زیارت اربعین یکی از آداب بسیار مهمی است که در روایات بر ادای آن بسیار تأکید شده است و با دیگر زیارت‌های امام حسین(ع) در طول سال متفاوت است.

زیارت اربعین تنها مختص شیعیان نیست

جواد فراهانی

 زیارت اربعین یکی از آداب بسیار مهمی است که در روایات بر ادای آن بسیار تأکید شده است و با دیگر زیارت‌های امام حسین(ع) در طول سال متفاوت است. زیارت اربعین بعد دیگری جدا از زیارت دارد و شامل مظاهر و نمادهایی است که وحدت امت اسلامی را تقویت و عصر مقدس ظهور امام زمان(عج) را به نمایش می‌گذارد. زیارت اربعین انسان‌ها را به نوع‌دوستی، کمک به یکدیگر، ایثار، بخشش و حسن خلق ترغیب می‌کند؛ به گونه‌ای که سالانه میلیون‌ها زائر از سراسر جهان اسلام راهی اعتاب مقدسه در عراق می‌شوند و با راهپیمایی در مسیر نجف به کربلا عظمت امت اسلامی و اخلاق نبوی را به جهان نشان می‌دهند؛ بنابراین تفاوتی ویژه‌ با دیگر زیارت‌ها دارد.

مشارکت همگانی برای تأمین امنیت اربعین

«سید افضل شامی» قائم مقام تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با تأکید بر اهمیت زیارت اربعین، در زمینه مشارکت مسلمانان در راهپیمایی اربعین امسال و خدمات ارائه شده به زائران در این ایام گفت: همان‌طور که می‌دانید اجرای این مراسم بزرگ توسط یک نهاد ممکن نیست و نیازمند تلاش‌های همه طرف‌ها اعم از نیروهای دولتی، کمک‌های مردمی و برنامه‌ریزی‌های امنیتی، خدماتی و بهداشتی ویژه است؛ بنابراین در برپایی این مراسم گروه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از مردم، اعتاب مقدسه، نیروهای امنیتی و یگان‌های رسمی دولتی چه در برپایی مواکب حسینی و ارائه خدمات به زائران و چه در زمینه تأمین امنیت و آرامش مشارکت دارند.

سید افضل شامی افزود: در برپایی موکب‌های خدماتی نه فقط مردم عراق، بلکه از کشورهای همسایه و دیگر کشورهای اسلامی نیز حضور دارند و بی‌تردید این موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در برپایی زیارت اربعین است و نشان می‌دهد زیارت اربعین تنها مختص شیعیان نیست و حتی از ادیان دیگر تحت لوا و اسم امام حسین(ع) حضور دارند.

حضور نزدیک به 10 هزار موکب در مراسم اربعین

قائم مقام تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) در زمینه کشورهای شرکت‌کننده در برپایی موکب‌ها و تأمین امنیت زائران گفت: صاحبان موکب‌ها از کشورهای مختلف هستند و هر کسی عشق به امام حسین(ع) دارد، در حد توان به زائران چه در زمینه مواد غذایی و مکان استراحت و چه در زمینه بهداشتی و خدمات پزشکی خدمت می‌کند؛ در این راستا حدود 9 هزار و 600 موکب عراقی و حدود 250 موکب خارجی از 20 کشور مشارکت دارند؛ اما در زمینه تأمین امنیت به طور قطع هیچ نیروی خارجی مشارکت ندارد و مسئولیت تأمین امنیت زائران از مرزها تا داخل عراق و شهر کربلا برعهده نیروهای عراقی است.

سید افضل شامی در ادامه با اشاره به اوضاع امنیتی عراق در ایام زیارت اربعین با تأکید براینکه اعتراضات اخیر تأثیر سوئی در برپایی این مراسم نداشته است، گفت: اوضاع امنیتی در شرایط بسیار عالی قرار دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد؛ گزارش‌هایی را از نیروهای امنیتی داشتیم که برخی گروهک‌هایی که قصد خرابکاری در جمع زائران داشتند را کشف و بازداشت کرده‌اند، ولی مشکل خاصی تاکنون وجود نداشته و تمام امور تحت کنترل نیروهای امنیتی و دستگاه‌های اطلاعاتی قرار دارد.

زیارت اربعین حسینی، قوام‌بخش وحدت امت اسلامی

وی با تأکید براینکه زیارت اربعین حسینی قوام‌بخش وحدت امت اسلامی و عامل مهم به شکست کشاندن طرح‌های صهیونیستی-آمریکایی در منطقه است، تصریح کرد: زیارت اربعین یک زیارت عادی و مانند برخی دیگر از آیین‌های مذهبی صرف نیست؛ بلکه حرکتی بزرگ است که رعب و وحشت به دل دشمنان اسلام می‌اندازد و آن‌ها از اجتماع بزرگ مردمی هراس دارند و همیشه تلاش می‌کنند از اهمیت و قداست آن بکاهند، در حالی‌که جنبش حسینی مسئله‌ای نیست که بشر بتواند مانع آن شود و تمام تلاش‌ها در طول تاریخ برای از بین بردن فرهنگ حسینی و قضیه عاشورا ناموفق بوده است. قائم مقام آستان مقدس امام حسین(ع) در پایان گفت: به موکب‌ها و نیروهای خدماتی و امنیتی اعلام کردیم که ادامه خدمات به زائران تا سه روز پس از اربعین ضروری است و این خدمات تا بازگشت همه زائران محترم به موطن خود به فضل خدا برقرار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.