«برکسیت» و یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا طلسمی است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون گریبان مقامات لندن را گرفته و این کشور را با بحرانی جدی مواجه کرده است.

گره کور برکسیت و اما واگرهای پیش رو

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «برکسیت» و یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا طلسمی است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون گریبان مقامات لندن را گرفته و پس از آن که «دیوید کامرون» نخست وزیر وقت به خاطر رأی آوردن آن در همه پرسی مجبور به استعفا شد، «ترزامی» نخست وزیر بعدی را نیز به دلیل عدم موفقیت در دست یابی به توافق با اتحادیه اروپا مجبور به استعفا کرد و اکنون نیز «بوریس جانسون» را که از زمان آغاز نخست وزیری بر خروج از اتحادیه اروپا در موعد مقرر چه با حصول توافق و چه بدون توافق تاکید داشته است را با چالشی جدی مواجه کرده است.

گرچه چند روز پیش دولت انگلیس موفق شد به توافقی با اتحادیه اروپا در مورد برکسیت و نحوه خروج دست یابد، اما این توافق مورد تایید پارلمان قرار نگرفت و نمایندگان مجلس عوام بوریس جانسون راعلی رغم میل خود مامور کرده اند تا مهلت مجددی را از اتحادیه اروپا برای اجرایی شدن برکسیت و دست یابی به توافق مطلوب بگیرد.

حالا بوریس جانسون علی رغم آنکه وعده داده بود در تاریخ ۳۱ اکتبر انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج می کند با ارسال نامه ای بدون امضا به بروکسل خواستار تعویق فرآیند خروج تا تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ شده است؛ هرچند او در این نامه تاکید کرده است که درخواست تعویق ایده بدی است.

براین اساس لندن دوباره با چالشی تازه روبه رو شده و برای داستان برکسیت که به سریال تبدیل شده سناریوهای متعددی پیش بینی می شود.

«محمد فتوح» پژوهشگر امور اروپا در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «الخلیج آنلاین» با تاکید براینکه انگلیس پس از رد توافق دولت با اتحادیه اروپا توسط پارلمان دچار بحرانی تازه میان جانسون و نمایندگان شده است پیش بینی کرده است که جانسون برای تمدید مهلت تلاش نکند، بلکه از طریق تماس با سران کشورهای اروپایی تلاش خود را برای رد درخواست مهلت متمرکز خواهد کرد.  

محمد فتوح می افزاید: باید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با تمدید مهلت درخواستی لندن موافقت کنند و اگر یک کشور مخالف این موضوع باشد، درخواست انگلیس به طور کلی رد خواهد شد و این بدان معنی است که سناریوی خروج بدون توافق تقویت خواهد شد.

این کارشناس امور اروپا تاکید کرده است که بوریس جانسون پس از رد توافقش با اتحادیه اروپا از سوی پارلمان گزینه دیگری پیش رو ندارد؛ به ویژه اکنون که سیلی محکمی را از حزب متحد خود در دولت یعنی حزب دموکرات ایرلند شمالی دریافت کرده است؛ چرا که توافق رد شده متضمن ایجاد مرز بین ایرلند جنوبی و شمالی است که این حزب این موضوع را نمی پذیرد.

وی توضیح داده است که پارلمان توافق اخیر جانسون را به دلیل بند مربوط  به پیوستن ایرلند به قوانین اتحادیه اروپا در زمینه موادغذائی و مواد اولیه که باید از طریق مرز منتقل شود، رد کرده است.

محمد فتوح اجرای انتخابات زودهنگام را بعید می داند؛ مخصوصا آنکه حزب کارگر اجرای آن پیش از حل شدن موضوع خروج از اتحادیه اروپا را نمی پذیرد.

این کارشناس عرب در ارتباط با احتمال برگزاری همه پرسی مجدد می گوید: اکنون همه پرسی دوباره، موضوع مورد منازعه میان بسیاری از نمایندگان است و برخی اعتقاد دارند برگزاری همه پرسی مجدد آسیب رساندن به دموکراسی است.

فتوح احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام و همه پرسی را برابر می داند و در عین حال تاکید می کند که این دو فرآیند با مانع بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر روبه‌روست؛ کسی که خطاب به نمایندگان گفته است اگر سیاستش درباره برکسیت را نمی پذیرند ابتدا باید او را برکنار کنند.

از طرفی احزاب مختلف نیز از اجرای انتخابات زودهنگام بیمناک هستند؛ چراکه این کار می تواند شرایط را به خانه اول بازگرداند و جانسون دوباره در انتخابات پیروز شود که این به معنای ماجراجویی جدید است.

برکسیت به مفهوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست که سال ۲۰۱۶ به همه پرسی گذاشته شد و مردم این کشور به آن رأی دادند. مهمترین مانع اجرای آن مخالفت نمایندگان ایرلندی با مرزبندی های جنوب با شمال است. دولت انگلیس تاکنون سه بار با اتحادیه اروپا در مورد نحوه خروج از این اتحادیه به توافق رسیده، اما هر سه بار مجلس عوام این توافق را رد کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.