در یک نگاه کلی و تفصیلی تاثیرات نفوذ عربستان سعودی از جمله فعالیت هایی چون تعلیم ائمه جماعت، تالیف کتب درسی، تاسیس مراکز دینی، ایجاد سایت ها و غیره را می توان به عنوان معیاری برای تلاش برای گسترش افراط گرایی در جوامع اسلامی دانست.

فارین پالیسی: افراطی‌گری مهمترین صادرات ریاض است

قدس آنلاین؛ اگر بخواهیم برای افراط گرایی و گسترش روزافزون آن یک معیار تعیین کنیم، آن معیار چه خواهد بود؟ خطر تهدیدات روزافزون افراط گرایی دینی در جوامع چگونه پررنگ می شود؟ در یک نگاه کلی و تفصیلی تاثیرات نفوذ عربستان سعودی از جمله فعالیت هایی چون تعلیم ائمه جماعت، تالیف کتب درسی، تاسیس مراکز دینی، ایجاد سایت ها و غیره را می توان به عنوان معیاری برای تلاش برای گسترش افراط گرایی در جوامع اسلامی دانست.

در سال ۲۰۱۰ زمانی که در وزارت خارجه فعالیت می کردم، ماموریتی به چین داشتم تا با مسلمانان اویغور دیدار کنم. این گروه به طور مداوم تحت نظر دولت مرکزی چین است. پس از ورود به شهر شادیان؛ با جمعیت بالای مسلمان، با مقامات َشهری ملاقات داشتم. پس از ورود به شهر، چیزهای زیادی من را خیره کرد. پس از گذر از یک خیابان در انتهای آن یک ساختمان عظیم و مدرن توجه من را به خود جلب کرد. بنا از سنگ مرمر سفید بود و یک گنبد سبز در وسط آن بود و دو صفحه نمایش بزرگ در قاب ورودی آن وجود داشت. مناره های بزرگ در کنار یک سالن نماز خانه: این جا مسجد بود. روز بعد، استاد یک دانشگاه اسلامی محلی، مرد چینی که به عنوان هوئی شناخته میشد، در خانه اش از من میزبانی کرد. در طول غذا، میزبان من در مورد آموزش و پرورش اسلامی صحبت کرد. او گفت مهم این است که بچه های مسلمان برای یادگیری مذهب و ترکیب با دیگر دانش آموزان مسلمان و چند دانشگاه معتبر اسلامی حضور داشته باشند. او همچنین گفت که جوانان محلی به دنبال تحصیل در دانشگاههای اسلامی کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

نکته جالب این بود که زمان محلی و تلویزیون به کانال سعودی وصل بود و به صورت زنده مکه را نمایش می داد. بعدا از مسجد بزرگی که روز اول در شهر دیده بودم از هوئی پرسیدم. او گفت که این مسجد با هزینه ی ۱۹ میلیون دلار ساخته شده، و به طور کامل توسط کمک های مردمی هزینه ی آن تامین شده است. میزبان با هیجان و افتخار در مورد ساختمان صحبت می کرد. من از او پرسیدم آیا برای ساخت این مسجد پای پول سعودی ها میان است؟ او بی اعتنایی کرد! و جوابی نداد.اما من جواب را می دانستم، و کاملا مطمئن بودم. سعودی ها این مسجد مجلل رو ساخته بودند.

رابطه بین سعودی ها و افراط گرایی نه تنها یک رابطه ریشه دار در سراسر جهان است بلکه دولت عربستان سعودی و گروه های وابسته به این کشور به طور مستقیم از گروه های تروریستی در خاورمیانه و فراتر از آن حمایت می کنند. در عین حال به طور مضحکی، دولت عربستان سعودی به عنوان یک متحد در مبارزه با تروریسم شناخته می شود. البته این امر به عنوان یک طرح جامع برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه از جانب ایالات متحده پیگیری می شود. فراتر از حمایت مستقیم، تلاش های عربستان سعودی در جهت ترویج اسلام افراطی در میان مسلمانان جوان در سراسر جهان، آنها را بسیار مستعد به استخدام در گروه های افراط گرا، از جمله کسانی که به طور رسمی با رژیم عربستان سعودی مخالفت نمی کنند یا حتی مخالف آن هستند کرده است.

طبق گفته مک کنتز، کارشناس ضد تروریسم و ​​مشاور ارشد وزارت امورخارجه سابق، به اصطلاح دولت اسلامی به طور خاص، "در چارچوب هایی که امروزه آنها را می بینیم، ایجاد نشده است." این گروه خشونت خود را با توسل به آموزه های وهابیان توجیه می کند که "توسط دولت سعودی ترویج یافته است."

با توجه به این تاریخ، تنها گام مهم که ایالات متحده می تواند برای از بین بردن افراط گرایی در نظر بگیرد، مبارزه با برتری ایدئولوژی سعودی در سرتاسر جهان با جذف پول سعودی که در حمایت از این گروه ها هزینه کرده اند می باشد. این امر حیاتی است که آمریکا اقداماتی را برای تقویت فرهنگ و آداب و رسوم مسلمانان انجام دهد. در غیر این صورت، یک نسل از مسلمانان که تحت تاثیر ایدئولوژی غلط سعودی رشد یافته اند که در عین حال خود را معتبر و مطلق نشان می دهد و بویی از اسلام واقعی و گذشته غنی خود نبرده اند رنج می برند. در نهایت، ایالات متحده باید برای کمک به کسانی که کاملا بی گناه (شاید) گرفتار ایدئولوژی اسلامی سعودی ها شده اند تلاش کند. واقعیت آنست که سعودی ها خود بخشی از مشکل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.