ایلام- اربعین امسال هرچند نسبت به سال‌های گذشته به دلیل تجارب مسئولان بانظم قابل‌توجهی و هم‌چنین ارائه خدمات لازم همراه بود اما هم چنان کمبود هایی را نیز در حوزه زیرساخت ها به همراه دارد که می‌بایست برای مراسم سال آینده که در فصل گرما نیز برگزار می‌شود نسبت به تقویت و رفع مشکلات از حالا برنامه ریزی کرد.

«ایلام» و نیازهای اربعین در سال آینده /ضرورت ایجاد زیرساخت‌های دائمی

قدس آنلاین-گروه استان ها:  شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای حامل کالاهای صادراتی و زائران عتبات عالیات است که در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای بازگشت به میهن انتخاب کردند.

بنا بر گزارش مسئولان تعداد پنج میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین از ابتدای ماه محرم تا ۱۸ ماه صفر از مرز مهران ثبت شد که از این میزان تردد بیش از ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار نفر ورود  و بیش از سه میلیون و ۳۸۸ هزار نفر هم از مرز مهران خارج شدند.
برای بسیاری از مردم و دست‌اندرکاران حوزه اجتماعی واضح است که این آمارها و مدیریت ورود و خروج روزانه بیش از ۲۰۰ هزار زائر و رتق‌وفتق امور حمل‌ونقل ،رفاه  و امنیت کار کوچکی نیست  و البته نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

مسیر جایگزین زائران

در ایام اربعین به‌خصوص در زمان بازگشت زائران به دلیل ترافیک و حجم زیاد زائران مسیر مهران-ایلام یک‌طرفه و از مسیر مهران-ملکشاهی-ایلام معروف به جاده ترشابه استفاده می‌شود.

سال‌های گذشته اقداماتی در این محور انجام‌شده ولی ترشابه کماکان حادثه‌خیز بوده و نیاز است برای رفع این مشکل توجه ویژه شود، هرچند طبق گفته اهالی ملکشاهی در این جاده بعد از اربعین سال گذشته فعالیت عمرانی چندانی انجام نشد.

شهرستان ملکشاهی دارای نقاط حادثه‌خیز زیادی است  و لذا ضروری است تا برای تأمین امنیت زائران و رانندگان به این مسیر نگاهی ملی داشت و اعتباراتی فراتر از استان در نظر گرفته شود.

کمبود امکانات در پارکینگ‌ها

هرچند که امسال مسئولان شهرداری مهران ظرفیت پارکینگ‌ها را تا سه برابر سال گذشته افزایش دادند اما بسیاری از زائران که به‌منظور پارک خودرو هزینه‌ای معادل ۵۰۰ هزار ریال به شهرداری مهران پرداخت کردند از نبود آسفالت، نبود سرویس‌های بهداشتی ؛ نبود روشنایی و حتی یک قطره آب و هم‌چنین سایر امکانات رفاهی در محل پارک خودروها گلایه‌مند بودند.

البته حجت نصیری پور شهردار مهران در این رابطه می‌گوید: هزینه اخذشده در پارکینگ‌ها جهت زیباسازی شهر، رفع مشکلات پارکینگ، احداث نمازخانه، آسفالت و حفاظت از پارکینگ، برق‌رسانی و آب‌رسانی به پارکینگ‌ها  برای سال آینده ورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانیم طی سال‌های آتی خدمات مطلوب‌تری به زوار ارائه دهیم.

ایجاد زیرساخت‌های دائمی

در همین رابطه استاندار ایلام بابیان اینکه مرز مهران نه‌تنها در ایام اربعین بلکه در طول سال نیز محل تردد حجم زیادی از زائران و تجار است اظهار می‌کند: تکمیل و ایجاد زیرساخت‌های اربعین در منطقه مرزی به‌صورت دائمی ضروری‌ترین نیاز است.

قاسم سلیمانی دشتکی یادآور می‌شود: باید امکاناتی نظیر دستگاه آب‌سردکن، واحد یخ‌ساز، بسته‌بندی آب، زائرسرا و سوله‌هایی به‌صورت دائمی مجهز به سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه در مرز مهران ایجاد شود.

سلیمانی دشتکی در مورد زیرساخت‌ها نیز یادآورمی شود: هرچند کنارگذرهای غربی و شرقی مهران راه افتاده اما با توجه به حجم زیاد خودروها و جلوگیری از بروز حوادث جاده‌ای باید حدفاصل پارکینگ اربعین تا کنارگذر شرقی نیاز به پل هوایی و تقاطع غیر هم‌سطح احداث شود.

وی اضافه می‌کند: همچنین از محل پارکینگ اربعین تا شهر مهران و پایانه برکت نیاز به فضای سبز و درختکاری دارد و موضوع مهم بعدی اینکه پارکینگ‌ها و پایانه‌های مهران ازجمله اربعین و برکت در حد جمعیت و زائران ترددکننده نیست که باید برای سال‌های آینده توسعه یابد.

استاندار ایلام البته تأکید می‌کند: به‌طور حتم توسعه زیرساخت‌های اربعین در مهران نیاز مبرم به حضور خیرین و نهادهایی چون بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت دارد تا به کمک دستگاه‌های دولتی بیایند تا برای سال آینده کمترین مشکل در زمینه زیرساخت داشته باشیم.

نیاز به استراحتگاه

وی بابیان اینکه بخشی از تصادفات ناشی از خستگی و بی‌خوابی رانندگان است می‌افزاید: همچنین یکی از نیازهای مبرم مرز مهران وجود یک ساختمان برای محل استراحت رانندگان خودروهای باری، ترابری و سوخت‌رسان است تا زمانی که در مرز استقرار دارند قبل از حرکت در این مکان به استراحت بپردازند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه اربعین در سال های آتی در فصل گرم تابستان برگزار می شود وجود سایبان، سرویس های بهداشتی و درخت کاری در مسیر راهپیمایی زائران در منطقه مهران را اجتناب ناپذیر می خواند.

استاندار ایلام عنوان می کند: هر چند بیشتر مسیر ایلام - مهران به صورن دو بانده تکمیل شده اما در برخی مقاطع مثل حد فاصل «پل کنجانچم» که یک نقطه کور محسوب می شود باید برای سال آینده بهسازی و تعریض شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.