نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: الان پروژه‌هایی برای شناسایی سوغات و صنایع دستی استان در حال انجام است، اما برای تجاری شدن آن‌ها هیچ‌کاری نکردیم.

برای تجاری شدن سوغات خراسان رضوی هیچ کاری نکرده‌ایم
به گزارش قدس آنلاین ، امیرمهدی مرادی ، اظهار کرد: بازخورد نگاهی که به سرمایه گذاری‌های بزرگ در استان ما وجود دارد به عنوان مثال اتفاقاتی که در شرکت پدیده شاندیز افتاد، منجر به این برداشت می‌شود استان کشش سرمایه گذاری‌های بزرگ از این دست را ندارد، علی رغم اینکه این حرکت برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم انجام می‌شود.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی افزود: وقتی ما برای سرمایه‌گذار دشواری به وجود می‌آوریم او ترغیب به سرمایه‌گذاری در استان نمی‌شود و ترجیح می‌دهد به استانی برود که با او راحت‌تر برخورد می‌شود و به او برای سرمایه گذاری کمک می‌کنند؛ البته ممکن است برخی موانع از روی خیرخواهی باشد اما عملا به وضعیت سرمایه‌گذاری در استان آسیب می‌زند.

مرادی اضافه کرد: این برخوردها در واقع یک خاطره بد برای همه سرمایه‌گذارها ایجاد می‌کند، در نتیجه از سرمایه‌گذاری در استان می‌ترسند و فکر می‌کنند برای سرمایه‌گذاری در این جا با یک ریسک بزرگ مواجه هست، در حالی که ابر پروژه‎‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری موجب اشتغال و همچنین منتفع شدن کارخانه‌های سیمان، فولاد، کاشی، سرامیک و تمام مواردی که مربوط به این پروژه‌ها است، می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت فضاسازی برای سرمایه گذاری در استان از سوی مسئولین، افزود: مسوولان اول باید امنیت سرمایه‌گذاری را به وجود بیاورند و فضا را برای سرمایه گذار آن‌قدر تسهیل کنند که در واقع او اگر با بقیه صحبت می‌کند آن‌ها هم تمایل داشته باشند تا بیایند در اینجا سرمایه‌گذاری کنند نه اینکه هر روزی با یک ارگان خاصی درگیر باشند.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اضافه کرد: باید همه دست به دست هم بدهند تا سرمایه گذاری بیشتری در استان جذب شود چرا که هر سرمایه گذاری که در اینجا انجام می‌شود یعنی زائری که در استان وارد می‌شود مدت بیشتری را در این جا می‌ماند و پول بیشتری را هزینه می‌کند و این گردش مالی در استان هم موجب ایجاد اشتغال می‌شود که دغدغه اصلی مسئولین است و هم به اقتصاد استان کمک می‌کند.

مرادی با بیان اینکه برخی پتانسیل‌ها همچون کوهستان پارک شادی بلا استفاده و بدون سود دهی در شهر باقی مانده‌اند، اظهار کرد: پارک گیاه‌شناسی که یک سرمایه گذار خصوصی به آن وارد شده و این پروژه را انجام داده اتفاق خوبی است و اگر از این ها به صورت خاص حمایت نشود و سرمایه گذار نتواند سرمایه خود را برگرداند از استان  فرار می‌کند و دیگر سرمایه مشابه آن جذب نمی‌شود.

وی با اشاره به فرصت به وجود آمده در حوزه اقتصاد گردشگری در استان، بیان کرد: با تغییر نرخ ارز عملا کل کشور به یک پایگاه خیلی خوب برای مسافرانی که از سایر کشورها به دنبال سفر های ارزان قیمت هستند، تبدیل شده است، همچنین وجود حرم امام رضا (ع) در مشهد یک مزیت بسیار مهم به حساب می‌آید.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی افزود: کشورهای اسلامی نگاه ویژه‌ای به این شهر دارند و حضور این ها به نوعی دلار را وارد کشور می‌کند؛ این سفرها علاوه بر اینکه برای آنان از نظر هزینه‌ای بسیار مناسب تمام می‌شود یک فرصت مطلوب برای ما نیز به شمار می‌آید.

مرادی تصریح کرد: افزایش قیمت ارز قطعا موجب افزایش درآمدهای حوزه گردشگری شده و این امر تاثیراتی بر اقتصاد داشته است، این مزیتی که ما در استان خراسان داریم شرایط خوبی را برای سایر استان‌ها نیز به وجود آورده است.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ما در حوزه محصولات سوغات کم کار بودیم، بیان کرد: الان پروژه هایی برای شناسایی صنایع دستی استان و به نوعی میراث فرهنگی که به انواع و اقسام شکل ها وجود دارد تعریف می‌شود که اکنون کم کم در حال شناسایی‌اند، اما برای تجاری شدن آن‌ها هیچ‌کاری نکردیم.

مرادی با اشاره به لزوم بازارسازی در عرصه بین‌المللی برای محصولات بومی و سوغات، افزود: حداقل باید مواردی که به صورت خاص در استان وجود دارند و به عنوان هدیه و سوغات از استان برده می شوند به عنوان میراث فرهنگی استان ثبت شوند. ما صرفا روی یک سری محصولات محدود کشاورزی کار کردیم اما روی صنایع دستی و موارد دیگری که ممکن است وجود داشته باشد کار نکردیم.

وی در خصوص ضرورت برندسازی محصولات استانی تصریح کرد: این کار تقریبا در حال آغاز است، اما هنوز تا نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم، در خصوص محصولات کشاورزی می‌توان به زعفران اشاره کرد که بسیار به زعفران ایران ظلم شده است.

نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: برنامه‌ریزی برای مراکز سوغات استان در حال انجام است، تا آن‌ها در این مکان‌ها به صورت تجمیعی در بعضی از بازار های خاص قرار بگیرند.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.