ایلام- بنا بر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشتند لذا حضور میلیونی و تردد پرشور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از این مرز بین‌المللی موجب شد تا این استان به دلیل ازدحام بیش از خودروها و زائران با اعمال محدودیت‌های ترافیکی همراه شود.

مهران در ترافیک اربعین/ تردد خودروها رکورد زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: با توجه به حجم بالای بازگشت زائران عتبات عالیات از کشور عراق، محور مهران به ایلام از عصر روز جمعه تا اطلاع ثانوی یک‌طرفه شد در همین حال بنا بر اعلام پلیس راهورمسیر جایگزین برای محور مهران - ایلام که به‌صورت تردد ۲ طرفه است محور ایلام - ملکشاهی- مهران انتخاب‌شده است.

گفتنی است هم‌زمان با برپایی مراسم اربعین تمامی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران، شلمچه، خسروی و چذابه با ترافیک سنگین ولی روان به خاطر بازگشت زائران اربعین حسینی مواجه هستند.

تردد ۵ میلیون خودرو

در همین حال مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام گفت: تردد پنج میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین از ابتدای ماه محرم تا ۱۸ ماه صفر از مرز مهران ثبت‌شده است.

نورالله دلخواه اظهار داشت: از این میزان تردد بیش از ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار نفر ورود داشته و بیش از سه میلیون و ۳۸۸ هزار نفر هم از مرز مهران خارج‌شده‌اند.

وی پرترددترین محورهای استان ایلام را در این مدت را محور ایلام - مهران عنوان کرد و افزود: این میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

دلخواه یادآور شد: در اربعین امسال بیشترین تردد از مرز بین‌المللی مهران بوده که نزدیک به ۶۰ درصد تردد زائران از طریق مرز مهران انجام‌گرفته است.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر ناوگان اتوبوسی برای جابجایی مسافران در پایانه برکت مستقر است و اتوبوس به اندازی کافی برای برگشت زائران وجود دارد تا کار جابجایی زائران به سهولت انجام  گیرد.

ازدحام در پایانه برکت

پایانه برکت در نزدیکی پایانه مرزی مهران برای انتقال زائران اربعین حسینی به نقاط مختلف کشور توسط ستاد اربعین ایجادشده است.

این پایانه که در فاصله حدود ۵  کیلومتری پایانه مرزی مهران واقع‌شده نزدیک‌ترین و تنها مرکز پایانه‌ای برون‌شهری مهران است که خیل عظیم زائران را به شهرهای مختلف کشور و استان‌های هم‌جوار ایلام منتقل می‌کند که با توجه به حجم خروجی ۶۰ درصدی زائران از عراق به سمت مهران، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده در چرخه سیستم حمل‌ونقل مراسم جهانی اربعین حسینی دارد.

در همین راستا رئیس کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: هم‌اکنون تعداد هفت هزار دستگاه اتوبوس درون و برون‌شهری در مرز مهران به زائران خدمات ارائه و آنان را به مقاصد مختلف کشور جابجا می‌کنند.

عبدل هاشم حسن نیا مجموع اتوبوس‌های مستقر در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی را ۱۱ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: هفت هزار دستگاه از این تعداد به دلیل سهم بیشتر مرز مهران در حجم تردد زائران به این مرز اختصاص‌یافته تا مسافران با کمترین مشکل به مناطق مختلف کشور منتقل شوند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون حدود یک‌میلیون زائر ایرانی در عراق هستند، اظهار داشت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد زائران بازگشتی از عراق از طریق مرز مهران به کشور بازمی‌گرداندند که همین موضوع باعث شده ازدحام جمعیت در این پایانه مرزی بیشتر باشد و نیاز به خدمات‌رسانی بیشتری نیز باشد.

حسن نیا اضافه کرد: بر این اساس و طبق آمارهای موجود یک هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری در پایانه مرز مهران عملیات انتقال زائران به پایانه برکت و پارکینگ بزرگ اربعین و پل زائر در مهران را انجام می‌دهد و در پایانه برکت نیز یک هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری انتقال مسافران به شهرهای مختلف کشور را انجام می‌دهند.

به گفته وی حدود چهار هزار دستگاه اتوبوس نیز به‌طور متناوب در عملیات جابجایی زائران از محل پایانه مرزی تا پایانه برکت و از برکت تا شهرهای مختلف درحرکت هستند و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف امروز و فردا بخش عمده‌ای از زائران اربعین در مرزهای چهارگانه جابجا شده و به شهرهای خود منتقل شوند.

وی زمان اوج برگشت زائران اربعین را شنبه اعلام کرد و گفت: موج دوم بازگشت نیز از روزهای یکشنبه و دوشنبه شروع می‌شود که شاید جابجایی بیش از ۴۰۰ هزارنفری در مرزها را طی این ۲ روز شاهد باشیم.

رئیس کمیته حمل‌ونقل ستاد اربعین و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بابیان اینکه امسال چون اغلب مسافرت‌ها از طریق وسایل نقلیه شخصی بوده مشکلات حمل‌ونقل عمومی کاهش پیدا کرد، ابراز امیدواری کرد این روند تا پایان عملیات انتقال زائران ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.