سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به حضور سالیانه 30 میلیون زائر در شهر مشهد در مجمع مشورتی زنان استان مقرر شد مجموعه‎ای از آنچه زنان به خصوص زنان روستایی تهیه می‎کنند در قالب یک بسته به زائران و گردشگران عرضه شود.

عرضه تولیدات زنان روستایی به زائران در مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، طاهره طهماسبی در چهارمین همایش «زن و توسعه گردشگری روستایی» که در کاشمر برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اینکه زنان نقش بسیار اثر بخشی در توسعه روستایی دارند، در همین راستا از سه سال قبل طرح توانمندسازی بانوان روستایی آغاز گردید که در آن به توسعه سواد بانوان، رفع بی‌سوادی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداخته می‎شود.

وی ادامه داد: تلاش می‎شود در راستای توانمندسازی زنان سازمان‎های مردم نهاد شکل بگیرند تا زنان برای خودشان فعالیت کنند و فعالیت‎هایی را که به توسعه خود و رشد کارشان منتهی می‎شود، انجام دهند.

طهماسبی اظهار کرد: چون زنان نقش بسیار پررنگی دارند بدون شک گردشگری در روستاها فضای بسیار مناسبی را برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال برای زنان فراهم خواهد نمود.

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: چون موضوع گردشگری برای زنان روستایی می‎تواند فرصت‎های شغلی بسیار زیادی را ایجاد کند، به همین دلیل از دو سال قبل مجمع مشورتی در حوزه زنان راه‎اندازی گردید، و فعالیت‎هایی که در این مجمع صورت می‎گیرد بخشی مرتبط با نقش زنان در توسعه روستایی است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به حضور سالیانه 30 میلیون زائر در شهر مشهد در مجمع مشورتی زنان استان مقرر شد مجموعه‎ای از آنچه زنان تهیه می‎کنند اعم از صنایع دستی تا گیاهان دارویی و... در قالب یک بسته به زائران و گردشگران عرضه شود.

توسعه گردشگری موجب رهایی زنان از قیومیت‌های سنتی می‎شود

در این مراسم دبیر علمی چهارمین همایش زن و توسعه گردشگری روستایی گفت: در این همایش تلاش شد از نتایج حاصل از پژوهش‌های انجام شده در راستای کاهش موانع و چالش‌های فراروی زنان فعال در این عرصه گام برداریم.

خدیجه بوزرجمهری عنوان کرد: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر گردشگری روستایی و اقامتگاه‎های بوم گردی، توسط بانوان، توسعه قابل توجهی در شهرستان کاشمر داشته‌ بنابراین مصمم شدیم همایش ملی را در این شهرستان برگزار کنیم.

وی ادامه داد: اکثر محققان توسعه بر این باور هستند که توسعه گردشگری موجب افزایش نقش زنان روستایی در جوامع سنتی و روستایی شده است، بدون شک توسعه گردشگری می‎تواند موجب رهایی زنان از قیومیت‌های سنتی و کلیشه‎های جنسیتی شود، توسعه گردشگری به افزایش فرصت‎های شغلی زنان روستایی، ارتقاء پایگاه اجتماعی، ایجاد اشتغال، خودکفایی و جایگاه مدیریتی می‎انجامد.

بوزرجمهری عنوان کرد: اشتغال زنان در گردشگری دارای مزیت‎هایی از جمله ایجاد فرصت‎های کارآفرینی در خانه به خصوص تولید صنایع دستی، محصولات غذایی، راهنمای محلی و پذیرایی از گردشگران در خانه و اقامتگاه‌های بوم‎گردی است.

وی گفت: تحقیقات و شواهد میدانی نشان می‎دهد که گردشگری گامی مهم و مثبت برای فعالیت زنان روستایی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی برداشته است؛ با توجه به بافت کالبدی و اجتماعی جامعه روستایی و دیدگاه‌هایی که به لحاظ سیاسی، مالی، اجتماعی و کلیشه‎های جنسیتی نسبت به فعالیت زنان وجود دارد موجب می‎شود، موانع و چالش‌های بسیاری برسر راه شکوفایی استعدادها و ظرفیت‎های آنان ایجاد شود.

بوزرجمهری در ادامه افزود: به رغم اینکه از یک سال قبل فراخوان این همایش اعلام شده بود ولی فقط 119 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گردید که از این تعداد 30 مقاله برای ارائه شفاهی و 23 مقاله برای ارائه پوستر پذیرفته شد و 66 مقاله دیگر به دلیل عدم ارتباط با محور و موضوع همایش و روش تحقیق و محتوا مورد پذیرش قرار نگرفت.

صنعت گردشگری یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد

در ادامه فرماندار کاشمر گفت: توجه به روستا و کشاورزی می‎تواند در برنامه‎های توسعه، اقتصادی و فرهنگی هر کشوری نقش بسیار اساسی به منظور خودکفایی و پیشرفت ایفا کند.

مسلم ساقی افزود: در برنامه ششم توسعه به نقش و جایگاه روستاییان و عشایر در اجرای سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، فرآیند توسعه کشور، شناخت صحیح توانایی‎ها و سرمایه‎های انسانی و ظرفیت‎های موجود در روستاها و مناطق عشایری و تبیین جایگاه روستا و مناطق عشایری به عنوان کانون تولید و ارزش آفرینی توجه خاصی شده است.

وی مطرح کرد: صنعت گردشگری به عنوان یک محرک برای رشد و توسعه اقتصاد تعریف می‎شود، صنعت توریسم، توسعه متمادی و تنوع پذیری اقتصادی را تجربه کرده که به واسطه آن به یکی از سریع و رو به رشدترین بخش‎های صنعتی در دنیا تبدیل شده است.

ساقی افزود: توریست به عنوان یک شاخه صادرات رتبه چهارم را داراست، درواقع توریست عامل تولید فرصت‎های شغلی و زمینه ایجاد توسعه و فرصت‎های جدید است.

وی همچنین اظهار کرد: در برنامه ششم به توسعه پایدار صنعت ایران‌گردی، حمایت از صنایع دستی و صیانت از میراث فرهنگی، هویت بخشی به سیمای روستا، توسعه روستاهای توریستی تاکید شده است.

نماینده عالی دولت در کاشمر عنوان کرد: ضرورت دارد ساختارها و کارکردهای روستا، تخصص یابی مکان‎ها با شناسایی مزیت‎ها و کارکردها و خلق مزیت‎ها مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید به مدیریت سرمایه‎گذاری روستایی اهتمام ویژه داشت و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته را از طریق گردشگری مدنظر قرار داد و امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار نمود.

در این همایش همچنین استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص اهمیت نقش زن و گردشگری در اقتصاد خانوارهای روستایی گفت: بانوان توانایی بسیاری در مدیریت خانواده دارند و به نوعی اعجاز می‎کنند.

رامپور صدر نبوی با بیان اینکه بانوان در اقتصاد خانواده نقش بسیار حائز اهمیتی دارند، افزود: بانوان می‏توانند چند کار را همزمان در یک لحظه مدیریت کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: به رغم اینکه بانوان روستایی در بوم‎گردی‎ها بیشترین کارها را در پخت غذا و ساماندهی محل انجام می‎دهند، اما با این وجود ادعای مردان بیشتر است.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در بوم‌گردی و توریسم نقش بانوان بسیار اهمیت دارد، بانوان اثبات کردند که در انجام تمامی کارها توانایی دارند.

وی گفت: زن در رابطه با تشکیل کانون خانواده ابر انسان بوده است، مادر در تمامی شئون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محور است.

به گزارش ایسنا، در روز اول همایش چندین مقاله به صورت شفاهی ارائه شد، همچنین برپایی نمایشگاه تولیدات صنایع دستی زنان روستایی نیز از شهرهای مختلف استان  نمایشگاه عکس مرتبط با زنان روستایی از دیگر بخش‎های این همایش دو روزه بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.