۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 674617

 بورس، از دور روز پیش، افت شاخص را در پیش گرفته تا اینکه دیروز، سراپا قرمز پوشید. دیروز و در اتفاقی کم سابقه در ماه‌های اخیر، ۳۳۰ سهم در بورس و ۱۵۱ سهم در فرابورس با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. درنهایت بازار با افت ۱۱ هزار واحدی مواجه شد و شاخص کل بازده نقدی و قیمتی تا ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحد پایین آمد.

اسیر نوسان‌گیرها نشوید

قدس آنلاین:  بورس، از دور روز پیش، افت شاخص را در پیش گرفته تا اینکه دیروز، سراپا قرمز پوشید. دیروز و در اتفاقی کم سابقه در ماه‌های اخیر، ۳۳۰ سهم در بورس و ۱۵۱ سهم در فرابورس با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. درنهایت بازار با افت ۱۱ هزار واحدی مواجه شد و شاخص کل بازده نقدی و قیمتی تا ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحد پایین آمد.

در روزی که باید آن را «روز بد» بورس در ماه‌های اخیر دانست، متقاضیان فروش، بیشتر و صف عرضه فشرده‌تر شد و به طور مشخص، بخت با برخی پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فولادی‌ها یار نبود.

ریزش مقطعی است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در روز گذشته را مقطعی دانست و از سهامداران تازه وارد خواست، صبور باشند و با هر افت قیمت ناچیزی، بازار را ترک نکنند.

علی جعفری اما معتقد است با توجه به آغاز نیمه دوم سال، بخشی از افت شاخص قابل توجیه و اتفاقی است که همه ساله تکرار می‌شود. او می‌گوید: معمولاً در ۶ ماهه اول سال، شرکت‌ها عملکرد بهتری دارند و با آغاز نیمه دوم، شاهد اندکی افت هستیم. افت دیروز اما پس از رشدهای قابل توجه این ماه‌ها به یاد ماندنی خواهد بود و ناشی از خروج تازه واردهای عجول از بازار است.

به گفته وی با راکد و آرام شدن بازار املاک، مستغلات، ارز و طلا، نقدینگی تازه‌ای به بورس یورش آورده، چرا که به طور میانگین در نیمه اول امسال ۸۰ درصد بازدهی به سهامداران رسیده اما همین تازه واردها به محض وقوع افت‌های ناچیز هم احساس ناامنی کرده و بازار را ترک می‌کنند، چرا که به دنبال بازدهی بیشتر هستند.

جعفری خاطرنشان کرد: تازه‌واردها اقدامی درست و بجا برای هدایت نقدینگی به بورس انجام داده‌اند، اما چون شناخت کافی و حضور باکیفیت ندارند، حبابی در بازار ایجاد کرده‌اند که در حال ترکیدن است.

وی گفت: بخشی دیگر از این افت هم از رفتار طبیعی بازار ناشی شده و معمولاً پس از یک دوره رشد صعودی، بازار باید خود را اصلاح کند، بنابراین شاهد افت هستیم.

به باور وی این افت، در حالی رخ داده که شرکت‌های بورسی عملکرد بسیار خوبی دارند و اگر سهامداران مبتدی، اندکی صبر به خرج دهند با انتشار گزارش ۶ ماهه اول شرکت‌ها تا پایان مهر ماه، دوباره بورس به رشد خواهد رسید.

جعفری ادامه داد: از نظر سیاسی، تنشی به بورس وارد نشده و حتی می‌توان گفت اوضاع آرام است، اما سهامدار مبتدی همچون آهو گریزپاست و به محض افت اندک، بازار را رها می‌کند. واقعیت این است که اوضاع مالی شرکت‌ها تعیین‌کننده وضعیت بازار است، نه اخبار و مسائل سیاسی؛ گروه‌هایی مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها حتی در مقیاس جهانی هم جزو موفق‌ترین‌ها و سودده‌ترین‌ها هستند و نباید با شتاب‌زدگی مبتدیان، دچار افت شاخص شوند.

وی پیش‌بینی کرد تا یک هفته آینده این افت ادامه داشته باشد، اما با انتشار صورت‌های مالی قابل توجه شرکت‌ها در ۶ ماهه اول سال، بار دیگر بورس سبز خواهد شد.

برای خرید سهام سراغ حرفه‌ای‌ها بروید

احمد جانجان هم به خبرنگار ما می‌گوید: پدیده‌ای با عنوان نوسان‌گیری در اقتصاد کشور رایج شده که خیلی‌ها را به خاک سیاه نشانده است. متأسفانه عده‌ای با تبلیغ بازاری خاص مردمی را که به فکر ارزش پول خود هستند و تجربه‌ای در بورس ندارند به خرید و فروش سهام دعوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رشد سهام در شرکت‌های کوچک، غیرواقعی و حاصل معامله این شرکت‌ها با قیمت بالاتر و با بازارگرمی برخی افراد سرمایه‌دار بی‌اخلاق است، ادامه می‌دهد: به‌تازگی غیرحرفه‌ای‌ها به خاطر این حباب‌ها، به طور میانگین ۳۰۰ درصد در بورس سود کردند در حالی که حرفه‌ای‌های بازار حدود ۸۰ درصد بازدهی را دیدند. همین سودهای جذاب، بسیاری از مردم را به خرید گران سهام غیربنیادی ترغیب کرد؛ مردمی که به جای مشاوران مالی و تحلیلگران اقتصاد کلان به معامله‌گران و دلالان مراجعه می‌کنند. وی به تازه‌واردهای بازار سرمایه توصیه می‌کند از ورود و خروج هیجانی به بازار بپرهیزند و بازیچه نوسان‌گیرها نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.