در حالی‌که دبیرکل حزب‌الله لبنان هرگونه تلاش‌ها برای استعفای دولت را عاملی برای وخامت اوضاع کشور دانسته است، رئیس حزب «القوات اللبنانیه» از طریق استعفای وزرایش از کابینه، فشارها بر حریری را افزایش می‌دهد.

 فشار متحد دیرین حریری بر دولت لبنان/ استعفای ۴ وزیر حزب جعجع از دولت‎

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در سایه تداوم اعتراضات در لبنان، «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» شب گذشته استعفای 4 وزیر این حزب از دولت «سعد حریری» را اعلام کرد.

سمیر جعجع تصریح کرد که استعفای وزاریش از کابینه، با هماهنگی با نخست‌وزیر صورت نگرفته است.

رئیس حزب «القوات اللبنانیه» با اشاره به این‌که این حزب خواهان ثبات در کشور و حفظ اموال خصوصی و دولتی است تاکید کرد که دولت فعلی ناتوان از ایجاد هرگونه راه‌حلی است و بر این اساس، فراکسیون متبوع او تصمیم به استعفای وزاری حزب «القوات اللبنانیه» گرفت.

وی اظهار داشت که فراکسیون متبوعش در زمان بررسی بودجه 2020 خواستار تعدادی اصلاحات فوری شده بود ولی در آن زمان جدیت مطلوبی را مشاهده نکرد.

طبق این گزارش، «غسان حاصبانی» معاون نخست‌وزیر، «کمیل بو سلیمان» وزیر کار، «ریشار قیومچیان» وزیر امور اجتماعی و «می شدیاق» وزیر مشاور در امور توسعه اداری وزرای حزب «القوات اللبنانیه» بودند که از کابینه حریری استعفا کردند.

در همین حال، «ولید جنبلاط» رئیس حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» گزارش‌ها درباره استعفای وزرای حزبش از دولت را رد کرد و گفت: «من خواهان استعفای وزرا نشدم. ما کسانی هستیم که تصمیم را خواهیم گرفت.»

جنبلاط همچنین روز گذشته از حامیانش خواست به تحرک مسالمت آمیز علیه وضعیت اقتصادی کشور بپردازند.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز جمعه ضرب‌الاجلی 72 ساعته به احزاب حاضر در دولت مهلت داده تا راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران اقتصادی کنونی ارائه کنند.

با این حال، «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در توییتی تأکید کرده است که راه‌حل اطمینان‌بخشی برای بحران اقتصادی کنونی ارائه خواهد شد.

از طرف دیگر، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز شنبه با استعفای نخست‌وزیر این کشور مخالفت و تأکید کرد که استعفای دولت «شانه خالی‌کردن از مسئولیت‌پذیری» است و گفت که اگر دولت استعفا دهد، تشکیل دولت جدید ممکن است دو سال زمان ببرد.‎

سید حسن نصرالله همچنین گفت که حزب‌الله لبنان در برنامه‌ریزی برای تظاهرات اخیر کوچک‌ترین نقشی نداشته است.

با این تفاسیر، می‌توان گفت که استعفای وزرای حزب جعجع که شخصیتی غرب‌گرا دارد، در راستای تمایلات و دیکته‌های عربستان سعودی انجام می‌شود که روز جمعه روند خروج اتباع خود از لبنان را آغاز کرد.

کارشناسان می‌گویند که نزدیک شدن سعد حریری به مواضع حزب‌الله، برای عربستان سعودی ناخوشایند است و لذا تلاش می‌کند از طریق استعفای وزرای احزاب متحد خود در دولت لبنان، فشارها برای حریری را تشدید کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.