این افراد امکان‌پذیر باشد. این اقدام تبعیضی آشکار برای فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد بود. خوشبختانه این مصوبه در سال ۹۷ توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لغو شد.

اما همچنان ۱۳۴ نفر که فرزندان برخی از مدیران دانشگاه آزاد نیز در میان آنان هستند، براساس این مصوبه غیرقانونی در رشته پزشکی یا دندانپزشکی مشغول به تحصیل شده‌اند؛ در حالی که نمره رشته دامپزشکی را کسب کرده‌اند. از شما انتظار است که تغییر رشته کسانی که براساس این مصوبه لغو شده انجام گرفته است ابطال گردد و به رشته دامپزشکی برگردانده شوند.»

در نتیجه مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی پس از اطلاع از ماجرای رانت و بررسی تخلفات رخ داده، موضوع را به رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گزارش می کند.

رئیس کمیسیون نیز از وزیر بهداشت درخواست می‌کند که با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خارج از اختیارات و صلاحیت قانونی خود، با وضع ضوابطی مغایر با دستورالعمل اجرایی قانونی عمل کرده، مصوبه کمیسیون موارد خاص را لغو کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پس از توجه به غیرقانونی بودن تصمیم قبلی، طی نامه شماره ۵۲۰.۵۰۰ مورخ ۹۸.۰۶.۱۱ مصوبه قبلی  کمیسیون خاص را که خودش به دانشگاه آزاد ابلاغ کرده بود، لغو می کند.

لغو منصفانه این مجوز موجب شد که این تبعیض موجود درسال ۹۷ صورت نگیرد، اما سازمان دیده بان شفافیت و عدالت بازگرداندن ۱۳۴ دانشجوی دامپزشکی را که در سال ۹۶، در دوره مدیریت جدید، در رشته های پزشکی و دندان پزشکی مشغول شده اند نیز، از رئیس هیأت امناء دانشگاه آزاد و وزرای مربوطه مطالبه کرد و موافقت آنها نیز جلب شد.

رأی دیوان عدالت به ادامه رانت تحصیلی

اما چندی بعد، جمعی از ذینفغان امتیاز طلب شکایت خود را به دادرس شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری بردند و در نتیجه دادنامه ای با نامه شماره ۵۲۰.۵۰۵ مورخ ۹۸.۶.۱۱ صادر شد که متضمن دستور توقف موقت اعمال نامه معاون آموزشی وزارت بهداشت است. به عبارتی از رفع تبعیض جلوگیری شد تا رانت فعلا ادامه یابد!

جالب اینکه گویا شکایت، به فاصله یک روزمطرح و رأی دیوان عدالت نیز صادر و دادنامه تنظیم شده است.

البته گویا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی نامه ای به رئیس دیوان عدالت اداری رفع اثر از دستور موقت صادره را درخواست کرده است.

نامه به رئیس دیوان عدالت اداری

از سوی دیگر، رئیس هیأت‌­مدیره دیده بان شفافیت و عدالت به نامه ارسالی به رئیس دانشگاه آزاد بسنده نکرد و به رئیس دیوان عدالت اداری نیز نامه‌ای نوشت و خواستار رفع تبعیض به نفع فرزندان اساتید علوم پزشکی و لغو مجدد مصوبه کمیسیون خاص وزارت بهداشت شد.

در این نامه تأکید شد: «هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی در تصمیمی تبعیض‌­آمیز با نادیده گرفتن دستورالعمل اجرایی مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدون صلاحیت قانونی، ضوابط تازه ای جهت نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی، وضع می نماید؛ بر اساس این ضوابط غیرقانونی، دانشگاه آزاد نسبت به تغییر رشته و انتقال ۱۳۴ نفر از فرزندان هیات علمی به رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی اقدام می کند. این افراد در حال حاضر در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل اند که اسامی برخی از بستگان مقامات دانشگاه آزاد نیز در میان آن­ها دیده می شود.

در روزهایی که رئیس جدید قوه قضائیه با علمداری مبارزه با فساد و تبعیض، شمع امیدی در دل مردم افروخته است چنین رأیی نه تنها به آبروی دیوان عدالت آسیب می زند، بلکه مخل آن امیدواری نیز می‌شود.

سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت مصرانه از شما می‌خواهد که مانع استحکام تبعیضی به این زشتی و ناروایی و در عین حال غیرقانونی بشوید. دیده بان شفافیت و عدالت همچنان برای بازگرداندن  آن ۱۳۴ دانشجو که ظرفیت متعلق به دانشجویان مستعد تر را غصب کرده اند، به رشته خودشان، پافشاری خواهد کرد.»

اما اکنون لغو رانت تحصیلی که در روزهای گذشته با نظر موافق وزرای علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد همراه بوده، به دستور شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری به صورت موقت متوقف شده است.

این درحالی است که مصوبه مذکور که مغایر با دستورالعمل اجرایی مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به ۱۳۴ نفر از افراد باقیمانده از فرزندان اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاه آزاد اجازه می دهد تا در رشته های پزشکی با رتبه بالاتر از رشته قبولی خود ادامه تحصیل دهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.