معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در حاشیه بازدید از ایستگاه‌های استقبال از زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: ۲۴ ایستگاه با حمایت و مشارکت شهرداری مشهد به زائران پیاده خدمت‌رسانی می‌کنند.

راه‌اندازی ۳۷ ایستگاه برای استقبال از زائران پیاده/خدمات رسانی رایگان قطارشهری در روز شهادت امام رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی بعد از ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، در تشریح جزئیات برنامه‌های معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: تلاش داریم بدون موازی کاری و با تمام پتانسیل‌های شهرداری مشهد، مراسم دهه پایانی صفر را در سال جاری بهتر از سال‌های قبل برگزار کنیم.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه از شب رحلت پیامبر(ص) تا روز شهادت امام رضا(ع) با هماهنگی پلیس راهور، ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی اعمال می‌شود، از اعلام آمادگی ۱۶۰ دستگاه تاکسی صلواتی برای خدمت به زائران خبر داد.

وی افزود: در پایانه امام رضا(ع) هم ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان درون شهری و ۱۰۰ دستگاه ون برای سرویس دهی به زائران و بازگرداندن آنها به شهرستان‌های داخل خراسان رضوی، همکاری دارند.

یعقوبی از استقرار ۲۰۰دستگاه اتوبوس در محورهای ورودی برای انتقال زائران پیاده کم توان و سالمند هم خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ جایگاه برای نصب پرده اطلاع رسانی هیئات در سطح شهر ایجاد شده و در صورت نیاز تعداد آنها افزایش پیدا می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه امسال از پتانسیل هیئات مذهبی بیشتر استفاد کرده‌ایم گفت: در مورد نصب پرده‌های مشکی هیئات مذهبی همکاری خوبی با شهرداری انجام دادند، ما هم برای جانمایی ۴۰۰ ایستگاه صلواتی همکاری کردیم که اکنون تایید شده و اگر از نظر پلیس راهور هم مشکل نداشته باشد، در سال‌های بعد نیز همین مکان‌ها در اختیار هیئات قرار می‌گیرد.

وی در خصوص آماده سازی فضای شهری برای دهه آخر صفر هم اظهار کرد: ۴۰۰ استرابورد، ۳ هزار و ۲۰۰ آویز ستونی مشکی و قرمز، هزار بیرق عزاداری روی اتوبوس‌های بی آر تی، ۳۵۰ پرچم روی پایه پلها نصب شده است.

 یعقوبی از اجرای همایش آئینی از دوم تا هشتم آبان ماه خبرداد و گفت: علاوه بر آن، تئاتر دعبل خزاعی هم هر شب ساعت ۱۹ تا ۲۱ اجرا می‌شود و بیش از ۵ هزار کتابچه برای راهنمایی زائر در ایستگاه‌های راهنمای زائر در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد به پاکسازی شهر توسط ۵ هزار و ۶۰۰ پاکبان آماده باش در دهه پایانی صفر اشاره کرد و گفت: ۷۰ دستگاه خودروی مکانیزه و ۲۶۰ خودروی جمع‌آوری زباله هم برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی متذکر شد: علاوه بر داخل محدوده شهر، در هفت محور ورودی شهر که زائران پیاده وارد مشهد می‌شوند نیز پاکسازی با ۲۳۰ پاکبان در شعاع ۱۰ کیلومتری خارج از محدوده خدمات شهری انجام می‌شود.

یعقوبی از استقرار تجهیزاتی مانند ۱۶ تانکر آب برای شست‌وشو، ۷ دستگاه تریلی تانکری برای پشتیبانی سرویس‌های بهداشتی، حدود ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی ثابت و سیار و حدود ۵۰ دوش حمام نیز خبر داد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: علاوه بر ۲۳ ایستگاه استقبال زائر که به صورت حمایتی و مشارکتی است، ۱۳ مرکز اسکان اضطراری هم از طرف شهرداری مشهد برای زائران در نظر گرفته شده است.

وی به طرح «شهروند مهمان‌نواز حریم رضوی» هم اشاره و اظهار کرد: این طرح برای ۳۳ نوع خدمت تعریف شده که ثبت نام آن آغاز شده است و داوطلبان بر اساس تقسیم بندی وظایف، محل خدمتشان در ۵۰۰ غرفه در عرصه میدان شهدا مشخص می‌شود.

یعقوبی از جمله راه‌های ثبت نام در طرح «شهروند مهمان‌نواز حریم رضوی» را سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۸۱ و تلفن ۳۱۳۵ عنوان کرد.

شرایط ادای نذر آموزشی برای شهروندان مشهدی ایجاد شد

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد هم در بخش دیگری از این نشست، گفت: نگاه و هدف اصلی ما این است که کار مردم توسط مردم انجام شود و شهرداری زیرساخت‌ها را آماده می‌کند.

نرگس شالچیان افزود: برای تامین هزینه‌های مناسبت‌ها ما سرفصل بودجه‌ای داریم که در مقابل حمایت‌های مردمی چیزی نیست، سال گذشته مشارکت مردمی ۲۳ برابر بودجه شهرداری بود.

وی درباره فرهنگ میزبانی شهروندان مشهد هم گفت: کمپین و شعاری به نام «مهمان داریم» ایجاد کرده‌ایم که بیلبوردهایش در سطح شهر وجود دارد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد یادآور شد: بعد از پایان صفر سال قبل، کمیته ارزیابی تشکیل و مشکلات بررسی شد؛ از جمله مشکلات زائران دهه پایانی صفر، تهیه بلیط برگشت بود، به همین منظور در سال جاری در عرصه میدان شهدا محلی به فروش بلیط قطار و اتوبوس اختصاص دادیم تا مهمانان شهرمان کمتر دچار مشکل شوند.

شالچیان با یادآوری این مطلب که مشهد، شهر عالم آل محمد(ص) است و عنوان «شهر یادگیرنده» را از یونسکو دریافت کرده است، افزود: در چنین شهری بی‌سوادی و کم سوادی شایسته نیست بنابراین شرایط ادای نذر آموزشی شهروندان را فراهم کردیم و در بازه دهه صفر ۹۸ تا دهه صفر ۹۹ افرادی که نذر آموزشی دارند، می‌توانند نذر خود را با ثبت نام در درگاه‌های ثبت نام «شهروند میهمان‌نواز» ادا کنند.

وی اظهار کرد: نوآوری دیگری که انجام دادیم این است که راهنمایان زائر، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و به صورت بازرسان افتخاری سازمان صنعت، معدن، تجارت تخلفات را رصد و گزارش می‌کنند.


️خدمات رسانی رایگان قطارشهری در روز شهادت امام رضا(ع)

مدیرکل نظارت بر حمل و نقل و ترافیک شهرداری، هم در ادامه این نشست، گفت: ساعت سرویس دهی قطارشهری در روزهای پایانی صفر دو ساعت افزایش دارد و در روز شهادت امام رضا(ع)، این خدمات رایگان است.

علی اصغر نیشابوری از پایان ماموریت اتوبوس‌ها در عراق هم خبر داد و گفت: ۲۹ مهرماه(فردا) این اتوبوس‌ها به مشهد باز می‌گردند تا در روزهای پایانی صفر به زائران شهر امام رضا(ع) سرویس دهی کنند.

وی اظهار کرد: ۱۰۰ نفر از همکاران‌مان در الیت برای انضباط ترافیکی با پلیس راهور همکاری می‌کنند و در ایام دهه پایانی صفر نظارت بر روی سیستم حمل و نقل به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.