رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۸۰ درصد بهره‎برداران بخش کشاورزی این استان خرده مالک هستند لذا وظیفه داریم این قشر را به درستی راهنمایی کنیم تا برای اجرای طرح‎ های توسعه‌ای با مشکل مواجه نشویم.

۸۰ درصد بهره‌برداران کشاورزی خراسان رضوی خرده مالک هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا اورانی  در مراسم تودیع و معارفه رییس جهاد کشاورزی کاشمر گفت: حفظ کاربری اراضی کشاورزی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی و منابع طبیعی یکی از وظایف اصلی و ذاتی جهاد کشاورزی است. 

وی اظهار داشت: به رغم اینکه شهرستان کاشمر رو به توسعه است اما اگر در زمینه تخریب و تصرف اراضی آن کوتاهی شود در آینده برای اجرای طرح ‎های توسعه‌ای با مشکل مواجه خواهد شد.

وی گفت: یکی از رسالت‎های سازمان جهاد کشاورزی برخورد با متخلفین است و برای تحقق این مهم نیازمند حمایت فرماندار و شورای تامین هستیم، هرچند در برخورد با متخلفین محافظه‎کاری و مماشات جایگاهی ندارد.

اورانی تسهیل فضای کسب و کار برای افراد حقیقی و حقوقی را از دیگر وظایف جهاد کشاورزی دانست و افزود: در راستای ایجاد اشتغال باید به عنوان یک مسئول با سرمایه‎گذاران همراهی و همکاری داشته و خود را ملزم به پاسخگویی به موقع و حفظ کرامت مراجعین و سرمایه گذاران بدانیم.

وی اظهار داشت: سفره‌های آب زیرزمینی استان وضعیت خوبی ندارند لذا باید برای اصلاح روش‎ها و کاهش مصرف آب تلاش‌های بیشتری انجام دهیم.

وی گفت: با توجه به اینکه ۸۵ درصد آب سفره‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‎شود باید جهت جلوگیری از هدر رفت آب با استفاده از ارقام و بذور مختلف و نهال با نیاز اندک به آب، اصلاح خاک، سایبان‌ دار کردن باغات، توسعه کشت گلخانه‎ ای و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در این زمینه تلاش کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: عملکرد بخش کشاورزی در افزایش بهره‎وری و ارتقای راندمان عملکرد در واحد سطح خوب نیست به همین دلیل افزایش راندمان تولید در واحد سطح از رسالت‎های دیگر سازمان جهاد کشاورزی است.

وی اظهار داشت: باید با ارائه آموزش‎های لازم و توانمندسازی کشاورزان به سوی افزایش بهره‌وری برویم.

وی گفت: مدیران جهاد کشاورزی در شهرستانها باید ۲ روز در هفته مزرعه گردی داشته باشند و به سراغ کشاورزان بروند و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف آنان را بازگو نمایند. 

اورانی ادامه داد: شهرستان کاشمر می‎تواند در زنجیره آجیل حرف برای گفتن داشته باشد، با توجه به جایگاه شهرستان در زمینه باغات و زعفران کاشمر می‌تواند در سبد سوغات ۳۰ میلیون زائر خراسان رضوی جایگاه مهمی به دست آورد.

فرماندار کاشمر نیز گفت: بخش اعظمی از انرژی، نگاه و رویکرد ما در حوزه مدیریت شهرستان به بخش کشاورزی معطوف است.

مسلم ساقی با بیان اینکه محور اقتصاد این شهرستان کشاورزی و دامداری است افزود: کاشمر در بسیاری از محصولات به عنوان قطب کشاورزی در استان مطرح است اما برای مشکل خرده مالکی باید سیاست‎ها و طرح ‎های جدید اجرا نمود.

وی با تاکید بر لزوم طراحی الگوهای جدید کشت اظهار داشت: یکی از اصول پیش بینی و پیشگیری در حوزه سلامت جامعه ارگانیک بودن محصولات کشاورزی است و در حوزه امنیت غذایی باید به محصولات ارگانیک توجه بیشتری شود و در زمینه توسعه کسب وکارهای نوپا نیز باید بخش کشاورزی و دامپروری مورد توجه  قرار گیرد.

وی گفت: باید از شیوه‎های نوین و استارتاپ‌هایی که وجود دارد بیشتر استفاده شود و نگاه دولت به بخش کشاورزی نیز اقتصادی کردن این بخش است که در این صورت از مهاجرت‌ های نامتعارف به شهرستان‌ها جلوگیری خواهد شد. 

ساقی افزود: از پنج معین اقتصادی شهرستان کاشمر، چهار معین در حوزه بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنند از این رو جهاد کشاورزی باید از ظرفیت معین‎های اقتصادی بیشتر استفاده کند.

در این مراسم از زحمات سید ابوالقاسم موسوی مدیر قبلی جهاد کشاورزی کاشمر قدردانی و حسین محمدی به عنوان مدیر جدید این اداره معرفی شد.

کاشمر با ۲۱ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.