نوزدهمین سوگواره تعزیه استان خراسان رضوی با اجرای پنج نمایش آیینی در کاشمر به کار خود پایان داد.

نوزدهمین سوگواره تعزیه خراسان رضوی  در کاشمر به کار خود پایان داد

به گزارش قدس آنلاین، دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استان خراسان رضوی که در کاشمر  برگزار شد ، در مراسم پایانی این  سوگواره که در امام‌زاده سید حمزه (ع) برگزار شد گفت: این سوگواره با حضور گروه‌های تعزیه از شهرستان‌های مشهد، سبزوار، نیشابور و کاشمر از  ۲۱مهر ماه به مدت پنج شب با پنج اجرا برگزار شد.

جواد خاکسار گفت: تعزیه فاطمه زهرا(س) از روستای فرح آباد کاشمر، تعزیه قانیای فرنگ از مشهد مقدس، تعزیه امام حسین(ع) از نیشابور، تعزیه پشیمانی یزید از کاشمر و تعزیه بازار شام از سبزوار توسط پنج گروه تعزیه در این سوگواره اجرا شد.

وی ادامه داد: نوزدهمین سوگواره تعزیه با همت مؤسسه هنر معاصر ترشیز به عنوان تنها مؤسسه هنرهای نمایشی شهرستان کاشمر برگزار شد.

دبیر برگزاری نوزدهمین سوگواره استانی کاشمر گفت: تعزیه خوانی در روستای فرح‌آباد این شهرستان  قدمتی قریب به ۲۰۰ سال دارد و سابقه دیرینه اجرای تعزیه در این روستا، موجب شده کاشمر مهد تعزیه‌خوانی خراسان رضوی محسوب شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم با قدردانی از برگزار کنندگان نوزدهمین سوگواره استانی تعزیه ابراز امیدواری کرد که سال‌های بعد این مراسم با رویکرد بهتری برگزار شود.

محمدرضا محمدی گفت: با توجه به تاریخچه تعزیه خوانی در منطقه، می‎توان از کاشمر به عنوان مهد تعزیه کشور نام برد.

وی افزود: هم اکنون نام دو شهر در کشور به عنوان پایه‏ های اصلی تعزیه ایران در یونسکو ثبت شده که یکی کاشمر و دیگری تفرش است.

او ادامه داد: هنر تعزیه در زنده نگه داشتن حماسه کربلا و واقعه عاشورا در اذهان جامعه موثر بوده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.