رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: یکی از راهکارهای اصلی برای رفع خلاء موجود در تغذیه تولید غذاهای غنی شده و فراسودمند می باشد.

تولید غذاهای فراسودمند راهکار ارتقاء سلامت و کاهش گرسنگی پنهان در جامعه

به گزارش قدس آنلاین، قدیر رجب زاده رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ضمن اشاره  به موضوع   ،تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی ،به عنوان شعار سال روز جهانی غذا،  در مورد تعریف گرسنگی پنهان گفت: سلول های بدن برای رشد، اعمال حیاتی و ترمیم بافت ها نیاز به مواد مغذی دارند.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی و برخی عادات غذایی ممکن است گروهی از جمعیت یک منطقه را مبتلا به کمبود مواد مغذی و عوارض ناشی از آن کنند که این امر  به تدریج باعث بروز گرسنگی پنهان در جامعه می گردد.

رجب زاده  ادامه داد: علی رغم تصور عام، گرسنگی پنهان مختص اقشار فقیر جامعه نیست بلکه ممکن است بسیاری از افراد غنی در کشورهای توسعه یافته به آن دچار باشند.
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: یکی از راهکارهای اصلی برای رفع خلاء موجود در تغذیه تولید غذاهای غنی شده و فراسودمند می باشد.
وی افزود: تاکنون ۳۰ طرح پژوهشی در زمینه غنی سازی مواد غذایی و غذاهای فراسودمند در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه اجرا شده است.
نماینده وزیر علوم در شورای هماهنگی کدکس غذایی ایران با اشاره به اجرای طرح های پژوهشی مرتبط با غذا -  داروها و غذاهای فراسودمند در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، اجرای این اقدامات را  گامی مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور دانست و گفت: شناسایی منابع بومی حاوی ترکیبات فراسودمند با قابلیت تجاری سازی، ارائه روش های بهینه استخراج ترکیبات فراسودمند از منابع بومی شناسایی شده، بررسی اثر بخشی ترکیبات فراسودمند استخراج شده و در نهایت تدوین دانش فنی تولید محصولات سلامتی بخش جهت ارائه به صنایع و شرکت های دانش بنیان از مهمترین اهداف اجرای این طرح ها در مؤسسه بوده است.

وی همچنین در خصوص ضرورت اجرای این طرح بیان کرد: نتایج تحقیقات سال های اخیر حاکی از این است که رژیم غذایی مناسب سهم مهمی در پیشگیری از بیماری دارد به طوری که از هر ده بیماری ۶ مورد مربوط به رژیم غذایی نامناسب بوده و حدود هفتاد درصد سرطان ها می‌تواند با رژیم غذایی نامناسب مرتبط ‌باشد. 
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: مطالعات نشان می دهند که حدود ۵۰ درصد از آسیب های دوران پیری مربوط به تغذیه نامناسبی است که در دوران جوانی و میانسالی مصرف شده است. 
دکتر رجب زاده گفت: افزایش آگاهی از اهمیت تغذیه در تأمین سلامت و پیشگیری از بیماری ها سبب رشد بازار غذا - داروها و انجام تحقیقات گسترده در این حوزه در جهان شده است. رشد این بازار در درجه اول با افزایش جمعیت افراد مسن در دنیا و همچنین افزایش آگاهی مردم از نقش سلامتی بخش غذا در ارتباط است و این‌ها بیانگر بازار رو به رشد غذا – داروها و آینده روشن فعالیت در این حوزه می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.