مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه موش‌دوانی‌های واشنگتن بر ضد پکن، ضمن انتقاد از چین حمایت دوباره خود را از معترضان هنگ کنگی اعلام کرد. در همین راستا براساس گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، قانون‌گذاران آمریکایی قانونی تحت عنوان «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه موش‌دوانی‌های واشنگتن بر ضد پکن، ضمن انتقاد از چین حمایت دوباره خود را از معترضان هنگ کنگی اعلام کرد. در همین راستا براساس گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، قانون‌گذاران آمریکایی قانونی تحت عنوان «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را تصویب کردند.

پکن اما روز گذشته و پس از تصویب این لایحه در خصوص اقدام متقابل چین برای توقف مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور، هشدار داد. جواد منصوری سفیر پیشین ایران در پکن در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه دولت ایالات متحده به عنوان یک دولت مهاجم در سطح جهان چین را به عنوان یک رقیب جدی می‌داند و مجموعه شواهد حاکی از آن است که چین به عنوان یک قدرت نوظهور، در آینده از موقعیت بهتری برای پیشرفت نسبت به آمریکا برخوردار خواهد شد، گفت: آمریکا احساس می‌کند با یک رقیب جدی و قدرتمند مواجه است و به همین دلیل تمامی تلاش خودش را برای جلوگیری از چنین اتفاقی به کار گرفته است. وی افزود: بحث برقراری تعرفه بر کالاهای چینی، بحث تجهیز تسلیحاتی تایوان، تحرکات نامشروع در تبت و سین کیانگ و یا ورود به اختلافات سایر کشورهای جنوب شرق آسیا با چین و حمایت از آن‌ها در برابر پکن و در نهایت بحث ورود به مسئله تهدیدات کره شمالی با چین و موضوعات دیگر جزوی از مسائلی است که آمریکا برای اعمال فشار برچین در نظر دارد.

ائتلاف چین، روسیه و ایران و تضعیف موقعیت آمریکا

منصوری در ادامه با اشاره به نقش ائتلاف کشورهای روسیه، چین و ایران در تضعیف جایگاه آمریکا در خاورمیانه به عنوان یکی از دلایل رویکرد تهاجمی آمریکا در قبال چین گفت: برای آمریکا منطقه جنوب شرق آسیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده؛ چرا که به نظر می‌رسد در آینده خاورمیانه دیگر مکان چندان راحتی برای آمریکا نباشد. وی با حائز اهمیت دانستن تأثیر پیشرفت‌های تجاری و اقتصادی و موقعیت جغرافیایی هنگ کنگ، در دخالت‌های آمریکا در این کشور، ادامه داد: آمریکا می‌خواهد چین نتواند از موقعیت جغرافیایی و مزایای اقتصادی این کشور استفاده کند و به همین دلیل بحث تحریک مردم هنگ کنگ را با هدف جدایی و یا ایجاد مشکلات برای چین در هنگ کنگ در پیش گرفته است.

قانون کنگره دستاویزی علیه پکن

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به تصویب قانون موسوم به «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» توسط قانون‌گذاران آمریکایی و ادامه دخالت‌های آمریکا در مسائل داخلی چین گفت: بحث فضای باز و نقض حقوق بشر در هنگ کنگ ابداً مطرح نیست؛ آمریکایی‌ها در این رابطه تبلیغات ساختگی علیه چین به راه انداخته‌اند، فضای سیاسی اجتماعی در هنگ کنگ تفاوتی با اروپا و آمریکا ندارد و درواقع پرداختن به مقوله حقوق بشر و دموکراسی دستاویزی بیش نیست. اساساً آمریکایی‌ها به راحتی دروغ می‌گویند و به راحتی تحلیل غیرواقع ارائه می‌دهند. البته تا زمانی که آمریکا به دیدگاه ها و منافع خود به شکل ۱۰۰ درصدی نرسد، دست از سر چین برنخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.