خراسان شمالی- کارشناس مسئول بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سل کشنده ترین بیماری عفونی در بین زنان سنین باروری است و کنترل آن به توجه و برنامه ریزی ویژه نیاز دارد.

«سل» کشنده ترین بیماری عفونی در زنان سنین باروری

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دکتر فلوریا انفرادی افزود: مرگ و میر های ناشی از بیماری سل قابل پیشگیری است و درمان آن با مصرف چند داروی هم زمان امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه بیماری سل، همچنان جزو ۱۰ دلیل مرگ و میر  دنیا است، ادامه داد: داروهای درمان سل رایگان بوده و از طریق مراکز درمانی جامع سلامت در تمام نقاط کشور در اختیار بیمار قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: در بیشتر موارد دوره درمان سل ۶ ماهه است و دو ماه نخست آن مرحله حمله ای نام دارد .

انفرادی توضیح داد: در طول مدت مصرف داروها،  کارکنان بهداشتی به منظور ارزیابی روند بهبودی، باید بیمار را از نظر وضعیت حال عمومی، وجود سرفه، خلط و تب، وضعیت اشتها و روند افزایش وزن کنترل کنند.

وی اظهارکرد: انجام چند مرتبه آزمایش خلط طبق دستور وزارت بهداشت طی مدت درمان ضروری است و وضعیت بیمار به درمان دارویی را مشخص می کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف نکردن دارو به مقدار تجویز شده و زمان مناسب باعث شکست درمان و ایجاد میکروب های سل مقاوم شده که به درمان های معمولی پاسخ نمی دهد و بیمار باید در بیمارستان بستری شده و دوره درمان طولانی تر با داروهای دیگر را دریافت کند.

انفرادی با بیان این که احتمال سرایت بیماری پس از دو هفته از مصرف دارو بسیار کم است، گفت: بیماران مبتلا فقط باید در طول ۲ تا ۴ هفته نخست درمان در اتاقی جدا با نوری مناسب و تهویه کافی قرار گیرند و در طول این مدت بینی و دهان خود را با استفاده از ماسک بپوشانند.

وی تصریح کرد: لباس و ظرف غذای فرد مبتلا نقشی در انتقال میکروب سل ندارد، بنابراین نیازی به جداسازی آن ها نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.