مسئول ستاد اربعین مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی گفت: افغانستانی‌های مقیم مشهد و موسسات فرهنگی و اجتماعی وابسته به این جامعه روزانه به دو هزار و ۵۰۰ زائر افغانستانی اربعین حسینی در مشهد اسکان و خدمات رفاهی ارائه می‌دهند.

افغانستانی‌های مقیم مشهد روزانه میزبان ۲۵۰۰ زائر اربعین هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبی احمدی اظهار کرد: این زائران که برای سفر به کربلا از مرز دوغارون وارد مشهد شده اند ، یک شب در ۱۲ مرکز تدارک دیده شده در مشهد اقامت نموده و علاوه بر برخورداری از یک وعده غذای متبرک حضرت امام رضا (ع)، یک وعده صبحانه و شام میهمان هموطنان خود در مشهد هستند.

وی به جمع آوری یک میلیارد ریال کمک نقدی برای خدمت رسانی به این زائران اشاره کرد و اظهار داشت: بر خلاف سالهای قبل همه خدمات از جمله تامین اسکان، تغذیه و خدمات بهداشتی از کمک های نقدی و غیر نقدی اتباع افغانستان برای هموطنان خود تامین می شود و در این چارچوب دستکم ۲۵۰ نفر از افغانستانیهای مقیم مشهد به صورت تمام وقت یا پاره وقت در مراکز یاد شده به هموطنان خود خدمات می دهند.

احمدی گفت: شمار زائران ورودی به مشهد روزانه حدود ۲ هزار نفر است اما به خاطر برخی مشکلات در زمینه روادید برخی افراد و کاروان‌های افغانستانی ممکن است بیش از یک روز در مشهد اقامت نمایند که در مراکز اقامتی یاد شده از آنان پذیرایی خواهد شد.

بر اساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی امسال ۵۰ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان برای شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین در عراق از طریق مرز دوغارون وارد ایران شده و به کربلا می روند. علاوه بر این تعداد ۲۰ هزار نفر از اتباع این کشور که مقیم خراسان رضوی هستند عازم عتبات عالیات می شوند.

هم اکنون ۳۲۰ هزار تبعه کشور افغانستان به صورت قانونی در استان خراسان رضوی سکونت دارند.

پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد به عنوان تنها گذرگاه رسمی کشور در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان واقع است که به طور میانگین در طی سال روزانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از این معبر رفت و آمد می‌کنند، در ایام اربعین نیز این مسیر محل تردد زائران افغانستانی است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.