خراسان شمالی-«چناران شهر» از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران درسال ۹۲، از روستا به شهر ارتقا یافت.

سایه بی مهری مسئولان بر سر«چناران شهر»/نگین خراسان شمالی کم فروغ است

قدس آنلاین: گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: چناران شهر با بیش از هزار و۳۰۰ خانوار و بیش از۶ هزار نفر جمعیت، در ۱۸ کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد؛ گویش محلی این شهر" زبان ترکی" است

برای رسیدن به این شهر زیبا و سر سبز باید از روستاهای باباامان، چهارخروار، کوه کمر و پیغو عبور کنید.

مناظر طبیعی بکر و چشمه های فراوان، گویای طبیعت زیبا و خوش آب و هوای این شهر است که در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و به زیبایی های خدادادی اش می نازد.

تا چشم کار می کند، ورودی شهر سرسبز است و پر از درخت و چشمه؛ کمی بعد از منطقه گردشگری، جاده سربالایی تندی به خود می گیرد و تو را به سمت منطقه مسکونی هدایت می کند.

اینجا مردمانی دارد سرحال، با انرژی، قانع و شکرگزار؛ مردمانی که مهمان نوازی شان ستودنی است؛ مردمانی با تحصیلات عالیه. اما کشاورزی، دامداری و زنبورداری را پیشه خود کرده اند تا به دور از هیاهوی شهر، در دامان این شهر کوهستانی، زندگی مسالمت آمیزی را بگذرانند.

در نگاه اول، همه چیز اینجا عالی است، زیبا، دوست داشتنی و حیات بخش. اما این جا با همه زیبایی ها، وچشم نوازی هایش، دردهایی نیز دارد؛ دردهایی که باید برخی از متولیان امر بشناسند و ببینند و بشنوند که تاکنون با وجود پیگیری های فراوان اهالی، خود را به نشنیدن و ندیدن زده اند.

این شهر که اکنون نام شهر را یدک می کشد با کمبودها و نداشته های بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

بعد از بزرگراه بجنورد- شیروان تنها راه مواصلاتی به مشهد، جاده چناران شهر است که حدود ۱۸ سال از عمر این جاده می‌گذرد و متأسفانه آسفالت این مسیر تخریب شده و هربار تنها لکه گیری انجام می شود.

جاده خطرناک

یکی از شهروندان این شهر می گوید: این مسیر دارای پیچ های خیلی خطرناک و نقاط کور و حادثه خیزی است که متاسفانه طی سال شاهد تصادف های زیادی هستیم که بارها منجر به کشته شدن شهروندان شده است.

رحمانی می گوید: چناران شهر با توجه به اینکه در منطقه کوهستانی قرار دارد دارای سربالایی های زیادی است که موتورسیکلت ها و ماشین های سواری با سرعت بالایی عبور می کنند که خطرات زیادی برای ساکنان شهر و مسافران به دنبال دارد.

وی می افزاید: تنها مدرسه دخترانه چناران شهر، دقیقا در ورودی شهر و در کنار جاده اصلی شهرکه محل تردد خودروهای موتوری سبک و سنگین است، قرار دارد و خطر آمد و رفت و برخورد دانش آموزان با خودروها، هر روز دانش آموزان این شهر را تهدید می کند.

نبودآمبولانس

یکی دیگر از شهروندان نیز از نبود یک آمبولانس در این شهر گلایه می کند و می گوید: با توجه به اینکه چناران شهر با روستاهای حومه این منطقه بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد ولی اکنون از نبود یک آمبولانس رنج می برد.

قلی زاده می افزاید: طی سال گذشته چندین تصادف و بیماری قلبی برای شهروندان اتفاق افتاد که با خودروهای شخصی خود بیمار را به بجنورد می رساند که در مسیر راه بیماران جان خود را از دست دادند.

وی ادامه می دهد: در طول هفته مسافران زیادی با خانواده هایشان برای تفریح به منطقه می آیند جای پارکی برای خودروهایشان وجود ندارد و خودرو های خود را در حاشیه جاده می گذارند و جاده این شهر بسیار باریک است که خطرات زیادی خواهد افتاد.

وی در خصوص درمانگاه این شهر نیز می گوید: این شهر دارای یک خانه بهداشت و یک درمانگاه قدیمی است که پژشک، دندانپزشک و ماما دارد اما متاسفانه به صورت یک شفیت کار می کنند و اگر بعد از تایم اداری برای بیماری مشکلی پیش بیاید باید به بجنورد مراجعه کند.

کمبود سطل زباله

وی افزود: همچنین در ورودی و سرچشمه این شهر تنها تعداد اندکی سطل زباله وجود دارد که به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد و جوابگوی این شهر نیست آیا به نظر شما شهری که دارای ۶ هزار نفر جمعیت دارد و هر هفته پذیرای صدها مسافر به این منطقه است این تعداد سطح زباله کافی است؟

وی در خصوص جایگاه برای استراحت مسافران نیز می گوید: اکنون در ورودی این شهر تعداد اندکی جایگاه و یک سرویس بهداشتی وجود دارد که آن را نیز شهردار سابق این شهر احداث کرد.

رهاشدن فاضلاب گرمابه به رودخانه

شهروند دیگری از رها شدن فاضلاب گرمابه این شهر به رودخانه گلایه می کند و می گوید: سال هاست که فاضلاب تنها گرمابه این شهر که قدمت زیادی هم دارد به رودخانه این شهر رها می شود.

حمیدی می افزاید: وقتی از فاصله ۲۰ متری از گرمابه عبور می کنید بوی بسیار نامطبوع زباله ها و فاضلاب این گرمابه بسیار آزار دهنده است.

وی ادامه می دهد: در اطراف این گرمابه تعداد زیادی خانه مسکونی وجود دارد که سلامتی خانواده ها را به خطر می اندازد.

وی ادامه می دهد: شهرداری برای این مکان نه سطح زباله ای قرار داده و نه زباله های این منطقه را جمع آوری می کند و تنها هر چند روز یکی از ساکنان این منطقه زباله ها را جمع آوری می کند و آنها را می سوزاند.

حمیدی می گوید: بارها رسانه های استان مشکلات شهر را رسانه ای کرده اند ولی متاسفانه تنها مسئولان وعده می دهند و کاری انجام نمی شود.

وی افزود: همچنین چناران شهر به  لحاظ جغرافیایی و شیب خانه‌های مسکونی که دارد فاضلاب شهر به سمت چشمه مرکز شهر که تأمین کننده آب شرب اهالی این شهر است رها می شود، که بهداشت عمومی آب را تهدید می‌کند.

بی توجهی به سرچشمه شهر

وی ادامه می دهد: چشمه ی اصلی چناران شهر در مرکز اصلی این شهر قرار گرفته که اطراف آن را فنس کشی کرده اند که اکنون داخل این محوطه بسیاری زباله و علف های هرز وجود دارد که علاوه اینکه چهره شهر را زشت کرده سلامت شهروندان را که از آب چشمه استفاده می کنند را تهدید می کند.

وی می گوید: شهرداری می تواند حریم رودخانه از مسیر سرچشمه تا ورودی شهر را سنگ چین کرده و نیکمت هایی برای گردشگران در کنار رودخانه قرار دهد و چشمه مرکز شهر را نیز حوض یا استخری احداث کند تا مسافران و گردشگرانی که به این منطقه می آیند از این منطقه زیبا دیدن کنند.

یکی دیگر از شهروندان چناران شهر از خاکی بودن معابر و خیابان های اصلی این شهر گلایه می کند و می گوید: از سال ۹۲ چناران از روستا به شهر ارتقا پیدا کرده، ولی متاسفانه تنها اسم شهر به خود گرفته و تنها اندکی از کوچه های این شهرسنگ فرش شده است.

وی می افزاید: کوچه های چناران شهر شیب های زیادی دارد که اکنون علاوه بر اینکه آسفالت نشده بلکه شن ریزی هم نشده است و در زمستان با بارش برف و باران بسیار خطرناک می شود که بارها باعث سُر خوردن برخی از شهروندان شده که آسیب جدی دیده اند.

وجود معابر پرخطر

وی همچنین معابرپرخطر را یکی دیگر از مشکلات این شهر عنوان می کند و می افزاید: چندین معابر پرخطر در سطح شهر وجود دارد که چندین بار باعث تصادف زیادی شده است که از مسئولان خواهشمندیم چاره ای برای این مشکلات بیاندیشند.

وی می افزاید: اکثرکوچه های شهر علاوه بر باریک و خاکی بودن، روشنایی کافی نیز ندارد.

نبوداقامتگاه

همچنین یکی از مسافرانی که هر هفته با خانواده خود برای تفریح به این منطقه می آید می گوید: یکی از ظرفیت‌های گردشگری چناران شهر، باغ‌های جنگلی پیرامون جاده ورودی منتهی به چشمه است که با جدول‌گذاری و احداث آلاچیق‌های زیبای متناسب با طبیعت و فروشگاه‌های صنایع دستی و سوییت‌های پذیرایی و ویلایی در کنار رودخانه زیبا، می‌تواند به محیطی شاداب برای گذران اوقات فراغت تبدیل شود.

وی می افزاید: اکنون هر هفته و طی سال بسیاری افراد از شهربجنورد و استان های مختلف، چناران شهر را برای گذراندن اوقات خوب انتخاب می کنند و دوست دارند در این منطقه شب سکونت داشته باشند ولی متاسفانه نداشتن روشنایی کافی، نبود امنیت و نبود اقامتگاه، باعث می شود فقط چند ساعت در روز اینجا بمانند.

وی ادامه می دهد: وجود یک بازارچه برای فروش محصولات چناران شهر، از جمله: (محصولات باغی، لبنیات ، صنایع دستی و... )سوییت های پذیرایی و بوم گردی خود درآمدی برای افراد این شهر خواهد بود.

وی با بیان اینکه چناران شهر با داشتن آب و هوای مطبوع و مناظر زیبا، دارای چشم انداز ۴ فصل است که هر فصل آن دیدن دارد می گوید: باید شهرداری چناران شهر در ورودی این شهر حداقل چند غرفه برای فروش محصولات شهروندان این منطقه راه اندازی کند.

وی ادامه می دهد: همه ی برنامه ها را که نباید در در دوره بلند مدت برنامه ریزی کرد برخی برنامه های نیاز به دوره بلند مدت ندارند و در یک دوره زمان کوتاهی صورت می گیرد.

وی می افزاید: شهرداری و صاحبان باغ های شهر می تواند با احداث آلاچیق هایی در ورودی شهر آنها را اجاره داده و درآمدی برای خود کسب کنند.

بی رونقی صنایع تبدیلی

وی به نبود صنایع تبدیلی در این شهر اشاره می کند و می گوید: با توجه به اینکه این شهر جوانان آماده به کار زیادی دارد ولی متاسفانه یک کارگاه صنعتی و تبدیلی ندارد.

وی ادامه می دهد: این شهر دارای محصولات باغی فراوانی است که گاهی با پایین بودن قیمت پایین این محصولات افراد می توانند میوه های باغات را خشک کرده یا در قالب کمپوت میوه عرضه کنند که درآمد برای ساکنان این شهر خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.