ایلام- مراسم بزرگ‌ترین راه‌پیمایی جهان اسلام امسال از هر نظر متفاوت با همیشه بود و به دلیل افزایش سه برابری جمعیت نسبت به سال‌های قبل تمامی موکب‌ها و حتی طرف عراقی را غافلگیر و معادلات آن‌ها را بر هم‌ریخت.

سیل عاشقان درراه بازگشت به میهن اسلامی/تأمین روزانه یک‌میلیون وعده غذایی

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه مسئولان طبق تجربه سال‌های گذشته تقویم برپایی موکب‌ها و ارائه خدمات به زائران را از ۱۷ مهرماه تعیین کرده بود اما به‌یک‌باره عزیمت خیل عظیم سوگواران و زائران به سمت مرزها موجب شد تا مسئولان دست به تغییرات در برنامه‌ریزی خود بزنند.

بنا بر گفته استاندار ایلام تردد زائران در مرز مهران نسبت به سال گذشته به بیش از ۳ و نیم برابر رسید و سفر  ۵ میلیون خودرو به این استان و ایجاد صف ۷۰ کیلومتری برای رسیدن به این مرز جلوه‌ای پرشور و حیرت‌انگیز از موج زائران در این نقطه از میهن اسلامی به نمایش گذاشت.

 بنا بر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکنون بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

تأمین نیازهای زائران

مرز مهران به دلیل نزدیکی، امنیت بالا و وجود زیرساخت‌ها و امکانات حمل‌ونقل در آن‌سوی مرز و در خاک عراق غالباً انتخاب اول زائران برای بازگشت است و حتی آن‌هایی که از دیگر مرزهای کشور خروج داشته‌اند از طریق این مرز به کشور بازمی‌گردند.

درحالی‌که این روزها روند رفت به سمت عتبات و عالیات ادامه دارد اما مرز ایلام با موج بازگشت برخی از زائران روبرو شده است.

بنا بر گفته استاندار ایلام در مسیر رفت زائران ۲ میلیون نفر و در بازگشت ۲،۵ میلیون نفر از مهران تردد خواهند کرد که باید برای تأمین روزانه یک‌میلیون وعده غذایی آمادگی داشته باشیم.

حمل‌ونقل اساسی‌ترین چالش بازگشت موج زائران است و هم‌زمان با شدت گرفتن موج بازگشت زائران به کشور از طریق مرز مهران دست‌کم سه هزار دستگاه اتوبوس موردنیاز است به همین دلیل یک‌سوم از مجموع ۹ هزار اتوبوس به‌کارگیری شده برای حمل‌ونقل زائران باید به مرز مهران اختصاص ‌یابد.

۲۰ استان معین پای‌کار

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام در نشست ستاد اربعین استان ایلام اظهار کرد: به‌طورقطع آمار بازگشت زائران حسینی در روزهای آینده به‌مراتب بیشتر از مرحله خروج آن‌ها از مرز است چراکه با توجه به تجارب گذشته در مرحله بازگشت به علت ورود زائران در یک بازه زمانی کوتاه، تراکم جمعیت نسبت به مرحله رفت بیشتر است.

وی ثبت رکورد ۳۲۶ هزار تردد در پایانه مرزی مهران را نشان از سطح خدمات ارائه‌شده به زائران دانست و گفت: با هماهنگی مرزبانان ایرانی و عراقی امنیت تردد زائران بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام‌شده است.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره خدمات‌رسانی استان‌های معین در مرز مهران به زائران عنوان کرد: در ایام اربعین امسال ۲۰ استان معین در مرز مهران و دیگر مسیرهای این استان به زائران در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی خواستار خدمت‌رسانی موکب‌ها تا بازگشت کامل زائران شد و اضافه کرد: موکب‌ها حداقل باید تا ۲۴ صفر به فعالیت ادامه دهند چراکه موکب‌های عراقی پس از اربعین تعطیل می‌شوند.

استاندار ایلام ادامه داد: در مسیر رفت زائران ۲ میلیون نفر و در بازگشت ۲،۵ میلیون نفر از مهران تردد خواهند کرد که باید برای تأمین روزانه یک‌میلیون وعده غذایی آمادگی داشته باشیم.

سلیمانی‌دشتکی در خصوص جابجایی زائران در مسیر بازگشت به کشور نیز گفت: با توجه به‌پیش بینی ۶۵ درصدی زائران در مسیر بازگشت از مرز مهران باید بیش از سه هزار اتوبوس در پایانه برکت مستقر شود.

بازگشت دومرحله‌ای

گفتنی است به‌منظور جلوگیری از ازدحام و معطلی زائران در زمان اوج بازگشت به کشور، بر اساس تصمیم ستاد اربعین بازگشت زائران از مرز مهران دومرحله‌ای پیش‌بینی‌شده است و زائرانی که از پایانه برکت در مرز مهران تصمیم به بازگشت به کشور دارند به‌صورت مستقیم به محل سکونت خود بازنمی‌گردند بلکه به یکی از سه پایانه پشتیبان شامل اندیمشک، همدان و کرمانشاه منتقل‌شده و سپس به شهرهای خود انتقال داده می‌شوند.

اوج گرفتن روند بازگشت زائران به کشور، شهر مهران را با شلوغی و ازدحام بالایی مواجه می‌کند و به‌طورمعمول باعث تعطیلی مدارس شهر مهران می‌شود که امسال نیز بنا بر دستور استاندار ایلام مدارس شهر مهران در روزهای چهارشنبه ۲۴، یکشنبه ۲۸ و دوشنبه ۲۹ مهرماه جاری تعطیل اعلام‌شده است.

همچنین بر اساس اعلام استاندار ایلام، با توجه به آغاز موج بازگشت زائران اربعین از مرز مهران ظرفیت اسکان ۳۰ هزار نفر شب در اقامتگاه‌ها، موکب‌ها و مساجد و تکایا برای اسکان اضطراری زائران در زمان ازدحام جمعیت فراهم‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.