۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 674633

گرچه هنوز زود است بخواهیم در مورد نتایج سفر عمران خان به ایران و عربستان سخن بگوئیم، اما از آنجایی که ما به عنوان یک کشور دوست به پاکستان اعتماد داریم و عربستان هم از دیرباز با آنها شراکت دارد، امید است که راهی برای حل مسائل منطقه و به ویژه درد و رنج مردم بی دفاع یمن حاصل شود.

عمران خان در تلاش برای تغییر موضع عربستان

قدس آنلاین: «عمران خان» برای رعایت حال سعودی ها که در یمن شکست خوردند و به ویژه پس از حمله به آرامکو وعملیات «نصر من الله» احساس ضعف می کنند، حامل یک پیام از سوی مقامات عربستان به ایران بود. مشخص است که عربستان می خواهد به صورت آبرومندانه از یمن خارج شود، به همین خاطر دست به دامن عمران خان نخست وزیر پاکستان شد.

عمران خان در زمان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در یک نشست مطبوعاتی گفت که من از طرف «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان مکلف شدم تا با آقای روحانی رئیس جمهوری ایران صحبت و وساطت کنم. ایران برای مذکره با عربستان شروطی داشته و آقای ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که اگر مقصود از مذاکره موضوع یمن است، باید نماینده آنها نیز در مذاکرات حضور داشته باشد؛ چراکه ایران با شرکای خود به مانند مزدور برخورد نمی کند و آنها باید به طور مستقل حرف های خود را مطرح کنند.

سعودی ها از این موضع ایران احساس حقارت کردند، از این رو به عمران خان فشار آوردند تا وزارت خارجه پاکستان اعلام کند محمد بن سلمان درخواست میانجی گری نکرده است، بلکه خود عمران خان به عنوان یک طرح ابتکاری و به منظور کاهش تنش پا به میدان گذاشته است و در کنفرانس مطبوعاتی با آقای روحانی نیز این موضع را تکرار کرد و گفت: ما نگرانیم که تنش ها در منطقه تشدید و میان دو کشور جنگ شود که این به نفع منطقه نیست و باعث فقر می شود. 

نخست وزیر پاکستان چه به عنوان میانجی و چه به عنوان یک طرح ابتکاری، به ایران و عربستان سفر کرده تا از دو طرف بخواهد که نه تنها جنگ نکنند، بلکه بایکدیگر صلح و اختلافات را حل و فصل کنند. آقای روحانی در پاسخ به وی گفت که در راس موضوعات منطقه مسئله یمن وجود دارد که برای مطرح شدن آن و اثبات حسن نیت، عربستان باید حملات خود و محاصره یمن را متوقف و فرودگاه صنعا را بازگشایی کند تا مقدمات ورود به گفتگوی جدی فراهم شود.

آقای عمران خان دیروز عازم عربستان شده و اکنون باید منتظر باشیم تا ببینیم وی پیام ایران را چگونه منتقل می کند و مقامات سعودی چه پاسخی به این پیام ها خواهند داد. آیا همچنان به لجبازی ها و مواضع خود علیه ایران ادامه خواهند داد یا آنکه از خر شیطان پیاده شده و با درک صحیح از ضرباتی که توسط یمنی ها دریافت کرده اند و این موضوع که ترامپ فقط به فکر دوشیدن آنها و تحقیرشان است می پذیرند که هزینه سازش با آمریکا بیشتر از هزینه مقاومت مقابل آن و پذیرش ایران به عنوان یک دوست و نه دشمن است؛ هزینه هایی که شامل صدها میلیارد دلار معامله با آمریکا و چندین سال جنگ بی فایده در یمن و صدها میلیون دلار خسارت نفتی است.

به نظر نمی رسد سعودی ها بیش از این تاب تحمل خسارت را داشته باشند و به شکست خود اذعان و قطعا تمایل دارند تا هرچه زودتر از یمن خارج شوند. این برای مقامات ایران محرز شده و از این جهت بود که آقای روحانی گفت امروز پایان جنگ یمن از هر زمان دیگری نزدیکتر است. بنابراین گرچه هنوز زود است بخواهیم در مورد نتایج سفر عمران خان به ایران و عربستان سخن بگوئیم، اما از آنجایی که ما به عنوان یک کشور دوست به پاکستان اعتماد داریم و عربستان هم از دیرباز با آنها شراکت دارد، امید است که راهی برای حل مسائل منطقه و به ویژه درد و رنج مردم بی دفاع یمن حاصل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.