تبریز- سیب‌های قرمزی که تا سال گذشته قیمت آن‌ها حاضر به کوتاه آمدن از نرخ ۷۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو نبودند این روزها برای جلب‌توجه مشتریان قیمت خود را به یک‌سوم بهای سال گذشته کاهش داده ولی با رسیدن به رقم کیلویی ۱۵۰۰ تومان هم خریداری ندارند.

باغداران خواستار دخالت دولت برای ساماندهی بازار هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرچند که قیمت سیب این روزها برای مصرف‌کننده در قبال سایر محصولات بسیار قابل‌قبول ست اما برای باغدارانی که باوجود افزایش بیش‌ازحد نهاده‌های کشاورزی و دستمزد کارگرها این محصول را به ثمر رساندند فقط ضرر است.

 شهرستان مراغه ازجمله قطب‌های تولید سیب در کشور است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی همه‌ساله باغداران در این منطقه دغدغه‌ای به نام فروش محصول دارند و دست بر قضا همه‌ساله بخشی از محصول آن‌ها باوجود هزینه‌های تحمیلی اما تضییع و از بین می‌رود.

بنا بر گفته فرماندار این شهرستان هرساله افزون بر ۵۰ هزار تن محصول سیب در این منطقه از بین می‌رود که در صورت برنامه‌ریزی برای جذب و فراوری این محصول می‌توان سرمایه هنگفتی را به کشاورزان بازگرداند.

هرچند که مسئولان مراغه در هفته گذشته سعی کردند تا برپایی جشنواره سیب در اردوگاه المهدی روستای کرج‌آباد توجه سرمایه‌گذاران و دیگران را به این قطب تولید سیب جلب کنند اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها تاکنون ثمری نداشته است و هنوز محصول باغداران این منطقه به دلیل تولید مازاد دور ریخته می‌شود.

مشکل با صادرات حل می‌شود

در این رابطه محمد اسکندری یکی از باغداران منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تا سال گذشته سیب صادر می‌شد و لذا وضعیت باغداران نسبت به حال حاضر خیلی خوب بود.

وی می‌افزاید: بخشی از سیب صادر می‌شد و بخشی هم در سردخانه‌ها برای شب عید ذخیره‌سازی می‌شد لذا با توجه به تأمین بازار داخلی این محصول کمتر از بین می‌رفت اما در حال حاضر به دلیل اینکه صادراتی در کار نیست و بازار داخلی توان جذب این‌همه محصول را ندارد محصول باغداران بر روی دستشان مانده است.

اسکندری بیان می‌کند: هر کیلو سیب به دلیل افزایش دستمزد کارگر، سم، کود و هم‌چنین حمل‌ونقل بیش از ۲۵۰۰ تومان برای باغدار هزینه‌برمی دارد درحالی‌که الآن کیلویی ۱۵۰۰ تومان هم مشتری ندارد.

جهاد کشاورزی دخالت کند

یدالله صمدی یکی از دیگر از باغداران مراغه‌ای نیز بابیان اینکه همه‌ساله با برداشت سیب از اول مهرماه تا پایان آبان ماه همین  آش و کاسه است و دغدغه کشاورزان در روستاهای مراغه برای فروش جاری است اظهار می‌کند: از قبل از مهر و هم‌چنین با فرارسیدن فصل برداشت جولان دلالان برای خرید میوه در این منطقه آغاز می‌شود.

همه‌ساله با برداشت سیب از اول مهرماه تا پایان آبان ماه دغدغه کشاورزان در روستاهای مراغه برای فروش محصول افزایش می یابدوی یادآور می‌شود: مگر نه اینکه ما وزارتخانه‌ای به نام صنعت و تجارت داریم پس باید در این راستا فکری به حال باغداران بردارد.

صمدی هم‌چنین می‌افزاید: باوجوداینکه برای فروش همین‌قدر محصول دچار مشکل هستیم اما هم چنان شاهد گسترش بی‌رویه باغ‌های سیب در روستاها و زمین‌های دیم هستیم لذا جهاد کشاورزی شهرستان مراغه باید از این رویه جلوگیری کند.

وی تأکید می‌کند: دست واسطه‌ها و دلال‌ها در حوزه سیب باید کوتاه شود و دسترنج باغداران به‌صورت مستقیم و بدون واسطه در بازار عرضه و صادر شود و لذا این خدمات در حوزه تعاون روستایی و جهاد کشاورزی و بازرگانی است نه تولیدکننده!

دعوت از سرمایه‌گذاران

فرماندار ویژه شهرستان مراغه بابیان اینکه به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، سالانه ۵۰ هزار تن سیب در این شهرستان دورریز می‌شود اظهار می‌کند: توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت این محصولات به رونق اقتصادی و تولیدی در منطقه و شهرستان کمک می‌کند.

حمید شکری با اشاره به برگزاری جشنواره سیب در این شهرستان بیان می‌کند: در همین رابطه با سه گروه از سرمایه‌گذاران در این خصوص جلسه‌ای برگزار و توافقات اولیه انجام‌شده و لذا پیشنهادت سرمایه‌گذاران در نخستین جلسه مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری شهرستان مطرح و بررسی خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: تجار و سرمایه‌گذاران دعوت‌شده به جشنواره سیب مراغه پس از آشنایی با ظرفیت‌ها و تولیدات کشاورزی شهرستان، تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در زمینه زنجیره صنایع تبدیلی و فرآوری سیب و سایر محصولات در شهرستان اعلام کردند.

وی اذعان می‌کند: در همین راستا مجموعه شهرستان آماده همکاری با سرمایه‌گذاران بوده و فرمانداری درروند صدور مجوز و معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات بانکی در کنار سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال برگزاری این جشنواره، سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان علاقه‌مند شده‌اند می‌افزاید: البته برای ایجاد زنجیره صنایع در شهرستان ابتدا باید نیازسنجی و بازاریابی محصولات صورت گیرد تا مشکلات امروز برخی کارخانه‌ها در این زمینه به وجود نیاید.

وی بابیان اینکه زمینه برای اشتغال‌زایی در شهرستان فراهم است، افزود: بخش‌های کشاورزی و گردشگری اولویت نخست در توسعه شهرستان بوده و باید از ظرفیت‌های شهرستان برای اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری استفاده کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.