رییس سازمان حج و زیارت گفت: از شب گذشته با آغاز موج بازگشت زوار، تمرکز فعالیت های سازمان حج و ستاد اربعین از شهر کربلا به مسیر بازگشت و مرزها اختصاص یافته است.

تمرکز خدمات رسانی در مرزها و مسیر بازگشت/ امکان زمانبندی اعزام برای سال بعد وجود دارد

قدس آنلاین؛ علیرضا رشیدیان در گفتگو با ستاد خبری فضای مجازی ستاد اربعین با اعلام ورود بیش از ۳میلیون زائرایرانی از اول ماه صفر تاکنون به کشور عراق گفت: نزدیک به ۱ و نیم میلیون نفر از این تعداد به کشور بازگشته اند و توصیه اکید ما بر این است که زوار برنامه برگشت خود را مدیریت کنند و به روزهای پایانی موکول نکنند.

وی افزود: موکب های عراقی عمدتا روز اربعین خدمات رسانی خود را تمام می کنند و با تعدادی از مواکب ایرانی و غیره مذاکره شده تا خدمت رسانی را ادامه دهند اما برای این حجم از زائرکافی نیست و مشکل اسکان و تغذیه وجود دارد.

وی درباره خدمت رسانی نهاد های مربوطه ایرانی به زائران گفت: هلال احمر، بیمه، سیستم حمل نقل کشور، امور گمشدگان و.. بدون وقفه به خدمات رسانی مشغولند و مشل خاصی در این زمینه نداشته ایم.

رشیدیان درباره آمارفوت شدگان امسال تا کنون گفت: ۷۹ نفر در این سفر به رحمت خدا رفتند که ۳۵ نفر از آنها در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند که عمدتا برای چند مسیر بخصوص در خاک عراق بوده است. خواب آلودگی و تعجیل راننده ها دلیل عمده این حوادث است.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این شایعه که عراق مساله سهمیه بنده را به دلیل حجم زوار ایرانی برای سال بعد مطرح کرده نیز گفت: این مساله صحت ندارد و تاکنون هیچ مقام عراقی دربار سهمیه بنده سخنی به میان نیاورده است اما ممکن است اعزام ۳نرحله ای را در دستور قرار دهیم.

وی افزود: ایام اربعین به ۳ مرحله ۵ روزه تقسیم می شود و درصدد هستیم با مدیریت ورود زوار برای سال های بعد، این عزیزان را در این ۳ مرحله اعزام کنیم و این طرح در دست برسی است.

رشیدیان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ورود سازمان حج و زیارت به اعزام زوار طبق روال و سیستم شمسا برای اربعین وجود دارد و این مساله چرا در سال های اخیر تعطیل شد گفت: در ایام اربعین، عمده زوار علاقمند به طی کردن پیاده مسیر نجف تا کربلا هستند و برنامه های سازمان حج و شمسا به گونه دیگر است. همچنین خدمات رسانی یکسان صورت نمی گیرد و گاهی توقعات زائران برآورده نمی شود و اعتراضاتی در پی بوده است لذا در سال های اخیر تصمیم برآن شد تا سیستم شمسا در این ایام متوقف شود. اما این پیشنهاد هم قابل بررسی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.