شبکه خبری «ان‌بی‌سی» در گزارشی به لغو روادید دانشجویان ایرانی برای ورود به آمریکا پرداخت.

روایت «ان‌بی‌سی» از لغو روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی توسط آمریکا

قدس آنلاین: شبکه ان‌بی‌سی در گزارشی به موضوع لغو روادید دانشجویان ایرانی توسط دولت امریکا پرداخت و اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا روادید  ۲۰ دانشجوی ایرانی  که مدارک لازم و پذیرش از دانشگاه‌های معتبر آمریکایی داشتند را لغو کرده است.

به عنوان مثال، مهران یکی از ۲۰ دانشجوی ایرانی است که از ورود او به آمریکا جلوگیری شده است. وی در مورد شرایط خود می گوید: من شرکت کامپیوتری داشتم و تعداد زیادی کارمند در آن شرکت مشغول به کار بودند.   پذیش دکترا از از یک دانشگاه معتبر آمریکایی دریافت کردم و بورس خوبی گرفتم. سهام خود را به اعضای خانواده‌ام منتقل کردم و مدیری را جایگزین خود کردم.

مهران ششم سپتامبر به فرودگاه رفت تا به سمت آمریکا پرواز کند. اما او هرگز به سمت آمریکا پرواز نکرد چرا که با ممنوعیت ورود به آمریکا مواجه بود. روادید وی باطل شده بود.

وی در خصوص این شرایط می‌گوید: نمی‌دانم  درخواست ویزای دیگری بدهم یا اینکه تلاش کنم و به زندگی قدیمی خود بازگردم.

مهران در ادامه گفت: مشکل این است که نمی‌دانم در این ماه‌ها چه کاری انجام دهم. من هر روز فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهم. حتی نمی‌توانم  برای سایر کشورها اقدام کنم.  

مهران یکی از ۲۰ دانشجوی ایرانی است که به‌رغم داشتن مدارک لازم، از پرواز به ایالات متحده منع شده است. این دانشجویان همه در دانشگاه های معتبر شریف و تهران تحصیل کرده بودند و از  دانشگاه استنفورد، دانشگاه نورث وسترن و دانشگاه کالیفرنیا پذیرش داشتند. این تعداد دانشجویان قربانیان سیاست ضدایرانی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا هستند. ترامپ در حالی ایرانی‌ها را از ورود به آمریکا منع می‌کند  که به صورت رسمی، دانشجویان  از این قانون مستثنی شده‌اند، اما سیاست‌های سختگیرانه‌ به کاهش صدور روادید برای ایرانی‌ها منجر شده است.

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند. اما بر اساس اعلام وزارت خارجه، تعداد ویزاهای صادرشده برای دانشجویان ایرانی از سه هزار و ۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به نصف رسیده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی تنها هزار و ۶۴۳ مورد روادید برای دانشجویان ایرانی صادر شده است.

این در حالی است  یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت: در سیاست‌های واشنگتن در قبال جذب دانشجویان خارجی تغییری ایجاد نشده و صدور روادید برای دانشجویان هنوز یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است.

یک شرکت صدور ویزا در این باره اعلام کرد: تعداد روادیدهای لغو شده دانشجویان ایرانی بی‌سابقه است. در گذشته این اتفاق بسیار کم رخ می‌داد؛ شاید یک یا دو بار در سال.

این دانشجویان همگی پذیرش تحصیلی دریافت کردند و همه با بحران‌های متعددی مواجه هستند. همچنین همگی از دانشگاه‌های برتر بودند و اعلام کردند برای زندگی خود برنامه جایگزینی ندارند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند 

زمانی که این دانشجویان از وزارت خارجه آمریکا علت لغو روادید را جویا شده‌اند، این ایمیلی به دست آن‌ها رسیده است: متأسفانه هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت روادید شما نداریم که به شما ارائه دهیم.  

لغو روادید، هزینه زیادی برای آنها داشته است و آنها هزینه‌های زیادی را تا به این جا متحمل شده‌اند. دریافت ویزا می‌تواند پنج هزار دلار برای افراد هزینه داشته باشد.

این دانشجویان به شدت ناامید و مضطرب هستند. یکی از آنها  گفت: من موقعیت‌های زیادی در اروپا و کانادا و ایران را به خاطر دریافت پذیرش آمریکا از دست دادم. دو هزار و ۵۰۰ دلار برای اجاره خانه و مسائل دیگر هزینه کردم، تاکنون پول زیادی برای گرفتن پذیرش هزینه کردم، حتی بلیط هواپیما برای ما بسیار گران است من همه این کارها را کرده بودم در آخرین لحظه متوجه شدم نمی‌توانم پرواز کنم.  

اساتید دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی گفتند: از این موضوع آگاه هستیم.

سخنگوی این دانشگاه گفت: هر کاری برای این دانشجویان لازم باشد، انجام می دهیم.   ما با وزارت خارجه و گمرک در حال تعامل هستیم.  

وی در ادامه گفت: دانشگاه کالیفرنیا تعهد زیادی به  آموزش دانشجویان بین‌المللی دارد. ما برای ورود آنها به دانشگاه تلاش خود را می‌کنیم  و همچنین در تمام دوران تحصیل آنها متعهد به حمایت از این دانشجویان هستیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.