ارتش سوریه تلاش گروه‌های مسلح تحت حمایت آنکارا برای نفوذ به مناطقی در شمالی غرب حومه حسکه را دفع کرد، و یگانی از ارتش با مهاجمان درگیر و آنها را به عقب راند.

 ارتش سوریه حمله گروه‌های مسلح تحت حمایت ترکیه به حومه حسکه را دفع کرد/ عقب‌نشینی کُردها از «راس العین»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، ارتش سوریه تلاش گروه‌های مسلحِ مورد حمایت ترکیه برای نفوذ به سمت روستای «الاهراس» در شمال غربی شهرک «تل تمر» را خنثی کرد.

نیروهای ترکیه و گروه‌های مسلح تحت حمایت آن، روز جمعه شهرک «راس العین» در حومه حسکه را گلوله‌باران کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که یگانی از ارتش جمهوری عربی سوریه، روز شنبه تلاش گروهی از مزدوران رژیم ترکیه را برای پیشروی به سمت مواضعی در روستای الاهراس در شمال غرب تل تمر در ریف حسکه (شمال شرق سوریه) دفع کرد.

سانا افزود، یگانی از ارتش با مهاجمان درگیر شد و آنها را به عقب راند.

از سوی دیگر، منابعی به تلویزیون المیادین از عقب‌نشینی گروهی از نیروهای فرانسوی حاضر در پایگاه «خراب الجیر» در حومه شمالی حسکه خبر دادند.

المیادین خاطرنشان کرد که نیروهای ارتش ترکیه و گروه‌های همپیمان آن روستاهای «جان تمر» در شرق و «الشکریه» در حومه شهر راس العین را تحت اشغال خود درآورده و راه‌های مواصلاتی تل تمر و راس العین را مسدود کرده‌اند.

در سایه چنین تحولاتی، مناطق شرق رود فرات در شمال سوریه به عرصه‌ای برای عملیات «چشمه صلح» شده است که ارتش ترکیه آن را با پشتیبانی شورشیان «ارتش آزاد سوریه» آغاز کرده است. ترکیه ادعا می‌کند هدف از این عملیات نظامی، دور کردن شبه‌نظامیان کُرد از مرزهاست.

دولت سوریه در 13 اکتبر بر اساس توافق با رهبران کُردها، نیروهای دولتی را عازم مرزهای مشترک با ترکیه کرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری سانا گزارش داد که نیروهای آمریکایی پیش از عقب‌نشینی از پایگاه «جل عبدالعزیز» در حومه غربی حسکه، تجهیزات نظامی و سیستم رادارهای خود در این پایگاه را منهدم کردند.

به گزارش سانا، نیروهای آمریکایی همچنین قبل از تخلیه مقرهای خود در روستای «قصرک» در مسیر تل تمر به «قامشلی»، با کارگذاشتن مواد منفجره آنها را منهدم کردند.

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی، پایگاه‌های خود را در روستای «دادات» در «منبج» واقع در شمال شرق سوریه ترک کرده و به سمت مرزهای عراق رفته‌اند.

عقب‌نشینی کُردها

از سوی دیگر، یک مقام ارشد در «نیروهای دموکراتیک سوریه» در روز شنبه اعلام کرد که به موجب آتش‌بس توافقی آمریکا و ترکیه، نیروهای ُرد از یک شهر مرزی عقب‌نشینی خواهند کرد.

«ردور خلیل» تصریح کرد، اگر مشکلی پیش نیاید نیروهای نظامی کرد طی روزهای آینده شهر راس العین را تخلیه خواهند کرد.

فاصله بین دو شهر مرزی راس العین و تل ابیض 120 کیلومتر است و قرار است بر اساس توافق آمریکا و ترکیه، شبه‌نظامیان کُرد تا عمق 30 کیلومتری خاک سوریه عقب‌نشینی خواهند کرد.

این نخستین باری است که شبه‌نظامیان کُرد به طور علنی اعلام می‌کنند که از نقاط مرزی خارج می‌شوند و می‌گویند که در خصوص این اقدام با آمریکایی‌ها هماهنگ کرده‌اند.

در توافق آتش‌بس ابعاد عقب‌نشینی مشخص نشده است.

همچنین طبق اعلام خلیل، بخشی از شبه‌نظامیان کُرد روز شنبه از شهر راس العین عقب‌نشینی کرده‌اند.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته هشدار داد اگر نیروهای کُرد از منطقه امن پیشنهاد شده در نوار مرزی عقب‌نشینی نکنند، سر آنها را «خرد می‌کنیم».

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.