کرمانشاه- بارش‌های سنگین، تعرض و دست‌اندازی به حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، ضعف جدی در ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، نبودن برنامه جامع مدیریت سیلاب، طراحی و اجرای نادرست زیرساخت‌های شهری و روستایی و همچنین کاهش پوشش گیاهی و گسترش فرسایش وسیع در کشور و به‌طورکلی ضعف در آبخیزداری از مهم‌ترین دلایل جاری شدن سیل است.

غفلت از مهندسی رودخانه‌ها خسارت آفرین است/قره‌سو چشم‌انتظار لایروبی

قدس آنلاین-گروه استان ها: سیل امسال که با غافلگیری و ناهماهنگی ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی روبرو شد نشان داد که ما آمادگی لازم را برای این حوادث نداریم هرچند بنا بر گفته کارشناسان مهار و کنترل تمامی سیلاب‌ها ممکن نیست اما می‌توان با مدیریت سیلاب، میزان خسارات و تلفات انسانی ناشی از سیل را کاهش داد.

مهندسی رودخانه

برای مقابله باسیل جدا از سدسازی بسیاری از اقدامات دیگری ازجمله نگهداری و ساماندهی رودخانه‌ها ضرورت دارد و این نکته‌ای است که استاندار کرمانشاه نیز به آن اشاره داشته و می‌گوید: در بحث سیل رودخانه گاماسیاب در ۳ نقطه طغیان کرد و ۱۰ تا ۱۵ هکتار زمین را زیرآب برد و خسارت سنگینی وارد شد شاید به دلیل این بود که مهندسی رودخانه به‌درستی صورت نگرفته بود.

هوشنگ بازوند اظهار می‌کند: امور آب باید مهندسی رودخانه را به‌طورجدی در دستور کار قرار دهد و لذا باید برنامه‌ریزی جامعی برای آن در دستور کار قرار گیرد.

استاندار کرمانشاه بابیان اینکه رودخانه قره‌سو نیاز به لایروبی دارد و امسال به هر شکل ممکن قبل از آغاز بارندگی‌ها باید این لایروبی انجام بگیرد اظهار می‌کند: اگر با بحرانی مواجه شویم دیگر پاسخی برای مردم نداریم.

چه باید انجام داد؟

رئیس مرکز پژوهشی پژوه آب گستر بابیان اینکه مدیریت سیلاب به مجموعه‌ای از روش‌های متداول در مدیریت خطرپذیری در جهت تفکیک بستر رودخانه‌ها از خانه و اموال مردم و تأسیسات و ابنیه اطلاق می‌شود در این رابطه توضیح می‌دهد: این اقدامات در راستای بالا بردن ظرفیت حمل آب و رسوب در رودخانه‌ها و ذخیره و نگهداشت رواناب انجام می‌شود و شامل اقداماتی نظیر پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی قبل رخداد سیل و مدیریت بحران و ترمیم پس از سیلاب است.

رودخانه قره‌سو نیاز به لایروبی دارد و امسال به هر شکل ممکن قبل از آغاز بارندگی‌ها باید این لایروبی انجام بگیرددکتر هدایت فهمی بابیان اینکه برخی اقدامات احتیاطی یا پیشگیرانه بسیار کم‌هزینه بوده و از سوی افراد و جوامع محلی در مناطق سیل‌خیز قابل انجام است ادامه می‌دهد: به‌طور مثال با استفاده از لوازم ساده و در دسترس مانند استفاده از کیسه‌های شن و ماسه، دیواره‌های حائل یا نگهدارندِ، کانال‌های باز، تونل‌های کوچک‌ و تثبیت سطح زمین با پوشش گیاهی می‌توان از دامنه خسارت‌ها کاست.

وی اقدامات دیگر ازجمله احداث سدهای انحرافی، پله‌ای کردن رودخانه و ایجاد حوضچه‌های نفوذ  و یا آب‌شکن‌ها را در مسیر رودخانه و ساماندهی دیوارهای رودخانه‌ها را ازجمله اقدامات مؤثر در کاهش تخریب‌ها عنوان می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات بزرگ‌تر نیز می‌افزاید: عریض کردن کانال‌ها و مسیل‌های قدیمی و لایروبی مسیل‌ها و آبراهه‌ها، کانال‌های انتقال، سدهای تأخیری، اجرای طرح جامع مدیریت سیلاب‌دشت‌ها، ایجاد استحکامات زیرساختی، سدها و مخازن و هدایت جریان‌های مازاد بر ظرفیت رودخانه به مناطق پَست به‌منظور ذخیره‌سازی هرچه بیشتر آب  ازجمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

اقدامات غیر سازه‌ای

وی بابیان اینکه تمامی اقدامات در راستای کاهش خطرات سیل تنها به انجام اقدامات سازه‌ای ختم نمی‌شود اظهار می‌کند: تهیه و تدوین پهنه‌بندی سیل و نقشه سیل‌خیزی، تدوین مقررات برای توسعه نواحی در معرض خطر سیل و شناسایی سیلاب‌دشت‌ها با زیرساخت‌های کم‌ارزش، پیش‌بینی و هشدار سیل، تخلیه، امداد، مدیریت بحران و آبخیزداری ازجمله اقدامات غیر سازه‌ای در مقابله باسیل است.

غفلت از تدابیر پیشگیرانه

به قول استاندار بی‌توجهی به مهندسی رودخانه و یا به تعبیر نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی غفلت از تدابیر پیشگیرانه یکی از عوامل دخیل درشدت تخریب سیل در فروردین‌ماه امسال بود.

فرهاد تجری اظهار می‌کند: دیوارکشی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها یکی از نیازهایی است که در چند سال گذشته مورد غفلت واقع‌شده بود.

وی با تأکید به این موضوع که دیوارکشی و لایروبی رودخانه‌ها باید موردتوجه اساسی قرار گیرد تا دیگر شاهد خسارات ناشی از سیل نباشیم. می‌افزاید: نبود قوانین ستاد مدیریت بحران یکی از معضلات است که مجمع مدیریتی کشور و نمایندگان آن را لمس کرده‌اند، امیدواریم آن را با اولویت برای تعیین تکلیف به صحن آورده و تصویب شود، زیرابه کاهش خسارات و در نظر

تجری اظهار می‌کند: تعطیلی پروژه‌های سدسازی طی چند سال گذشته، سیاست وزارت نیرو بود که باید در آن تجدیدنظر کنند.

وی اذعان می‌کند: به‌رغم دستور وزیر نیرو در زمینه ازسرگیری احداث سدهای استان، دو سال است که سدهای استان کرمانشاه در مناطق گرمسیری تعطیل هستند و حتی سدی با ۲۶ درصد پیشرفت با توجیه غیرمنطقی تعطیل شد که عواقب آن را در سیل اخیر مشاهده کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.