یک برند شناخته شده چای در کشور که همزمان با آغاز نوسان‌های ارزی به دنبال گرفتن ماهی طمع خود از این فضا بود، با شیوه‌ای قدیمی دست به گران‌فروشی بیش از یک میلیارد تومانی زد که با هوشیاری کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی پرده از این اقدام سودجویانه برداشته شد.

گران‌فروشی میلیاردی برند چای، کام مصرف کننده را تلخ کرد

عقیل رحمانی/

 یک برند شناخته شده چای در کشور که همزمان با آغاز نوسان‌های ارزی به دنبال گرفتن ماهی طمع خود از این فضا بود، با شیوه‌ای قدیمی دست به گران‌فروشی بیش از یک میلیارد تومانی زد که با هوشیاری کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی پرده از این اقدام سودجویانه برداشته شد.

برند معتبر خودش نرخ هم مصوب می‌کرد!

بالا و پایین رفتن نرخ ارز همیشه دردسرهای خودش را دارد، مشکلاتی که سرانجام و در خط پایان دود آن به چشم مصرف کننده می‌رود؛ چرا که برخی واحدهای تولیدی که انصاف و مروت را کنار گذاشته‌اند، از فضای نابسامان اقتصادی برای تلمبار کردن سودهای نامشروع استفاده کرده و خواهند کرد.

بارها خبرهای برخورد دستگاه قضایی و... با متخلفان متعدد در این زمینه را در خط قرمز روزنامه قدس منتشر کرده‌ایم، اما این بار نمونه‌ای که به آن خواهیم پرداخت، توسط یک برند معتبر چای در مشهد رقم خورده است.

ماجرا این‌گونه لو رفت که چندی پیش قاضی دشتی فدکی، جانشین دادسرای انقلاب مشهد در پی دریافت یک گزارش مردمی از تخلف گران‌فروشی یک برند چای در مشهد، دستور بررسی واقعه و جمع‌آوری ادله تخلف را به معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی داد.

از همین رو بود که مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت تیمی از کارشناسان زبده آن معاونت را برای انجام این امر محوله راهی سطح شهر کرد.

در پی این اقدام و بازدید نامحسوس از بازار مصلی و... کارشناسان توانستند چندین بسته چای متعلق به برند مذکور را کشف کنند. بسته بندی نمونه‌های 500 گرمی چای ابتدا مورد بازبینی دقیق قرار گرفت که به این واسطه تمامی ماجرا و نحوه تخلف صورت گرفته لو رفت؛ چراکه وقتی کارشناسان قسمت درج قیمت کالا و دیگر مشخصاتی که باید واحد تولیدی روی بسته بندی محصول به وسیله دستگاه‌های مخصوص حک می کرد، مشاهده شد، مشخص شد که قیمت  روی تمامی محصولات پاک شده و به وسیله یک جت پرینتر روی قسمتی دیگر از بسته بندی قیمت جدید چند ده هزار تومان گران‌تر درج شده بود.

38 هزار پاکت چای گران به مردم فروخته شد

با دیدن این اقدام یک فرضیه دیگر هم پیش روی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت قرار گرفت و آن هم این بود که شاید دست بردن در قیمت‌ها کار فردی و یا افراد دیگری به جز واحد تولیدی باشد. برای همین درخواست اعزام چندین کارشناس دیگر هم مطرح شد تا به آن واسطه تمامی بازارهای سطح شهر مورد رصد دقیق قرار بگیرد و اصل ماجرا مشخص شد.

با اجرای این گشت منسجم نمونه‌های دیگری هم از محصول در نقاط دیگر شهر شناسایی و مشخص شد که تمامی آن‌ها به همین شیوه تغییر قیمت یافته‌اند.

از سوی دیگر برخی کارتن‌های که تعداد زیادی چای در آن قرار داشت و از سوی شرکت پلمب و راهی بازار شده بود هم کشف شد. وقتی بسته‌های چای از داخل کارتن بیرون آمد، مشخص شد که این اقدام روی تمامی محصولات صورت گرفته و باید کار واحد تولیدی باشد.

برهمن اساس به سرعت تمامی فاکتورهای فروش از مراکزخرده فروشی‌ها و... جمع‌آوری شد و مشخص شد که متأسفانه برند مذکور با همین شیوه حدود 38 هزار پاکت 500 گرمی چای را در شهر مشهد به فروش رسانده و سود چند صد میلیون تومانی را به جیب زده است.

پرونده به تعزیرات ارسال شد

مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان در این زمینه به قدس گفت: پس از کشف این تخلف عظیم پرونده‌ای تحت عنوان گران‌فروشی برای واحد شناخته شده فعال در حوزه چای به ارزش بیش از یک میلیارد تومان تنظیم و به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.