عضو کمیسیون مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شورای شهر مشهد از کمبود حداقل ۴ گرمخانه برای پناه دادن افراد بی‌خانمان در فصل سرما خبر داد.

نیاز به ۴ گرمخانه دیگر در مشهد  تا شروع فصل سرما/ چشم «کارتن‌خواب‌ها» به تصمیم معاونت اجتماعی شهرداری مشهد

به گزارش قدس آنلاین، رمضانعلی فیضی با اشاره به وضعیت گرم‌خانه‌های  شهر  مشهد گفت: «خانه سبز» که در اختیار داریم به دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اول برای جمع آوری متکدیان، دوم برای افراد بی‌خانمانی که در فصول سرما باید مورد حمایت قرار بگیرند.

عضو کمیسیون مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: جامعه هدف خانه سبز هم پوشانی دارد زیرا بخش بسیاری از افراد بی‌خانمان دارای بیماری اعتیاد هستند و به‌خاطر اعتیاد دست به تکدی‌گری می‌زنند.

وی با بیان اینکه مرکز خین عرب به صورت دائم جامعه هدف را مورد پوشش قرار می‌دهد، یادآور شد: این مرکز چنانچه در شرایط سرما با تمام ظرفیت کار کند توانایی پوشش ۴۰۰ نفر را دارد، دو سالن مجزا مخصوص خانم و آقایان در این مرکز وجود دارد.

فیضی افزود: یک مرکز دیگر هم در ابتدای طبرسی شمالی ایجاد شده که بنا است این گرم‌خانه در فصول سرد سال فعالیت کند، زیرا مرکز اقامتی نیست و نیازمندان شب‌ها مراجعه کرده و صبح مرکز را ترک می‌کنند.

عضو کمیسیون مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شورای شهر مشهد تصریح کرد: در کمیسیون مصوب کرده ایم که چهار مرکز دیگر در توس، حاشیه شهر، شهرک شهید رجایی و شهرک حر داشته باشیم که از طریق معاونت اجتماعی شهرداری در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشور شهرداری مکانی را تهیه می‌کند که این افراد در فصول سرما به آنجا پناه ببرند، توضیح داد: لازم نیست ساختمان دائمی در این مورد داشته باشیم، شهرداری می‌تواند ساختمان‌های استیجاری را تجهیز کند و در اختیار این افراد قرار بدهد.

فیضی با تاکید بر اینکه بهتر است مراکز پراکندگی داشته باشند، بیان کرد: معمولا در تمامی گرم‌خانه‌ها افراد مکانی برای خواب به همراه یک وعده غذایی گرم دارند و امکانات بیشتر از این وظیفه شهرداری نیست مگر آنکه نهادهای‌ دیگر و خیرین کمک کنند البته مدیر مرکز در صورت وجود مواردی خاصی مانند فوریت پزشکی حاد می‌تواند از امکانات جانبی مرکز استفاده کند.

عضو کمیسیون مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شورای شهر مشهد اظهار کرد: شهرداری سوله‌ای را در توس در اختیار یک سمن قرار داده است که برای نگهداری کارتن خواب‌ها استفاده شده که آن هم جامعه هدفش با معتادان و بی‌خانمان‌ها هم پوشانی دارد و آن سمن خدمات لازم را انجام می‌دهد. 

وی ادامه داد: تمام متکدیانی که توسط نیروهای انتظامی جمع آوری شده و به مرکز می‌آیند مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

فیضی بهزیستی را یکی از نهادهای برشمرد که خدمات اجتماعی جزو تکلیفشان است و ابراز کرد: بهزیستی هم بر روی فصل‌های مشترک کار می‌کند، در آنجا هم مراکز دولتی و خصوصی وجود دارد که معتادان متشکل از مرد و زن را ترک می‌دهند، همچنین افراد بی‌خانمان و کسانی که از خانواده طرد شده اند را نیز مورد پوشش و حمایت قرار می‌دهند.

عضو کمیسیون مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شورای شهر مشهد مسائل اجتماعی را پیچیده و حاد قلمداد کرد و متذکر شد: اگر تمامی دستگاه‌ها در یک راستا همکاری کنند باز هم در حوزه مسائل اجتماعی جای کار داریم و تنها با ورود یک دستگاه مشکلی حل نمی‌شود، ما در مدیریت شهری سعی داریم تعداد این گرم‌خانه‌ها را افزایش دهیم تا پراکندگی داشته باشند.

وی ادامه داد: نیاز به همکاری صمیمانه بین بخشی و دستگاهی است، اگر یک ستاد هماهنگ کننده متشکل از کمیته امداد امام خمینی(ره)، آستان قدس، بهزیستی، شهرداری، سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها داشته باشیم می‌توانیم خدمات بهتر و منسجم‌تری را ارائه بدهیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.