چهار عضو یک باند قاچاق پرندگان شکاری در خراسان رضوی شناسایی، دستگیر و باند آنها منهدم شد.

باند قاچاق پرندگان شکاری در خراسان رضوی منهدم شد

به گزارش قدس آنلاین ، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای این باند قاچاق پرندگان شکاری که با همدستی افراد محلی در شهرستان زاوه اقدام به صید و قاچاق پرندگان با ارزش شکاری می کردند با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست دستگیر شدند.

تورج همتی افزود: از اعضای این باند قاچاق، پنج بهله پرنده با ارزش بالابان کشف و پس از قرنطینه و تیمار به دامن طبیعت باز گردانده شد.
وی ادامه داد: به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر کس مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل بالابان، بحری، شاهین و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده یعنی از ۹۱ روز تا سه سال محکوم می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان از ابتدای فصل پاییز تا کنون ۱۰ صیاد متخلف را در عملیات های جداگانه در شهرستان‌های زاوه، درگز، کلات و سرخس به جرم صید پرندگان شکاری دستگیر و تحویل قانون داده اند.

همتی با اشاره به  کشف ۲۰ پرنده ارزشمند شکاری از این افراد افزود: تمامی این متخلفان غیر بومی و از استان های جنوبی کشور بودند و از آنها پنج بهله بالابان، ۱۵ بهله دلیجه و تعدادی پرنده طعمه از قبیل قمری، فاخته و کبوتر وحشی کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: تعدادی ابزار و ادوات شکار و صید پرندگان همچون تور پرنده گیری، چندین رشته طناب و شبچه که نوعی دام است و به پشت کبوتر بسته می شود به همراه  یک دستگاه خودروی سواری پراید و دو دستگاه موتور سیکلت از این متخلفان توقیف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در این مدت بیش از ۱۰ کوخت که نوعی سازه برای به دام انداختن پرنده هاست نیز معدوم شد و برای سازندگان آنها پرونده تشکیل و آنها به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه های این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.