استاندار خراسان رضوی گفت: محدودیت‌ها در خدمت رسانی به زائران اربعین امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافت و امید است این رویداد در آینده نزدیک ، عظمت مراسم حج را پیدا کند.

محدودیت‌ها در خدمت رسانی به زائران اربعین کاهش یافت/پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی زائران دهه آخر صفر در سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم حسینی  در نشست مشترک ستاد اربعین و دهه پایانی ماه صفر در مشهد افزود: اربعین حسینی به یک همبستگی جهانی تبدیل شده به طوری که زائران از همه کشورها داوطلبانه به صورت میلیونی در این مراسم حضور می یابند.

وی اظهار داشت: به دلیل علاقه مردم بویژه ایرانیان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) موظف هستیم به عنوان کارگزاران نظام زمینه رضایت آنها از زیارت عتبات عالیات را فراهم کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: هماهنگی های لازم برای خدمات رسانی مطلوب به زائران اربعین حسینی انجام شده و این خدمات امسال به طور منظم تر به زائران در عراق ارائه می شود.

وی افزود: دستگاه های امنیتی استان تامین امنیت زائران در داخل استان بویژه برای ایام پایانی ماه صفر را فراهم کرده اند تا زائران در شرایط مطلوب به زیارت بارگاه منور رضوی مشرف شوند.

رزم حسینی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و مذهبی نیز باید معرفت شناختی و انگیزه بیشتر برای حضور در مراسم اربعین از سوی دستگاه های متولی ایجاد شود ، بویژه موکب هایی که در داخل مشهد مقدس مستقر هستند باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی تامین امنیت، رعایت مسائل بهداشتی و سلامت زائران و تسهیل حمل و نقل آنان طی دهه پایانی ماه صفر را مورد تاکید قرار داد و گفت: دهه پایانی ماه صفر پارسال حدود ۵۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد مشرف شدند که پیش بینی ها افزایش ۲۰ درصدی این تعداد را در سال جاری نشان می دهد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: باید مسیر جداگانه ای برای تردد زائران پیاده به مشهد در نظر گرفته شده و همه نیازهای آنان اعم از امنیت، تغذیه، خدمات فرهنگی و اسکان در این مسیر تامین شود.

در ادامه مراسم، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های خوبی بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد، اظهار کرد: در مسأله حمل و نقل به طور جدی باید تدبیر شود و به همکاری با سایر استان‌های کشور نیاز است.

مصطفی خاکسار قهرودی با بیان اینکه باید خدمات مختلفی در قالب تغذیه و اسکان انجام شود، تصریح کرد: در این حوزه هماهنگی خوبی با آموزش و پرورش انجام شده است و ما نیز در حد توان، زائر سرا را در اختیار زائران خارجی و داخلی قرار می‌دهیم.

وی افزود: آستان قدس در حوزه فرهنگی با همکاری نمایندگی ولی‌فقیه اقداماتی را انجام داده است که ارائه می‌شود و امیدوارم با این جدیت و هماهنگی که وجود دارد در عمل به نتیجه مطلوب برسیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در اربعین امسال استان خراسان رضوی ۸۷ موکب در عراق راه اندازی کرد که از این تعداد ۵۱ موکب توسط شهروندان مشهد و ۳۶ موکب توسط دیگر شهرستان های استان برپا شد.

محمد صادق براتی افزود: از کل موکب های خراسان رضوی ۳۶ موکب در کربلا، ۱۱ موکب در نجف، ۱۵ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۱۵ موکب در کاظمین، ۶ موکب در سامرا، ۲ موکب در مرز شلمچه، یک موکب در مرز مهران و یک موکب در مرز دوغارون مستقر شده است  که قرار بر توزیع ۵۵۴ هزار وعده غذایی و تامین اسکان برای ۱۲۰ هزار نفر را داشتند.

وی اظهار داشت: با توجه به عزیمت زودهنگام زائران برخی موکب های استان خدمت رسانی خود را از ۱۶ مهر آغاز کردند که از این تاریخ تاکنون همه موکب های استان در پنج نقطه عتبات عالیات و سه نقطه مرزی ۴۹۰ هزار وعده غذایی و ۱۲۶ هزار محل اسکان ارائه کردند.

وی گفت: با وجود پیگیری های استانداری خراسان رضوی برای در اختیار گرفتن سوله های شهرداری در نجف اشرف، این مهم به نتیجه نرسید و با این حال مکانی در نجف تعیین و موکب های مستقر در آن نقطه تاکنون ۷۵ هزار محل اسکان و ۳۷ هزار وعده غذایی به زائران اربعین ارائه دادند.

براتی افزود: در ابتدا برای استقرار و جانمایی موکب های استان در کاظمین دچار مشکل بودیم اما این مشکل با پیگیری های لازم حل شد و هم اینک ۱۵ موکب مستقر در این شهر مشغول خدمت رسانی شده اند.

وی ادامه داد: موکب های مستقر در شهرهای سامرا و بلد عراق روزانه ۳۰ هزار وعده غذایی توزیع می کنند و موکب های مستقر در مرزهای دوغارون، مهران و شلمچه در موعد مقرر مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: ۲۶ هزار زائر افغانستانی نیز در قالب ۸۳ کاروان و به صورت انفرادی تا دیروز از مرز دوغارون وارد کشور شده اند که موکب مستقر در این محل دیروز ۱۲ هزار و ۱۰۰ وعده غذایی بین آنان توزیع کرده است.

وی گفت: تا ۱۹ مهر ماه ۱۰۵ دستگاه اتوبوس و ۵۰۱ دستگاه کامیون حمل بار از خراسان رضوی برای حمل و نقل زائران و باقی موارد از مرز مهران خارج شده و به سوی عراق رفتند.

براتی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه فرهنگی نیز افزود: برگزاری همایش موکب داران اربعین حسینی، همایش مدیران و مسئولان ایستگاه های صلواتی زائران پیاده امام رضا (ع)، همایش "اربعین نماد محبت ادیان الهی و مذاهب اسلامی به امام حسین (ع)"، همایش مدیران و معاونین کاروان های زائران پیاده امام رضا (ع) از جمله این اقدامات است.

وی اعزام حدود ۸۰۰ روحانی به عراق برای استقرار در موکب ها، اعزام ۳۰۰ نفر از مبلغین جامعه المصطفی و مسلط به زبان های مختلف، ساماندهی و آموزش مبلغین اعزامی، اجرای طرحهای محتوایی، هماهنگی در برگزاری آیین های مذهبی، پرده خوانی در مسیر نجف به کربلا، تولید محتواهای ۱۲ ساله در نمایشگرهای شهری، برگزاری همایش مدیران ادارات اوقاف ۶ استان برای هماهنگی و استفاده از ظرفیت های اماکن متبرکه در دهه پایانی ماه صفر را از دیگر اقدامات استانداری خراسان رضوی برای ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر برشمرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که از سراسر کشور به مراسم اربعین حسینی در عراق رفتند، ۲۶۰ هزار نفر از این استان بوده اند. 

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: سال گذشته یک میلیون و ۵۵ دستگاه وارد مشهد شدند که ۹۶۷ هزار برون استانی بودند و عمده مشکل ما بازگشت زائران است.
 
هادی امیدوار با اشاره به اینکه سال گذشته تصادف منجر به فوت برای زائران پیاده نداشتیم، خاطرنشان کرد: در مسیر بازگشت زائران موکب‌های خدمات رسان با کمبود خدمات مواجه اند و پیشنهاد می‌شود یک الی دو روز بعد موکب‌های خدمات رسان در مسیرها فعال باشند.

وی متذکر شد: لازم است حداقل ۵۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مسافربری موجود باشد که این نیازمند تأمین هزینه است ولی باعث تسهیل تردد زائران می‌شود.

در ادامه جلسه سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی گفت: طرح ویژه دهه پایانی ماه صفر را از اول آبان شروع کرده ایم که تا دهم آبان ماه سال جاری ادامه دارد.

حمید رضا دهنوی با اشاره به اینکه ورودی‌های مشهد از سمت نیشابور و قوچان بیشترین ورود زائران را دارد، یادآور شد: در دولایه ترافیک را کنترل می‌کنیم، در لایه اول وسایل نقلیه عمومی حرکت می‌کنند و در لایه دوم محدودیت کامل مقطعی است.

وی کانالیزه کردن مسیرهای عابران پیاده در محل ورودی‌های شهر و اطلاع رسانی پارکینگ‌های مسیر را امری ضروری دانست‌.

سرپرست پلیس راهور خراسان رضوی متذکر شد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که در شب زائران پیاده تردد نداشته باشند زیرا در معابر بزرگراهی احتمال برخورد و تصادف وجود دارد که  برای روشنایی این مسیرها از الان باید تدبیر اندیشید و برای پاکسازی مسیرها به خودروهای جرثقیل خودرو بر نیاز داریم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در ادامه جلسه افزود: در ارتباط با ایستگاه‌های صلواتی شهرداری مجوز صادر نمی‌کند ولی ۸۰۰ مکان را در جلسات با هیأت مذهبی شناسایی و بررسی کرده ایم.

مهدی یعقوبی افزود: در ورودی‌های شهر سرویس‌های بهداشتی تعبیه کرده‌ایم و شهرداری برای خدمت رسانی به زائران عزیز در حد توان تلاش می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.