یک روزنامه صهیونیستی با اذعان به پیروزی رئیس‌جمهور سوریه در بحران هشت ساله‌ای که دامن‌گیر این کشور شده بود، نوشت سران واشنگتن، تل‌آویو و آنکارا مقصر آن هستند.

هاآرتص: بشار اسد، بعد از هشت سال جنگ پیروز شده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطین اشغالی در یادداشتی به بررسی تحولات بحران سوریه بعد از هشت سال پرداخته و نوشت که اکنون برای کسی پوشیده نیست که «بشار اسد» رئیس‌جمهور دولت سوریه در این جنگ پیروز شده است.

در ابتدای این یادداشت با متهم کردن سران آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه به دست روی دست گذاشتن در برابر پیروزی اسد، آمده است: «در آخرین تحولات شمال سوریه بعد از تنها گذاشتن کُردها توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا... اسد توانست حکومت خود را بر آخرین بخش بزرگ [باقی‌مانده] از این سرزمین برقرار کند».

این روزنامه ضمن اشاره به تسلط دولت سوریه روی تقریبا تمام مناطق سوریه به جز «منطقه امن» ادعایی ترکیه و باریکه کوچکی در جنوبی غربی مرز با اردن، می‌نویسد: «اتحادیه عرب نیز به زودی اسد را دوباره در فهرست خود وارد می‌کند... به اندازه کافی هم کشور برای مشارکت در بازسازی سوریه وجود دارد، مانند چین».

هاآرتص سپس با پرسیدن این سوال که اسد چگونه در جنگ سوریه پیروز شد، خود این‌گونه پاسخ می‌دهد: «او حمایت حیاتی از سوی ایران، نیروی انسانی شامل ده‌ها هزار مبارز از لبنان و عراق و افغانستان، خطوط اعتباری میلیارد دلاری، نفت و سلاح داشت. حتی زمانی که تمام اینها نیز پاسخگو نبود، روسیه وارد میدان می‌شد و عملیات هوایی و بمباران مناطق تحت کنترل معارضان را انجام می‌داد. البته او [اسد] به مدت چهار سال پیش از مداخله روس‌ها در سپتامبر 2015 نیز دوام آورده بود».

در ادامه این یادداشت که البته لحن عصبانیت صهیونیست‌ها از پیروزی دولت سوریه در فضای آن کاملا مشهود است، آمده: «[همزمان با روزهای ابتدایی بحران سوریه] دیکتاتورها در تونس، مصر و لیبی سرنگون شدند و اسد قربانی بعدی بهار عربی به نظر می‌رسید. افسران اطلاعاتی اسرائیل در آن زمان پیش‌بینی کردند که اسد در عرض چند روز یا نهایتا چند هفته سرنگون می‌شود. اما آنها حمایت ایران و دیگر متحدانش را در نظر نگرفته بودند».

این روزنامه با اذعان به اینکه ایران نیروی نظامی چندانی به سوریه اعزام نکرد، ادامه می‌دهد: «مبارزان حزب‌الله نیز با اینکه مناطق مهمی از جمله گذرگاه لبنان به دمشق را کنترل کردند اما برای مناطق گسترده‌ای که در اختیار معارضان بود، کافی نبودند. ارتش سوریه هم که در میدان مضمحل شده بود، یک برتری حیاتی داشت و آن کنترل آسمان بود و نیروی هوایی آن به بمباران بی‌وقفه معارضان ادامه می‌داد.

درخواست معارضان [از حامیان غربی] برای ارائه موشک‌های ضدهوایی دوش‌پرتاب نیز رد شد. سران غربی در این مورد شک داشتند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل یکی از آنهایی بود که به دلیل خطری که موشک‌های دوش‌پرتاب برای جنگنده‌های اسرائیلی و غربی داشتند، با این مسئله مخالفت کرد... دولت وقت آمریکا به ریاست باراک اوباما نیز با اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه مخالفت کرد».

هاآرتص در پایان با بیان اینکه اسد نهایتا پیروز شده و در قدرت باقی ماند، نوشت: «اما اوباما، نتانیاهو و اردوغان نباید به رئیس‌جمهور سوریه اجازه پیروزی می‌دادند».

کشور سوریه از سال 2011 بعد از حمایت غربی‌ها از عده‌ای معارض، آشوب‌طلب و تروریست برای اعتراض به دولت دمشق به بهانه‌های واهی و سپس تحریک و تسلیح قبائل مخالف اسد و همچنین ظهور گروه تروریستی داعش، درگیر جنگ خانمان‌سوزی شده بود که طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی تا کنون حدود چهارصد هزار کشته و بیش از پنج میلیون آواره برجای گذاشته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.