خوزستان-  فرمانده پلیس راه خوزستان گفت: بارها به زائران توصیه شد که بعد از استراحت در مواکب بین راه، اقدام به رانندگی و بازگشت به خانه های خود کنند اما متاسفانه سهل انگاری برخی از افراد منجر به رخ داد سانحه هایی دلخراش شد و ۵۰ خانواده را عزا دارکرد که دلیل آن خستگی بوده است.

«خستگی» قاتل همیشه در صحنه جاده های خوزستان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛  آمار و ارقام حاکی از پشت سر گذاشتن اربعین پر جمعیتی ست، که گفتنی ست مرز مهران با ۵۶ درصد جابجایی زائران، در این میان رکورد شکنی کرد، و به ترتیب مرزهای شلمچه با ۲۶ درصد، چذابه ۱۱ درصد ومرز جدید خسروی ۵ درصد؛ همکاری خود را با زائران اربعین در سال ۹۸ به پایان رساندند.

برنامه ریزی بازگشت زائران به نحو احسن انجام شد
نمایندگان عتبات عالیات در عراق  گفته اند که ۱۸ میلیون زائر درکربلا حضور به هم رساندند که ۵ میلیون از آن ها غیر عراقی بودند و سهم ایران در میان ۳ و نیم میلیون زائران بود. حال با گذشت یک روز از اربعین حسینی و رقم زدن حماسه ای دیگر از بیعت کنندگان با امام حسین(ع)، به گفته دبیر ستاد اربعین حسینی در استان خوزستان، بیش از دومیلیون زائر به کشور بازگشتند که برنامه ریزی بازگشت نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود، زیرا که دو هفته قبل از اربعین زائران از مرزهای مختلف وارد ایران شدند که بیش از ۸۰۰ هزار نفر آن ها از طریق چذابه و شلمچه بود.

بی شک تمهیدات قبل از آغاز پیاده روی اربعین از سوی راه و شهرسازی، حمل و نقل، سپاه، فرمانداری ها، نیروی انتظامی و سایر ارگان های مربوطه به ویژه گروه های مردمی برپا کننده مواکب، موجب ایجاد امنیت و آسایش رفاهی برای زائران شد که به گفته فرماندار دشت آزادگان تنها در مرز چذابه ۲۳۸ اتوبوس جهت جابجایی زائران تا منازل خود، همچنین در عراق نیز ۵۷ خط واحد جهت انتقال زوار مستقر و ۲ درصد سفرها از طریق هوایی اداره شد.

ازطرفی به گفته سعید رسولی مدیرعامل راه آهن کشور که طی اقدامی که بار اول در حال رخ دادن است، زائران پاکستانی از زاهدان با قطار به خرمشهر منتقل، همچنین ۲۴۰ هزارمسافر از طریق ریلی جابجا شدند و همچنین ظرفیت انتقال نیز نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است.

مسیر کوتاه شده برای زائران
رئیس پلیس راه استان خوزستان هم گفته: زائران پس از بازگشت تنها ۱۰۰ متر را پیاده روی می کنند تا به پایانه های صفر مرزی برسند و اتوبوس ها برای جابجایی آن ها آماده اند. همچنین جهت شاهد نبودن گره ترافیکی داخلی نیز مسیرهای دارای اتوبوس مخشص و به اطلاع همگان رسانده شده.
بنابراین می توان گفت تمام این خدمات انتظارات زائران را نسبت به سال های گذشته با وجود این سیل عظیم از مسافران، برآورده کرده است.

اما با این حال آنچه که بعد از نظم و ترتیب مثال زدنی نیروی انتظامی حاضر در مرزها و رفع سریع مشکل تردد و روان کردن حرکت وسایل نقلیه جهت عزیمت به کربلای معلی، خاطر مردم را تلخ می کند، خبر سرهنگ دولتشاهی بود که حاکی از فوت ۵۰ نفر بر اثر تصادفات جاده ای و وخیم شدن این آمار نسبت به سال های گذشته است.

فرمانده پلیس راه خوزستان در ادامه علت این تصادفات را رعایت نکردن اصول ایمنی زائران بعد از بازگشت دانست و افزود: بارها به زائران توصیه شد که بعد از استراحت در مواکب بین راه، اقدام به رانندگی و بازگشت به خانه های خود کنند اما متاسفانه سهل انگاری برخی از افراد منجر به رخ داد سانحه هایی دلخراش شد و ۵۰ خانواده را عزا دارکرد که دلیل بزرگ آن خستگی بوده است.

خستگی قاتل همیشه در صحنه جاده های خوزستان
ظاهرا بعد از پایان هر اربعین در هرسال، نکات دیگری جهت لزوم در سال های آتی پدیدار می شوند که نمونه آن ها، بحث ایجاد فرهنگ رانندگی میان زائرانی ست که بعد از بازگشت از زیارت اربعین حسینی، بدون توقف و با وجود خستگی، ماشین چندین روز پارک شده خود را جهت خروج از مرز، سوار و راهی جاده می شوند. بی شک دیگر نمی توان انتظار داشت که تمهیداتی ماورایی جهت تصادف نکردن بدن یک زائر خسته اندیشید.

آمار تصادفات زائران، نشان دهده برآورده نشدن انتظارات نیروی انتظامی از مردم، با توجه به توصیه های مکرر است که فرمانده پلیس راه خوزستان از این آمارها ابراز نگرانی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.