عملیات موسوم به «چشمه صلح» ترکیه بر اساس آنچه اردوغان مدعی است با هدف پاکسازی منطقه شرقی فرات از نیروهای کرد و ایجاد یک منطقه امن برای بازگشت آورگان سوری مستقر در خاک ترکیه صورت گرفته، از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است.

قدس آنلاین:  عملیات موسوم به «چشمه صلح» ترکیه بر اساس آنچه اردوغان مدعی است با هدف پاکسازی منطقه شرقی فرات از نیروهای کرد و ایجاد یک منطقه امن برای بازگشت آورگان سوری مستقر در خاک ترکیه صورت گرفته، از روز چهارشنبه هفته گذشته و در پی چراغ سبزی که دونالد ترامپ با صدور دستور خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق داد این عملیات آغاز شد و در پی آن مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه با این اقدام صورت گرفت؛ مخالفت‌هایی که تاکنون نتوانسته است مانعی در برابر ماشین جنگی اردوغان ایجاد کند.

روز دوشنبه اتحادیه اروپا درواکنش به اقدام نظامی ترکیه تصمیم گرفت صادرات سلاح به این کشور را به حالت تعلیق درآورد، البته این تصمیم به دلیل مواضع متفاوت کشورهای این اتحادیه به خصوص موضع متفاوت انگلیس در این رابطه عملی نشد. در عین حال وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای ضمن غیرقابل قبول خواندن عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه گفت: عملیات نظامی ترکیه مأموریت جهانی در مبارزه با گروه تروریستی داعش را تضعیف کرده است.

روز سه شنبه نیز کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مجوز اعمال تحریم وزرای دفاع، کشور و انرژی و همچنین وزارتخانه‌های دفاع و انرژی ترکیه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا را صادر کرده است. فشارهای بین‌المللی اما با واکنش‌های تند ترک‌ها مواجه شدند؛ وزارت امور خارجه ترکیه تصمیمات گرفته شده از سوی اتحادیه اروپا را در مورد عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه و رزمایش‌های شرق مدیترانه محکوم و اعلام کرد برخی از همکاری‌هایش با اروپا را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

توافق کردها و دولت سوریه

در آن سو اما مذاکره و توافق صورت گرفته بین دولت سوریه و مدافعان کرد توانست علاوه بر فراهم ساختن فضای آرامش روانی، توازن میدانی نبرد را به نفع کردها و دولت سوریه تغییر داد و را تغییر دهد. در پی این توافق حرکت یگان‌های ارتش سوریه به سمت نواحی مرزی با ترکیه آغاز شد و نیروهای دولتی در حسکه مستقر شدند و بر اساس اعلام شبکه الاخباریه سوریه روز سه شنبه یگان‌های ارتش سوریه در شهر منبج مستقر شده‌اند. استقرار نیروهای ارتش دولت سوریه در اطراف منبج از سمت غرب و شمال انجام گرفت که به عبارتی مساحتی حدود ۱۰۰ کیلومتر در اطراف منبج و خط تماس با نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای همپیمانش را شامل می‌شود. به گفته منابع نظامی سوری حرکت ارتش سوریه به شمال کشور با هدف مقابله با پیشروی ترکیه به داخل خاک این کشور صورت گرفته است، اما به واسطه نزدیکی بین ارتش سوریه و ترکیه هر لحظه احتمال وقوع درگیری بین دوطرف وجود دارد. در این رابطه وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای ضمن تأیید تسلط کامل ارتش سوریه بر منبج و شهرک‌های اطراف آن اعلام کرد: پلیس نظامی روسیه اقدام به گشت زنی‌ها در حد فاصل بین ارتش ترکیه و سوریه در مرزهای شمال غربی منبج می‌کند و با طرف ترکیه‌ای همکاری دارد. وزارت دفاع روسیه افزود، نیروهای آمریکایی پایگاه‌های خود در روستای دادات در منبج در شمال شرق سوریه را تخلیه و خاک سوریه را به سمت مرزهای عراق ترک کردند.

اجازه درگیری ارتش سوریه با ترکیه را نمی‌دهیم

در حال حاضر نیروهای دو طرف عزم خود را برای در اختیار گرفتن شهر عین‌العرب یا کوبانی جزم کرده‌اند؛ کوبانی هم برای ترکیه و هم برای نیروهای ارتش سوریه و کردها از اهمیت راهبردی قابل توجهی برخوردار است. روز دوشنبه اردوغان در حالی که وانمود می‌کرد اجازه تصرف این شهر را از رئیس جمهور روسیه گرفته است، گفت: ارتش ترکیه و مخالفان سوری برای ورود به کوبانی مانع جدی ندارند؛ برخی رسانه‌های وابسته به آک‌ پارتی همچون روزنامه استار نیز در تیتر صفحه نخست خود اعلام کردند فتح منبج و کوبانی اهداف جدید ارتش ترکیه و مخالفان سوری است. در حالی که با استقرار ارتش سوریه در مرزهای شمالی و نزدیک شدن آن‌ها با نظامیان ترکیه هر لحظه احتمال درگیری بین دوطرف وجود دارد، اما «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه روسیه در سوریه اعلام کرد مسکو نقش میانجی میان دمشق و کردها ایفا کرده است. لاورنتیف ضمن غیرقابل قبول خواندن عملیات نظامی ترکیه در سوریه گفت: توافقی میان آنکارا و مسکو درباره عملیات ترکیه وجود نداشته است و تأکید کرد: ما اجازه درگیری میان ارتش سوریه و ترکیه را نخواهیم داد.

در حالی که روز گذشته «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه از اعزام نیروهای سوری بیشتری به مرزهای مشترک با ترکیه خبر داد، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: مسکو امیدوار است ارتش ترکیه و سوریه به دلیل عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه با یکدیگر وارد جنگ نشوند و روسیه در حال رایزنی‌ها برای جلوگیری از وقوع این رویداد است. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن ترکیه به اهدافش در رابطه با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که به گفته اردوغان «منطقه ای به طول ۴۴۴ کیلومتر از غرب تا شرق و به عمق ۳۲ کیلومتر از شمال تا جنوب را در برمی‌گیرد» تلاش‌ها برای حل و فصل موضوع وارد فازعملیاتی تری شود. چنان‌که بوگدانف، ضمن ابراز امیدواری از رخ ندادن درگیری بین نیروهای دو کشور از رایزنی‌هایی خبر داد که در آن روسیه تلاش می‌کند برپایه اصول و احکام بین‌المللی و به طوری که منافع مشروع تمامی طرف‌ها در نظر گرفته شود، موضوع را حل و فصل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.