ک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سعدالحریری هم اکنون سعی می‌کند کابینه‌ای یک دست و طرفدار آمریکا و غرب تشکیل دهد که به نظر می‌رسد، خود سعد الحریری عمدا به دنبال یک جریان‌سازی علیه میشل عون و جریان ۸ مارس باشد.

سعد الحریری در آینده ناچار به تشکیل کابینه جدید خواهد شد

قدس آنلاین:  «حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره تحولات لبنان و اعتراضات مردمی در این کشور گفت: مسائل سیاسی، رفاهی و خدماتی در لبنان متأسفانه شرایطی پدید آورد که در حال حاضر، ادامه دولت سعد الحریری با چالش‌های جدی مواجه شده است. اختلافات سیاسی از مدت‌ها پیش بین میشل عون و سعد الحریری و جریان ۸ مارس ایجاد شد و طرف‌های دیگری هم سعی می‌کنند، به این اختلافات دامن بزنند.

او افزود: کاهش کمک‌های غرب و آمریکا به لبنان به دلیل همراهی سعدالحریری با جریان‌های سیاسی به ویژه جریان ۸ مارس مورد مخالفت آمریکا قرار گرفته است. به این دلیل سعدالحریری بعد از جریان بازداشتش در ریاض توسط محمد بن سلمان فاصله خود را با عربستان افزایش داده و به همین دلیل در حال حاضر هم آمریکا و هم عربستان از رهگذر فشار مالی و اقتصادی به لبنان سعی می‌کنند در برابر کابینه سعدالحریری موانعی ایجاد کنند. در این راستا تقریبا خدمات لبنان  به ویژه خدمات رفاهی آن  از ۲ سال پیش به این طرف به شدت کاهش یافته است.

هانی‌زاده ادامه داد: قطع یارانه‌های دولتی به افراد کم درآمد موجب شده که شرایط خاصی در لبنان حاکم شود. در حال حاضر لبنان با یک بحران بزرگ اقتصادی مواجه شده و حتی از پرداخت دیون خارجی خود نیز عاجز مانده است. این شرایط در حقیقت موجب شده که سعد الحریری نتواند به سیاست‌های اقتصادی خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد سعد الحریری در آینده ناچار خواهد شد از کابینه خود استعفا و کابینه جدیدی تشکیل دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: انتقادات بسیاری به دولت لبنان وجود دارد. سعد الحریری به صورت تاکتیکی چون با عربستان اختلاف پیدا کرده به جریان ۸ مارس نزدیک شده است. از این رو سعد الحریری هم اکنون سعی می‌کند کابینه‌ای یک دست و طرفدار آمریکا و غرب تشکیل دهد که به نظر می‌رسد، خود او عمدا به دنبال یک جریان‌سازی علیه میشل عون و جریان ۸ مارس باشد. به این دلیل، سعی می‌کند از طریق ایجاد فشار اقتصادی به مردم آنها را به خیابان بکشاند و در حقیقت از آمریکا و عربستان کمک مالی برای برون رفت از این بحران دریافت کند.

حسن هانی‌زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد سعد الحریری یک بازی دوگانه‌ای را آغاز کرده است. او از یک سو سعی می‌کند یک جریان‌سازی و بحران‌سازی اقتصادی ایجاد کند تا آمریکا را  ناچار به ورود کند و شرایط خود را به آمریکا تحمیل کند و از طرف دیگر نیز سعی می‌کند به جریان ۸ مارس نزدیک شود. اختلافات زیادی بین وزرای کابینه وجود دارد به دلیل اینکه کابینه لبنان کابینه یک دستی نیست و همه جریان‌های سیاسی در  آن مشارکت دارند. لذا سعد الحریری بازی جدیدی را آغاز کرده تا بتواند از طریق فشار بر میشل عون، کابینه یکدستی تشکیل دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.