دومین نشست تخصصی بررسی موانع و مشکلات توسعه صنعت فرش دستباف ظهر امروز برگزار شد.

 بررسی مشکلات فرش دستباف شهرستان مشهد/مشکل فرش پشت میزی حل نمی شود!

به گزارش قدس آنلاین، نماینده معین اقتصاد مقاومتی شهرستان مشهد در این جلسه که با حضور نماینده فرماندار مشهد، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش استان و جمعی از فعالان این صنف برگزار شد، با اشاره به تاکیدات استاندار خراسان رضوی مبنی بر تلاش و مشارکت دستگاه ها با مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری در جهت رشد و توسعه کشور گفت: بر این اساس با تدبیر جناب دکتر کلایی، شهرداری مشهد معین اقتصاد مقاومتی شهرستان مشهد قرار گرفت تا با تشریک مساعی اقشار مختلف مردم و تلاش برای کاهش موانع، باعث رونق تولید و ماندگاری جمعیت در روستاهای شهرستان مشهد باشد.

*از مشکل تامین مواد اولیه مرغوب تا محصولات بدون شناسنامه

مهندس ناصر رسولی برگزاری سلسله نشست های تخصصی بررسی موانع و مشکلات توسعه صنعت فرش دستباف را در همین راستا دانست و گفت: در جلسه گذشته ۱۰ گره صنعت فرش استان مورد بررسی قرار گرفت که قرار شد راهکارهای اجرایی برای رفع آن اندیشیده و اجرایی شود.
وی از مشکل تامین مواد اولیه مرغوب در خراسان رضوی، وضعیت بازار فرش، آموزش، بیمه قالی بافان، پراکندگی بافندگان فرش، محصولات بدون شناسنامه و عدم وجود فضای کافی برای بافندگان، سودجویی دلالان به عنوان دغدغه هایی نام برد که لازم است با پای کار آوردن همه ظرفیت ها برای رفع آن تلاش کرد.
 رسولی با اشاره به تصمیمات اخذ شده درنشست بررسی موانع توسعه صنعت فرش ادامه داد: در این جلسه که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صنعت فرش برگزار شد به توافق رسیدیم که سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی در ۱۵ نقطه از مشهد فضایی را برای تولید و فروش فرش دستباف آماده کنند.
وی گفت: این فضا با همکاری مشترک اتحادیه فرش دستباف مشهد و همینطور اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت در اختیار بافندگان مستعد قرار خواهد گرفت.

*مشکلات فرش دستباف از پشت میز حل نمی شود


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف خراسان رضوی هم با اشاره به سال های رونق فرش طی چند دهه قبل گفت: در گذشته نیمی از پشم مورد نیاز کشور در خراسان تولید می شد که متاسفانه این فرآیند امروزه تغییر کرده و ما وارد کننده پشم از سایر استان ها و حتی خارج از کشور هستیم.
دکتر هادی مخملی کیفیت مطلوب نخ های حاصل از پشم ریسی دستی را در تولید فرش های دستباف به عنوان برند فرش خراسان یاد کرد و گفت: متاسفانه نخ ریسی صنعتی نسبت به نوع دستی آن از سطح کیفی پایین تری برخوردار بوده و در ماندگاری فرش اثرات خود را به خوبی نشان می دهد.
وی با بیان این که رفع مشکلات فرش دستباف از پشت میز حل نمی شود و لازم است این گونه جلسات در کارگاه های تولیدی فرش هم برگزار شود، تاکید کرد: یکی از مهم ترین دلائل حال بیمار صنعت فرش دستباف، مسئله فروش و بازاریابی محصول است که اگر فروش خوب شود، همه زنجیره تولید اصلاح و به روز می شوند.
وی خاطر نشان ساخت: باید هزینه های تولید کاهش یابد تا توجیه اقتصادی برای تولیدکننده فرش نمایان شود. به عنوان مثال یک بافنده فرش با گذشت زمان با مشکلات چشم و بینایی، آرتروز و سایر مواجه خواهد شد و اگراندوخته خوبی برای آینده نداشته باشد، قید کار را خواهد زد و به مشاغل بعضا کاذب روی خواهد آورد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.