گلستان- شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت به‌عنوان دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است که بسیاری از مردم و مسئولان این منطقه سال‌هاست در آرزوی راه‌اندازی منطقه اقتصادی اینچه برون برای کمک به اقتصاد مردم هستند.

منطقه آزاد «اینچِه برون» نسخه برون‌رفت گنبدکاووس از مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها: علاوه بر تأثیر این منطقه بر روی اقتصاد مردم محلی مسئولان بر این باور هستند تا با تصویب منطقه آزاد اینچه برون ارتباط تجاری بین ایران و ترکمنستان را رونق  دهند و بیش از گذشته ارتباط بین اقوام ترکمن گلستان و ترکمنستان را مستحکم‌تر کنند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این منطقه موقعیتی بکر برای توسعه و ایجاد منطقه آزاد تجاری دارد زیرا هم‌جواری با کشورهای آسیای میانه و ظرفیت‌های بالای این کشورها به‌ویژه قزاقستان و ظرفیت‌های کشاورزی و معدنی آن و نیز آماده بودن خط ریلی متصل به این کشورها در اینچه برون می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

طرح دارای اشکال

منطقه آزاد اینچه برون طرحی است که دومرتبه  در مجلس نهم مطرح شد و موفق به کسب رأی مثبت مجلس نشد.

 بار نخست این طرح در مجلس مطرح شد و می‌بایست دوسوم آرا را به خود اختصاص می‌داد که نمایندگان این طرح را مغایر با برنامه پنجم توسعه ‌دانستند لذا رأی نیاورد.

البته یک‌بار دیگر نیز منطقه آزاد اینچِه برون در مجلس به رأی گذاشته شد و این بار باید نصف بعلاوه یک از آرای مجلس را به خود اختصاص می‌داد که این بار هم  نمایندگان به آن رأی ندادند.

اواخر سال ۹۲ بود که از دل جلسات کارشناسی استان گلستان زمزمه‌های ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در شرق استان ( اینچه برون ) به گوش ‌رسید، زمزمه‌هایی که امید می‌رفت جایگزین طرح ناکام منطقه ویژه اقتصادی یعنی شهرک ۱۰۰۰ هکتاری اترک در منطقه محروم ترکمن‌صحرا بشود.

درنهایت آذرماه سال ۹۳ بود که ابتدا اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی منطقه آزاد، خبر ایجاد منطقه آزاد تجاری در نقطه صفر مرزی (اینچه برون) را رسانه‌ای کرد و چند روز بعد حسن روحانی رئیس‌جمهور در سفر به استان گلستان ، وعده داد و اظهار کرد: با ایجاد منطقه آزاد اینچه برون ، گلستان شاهراه توسعه کشور می‌شود.

با تصویب مجلس این طرح پس از بررسی مجدد، به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا دو ایراد بر آن گرفت و دوباره این طرح را به مجلس ارجاع داد.

اشکالات رفع شده است

در همین راستا نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت بررسی این طرح اظهار می‌کند: منطقه شرق استان در سال‌های گذشته کمتر موردتوجه قرارگرفته و ازاین‌جهت با برخی کمبودها به‌ویژه در زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ و بخش صنعت مواجه است.

قره جه طیار بابیان اینکه تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون اثرات اقتصادی زیادی برای کل استان گلستان به‌ویژه منطقه گنبدکاووس به همراه خواهد داشت یادآور می‌شود: ایجاد هشت هزار فرصت شغلی تنها بخشی از اثرات ایجاد این منطقه است.

وی با اشاره به فرایند تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون در کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان بیان می‌کند: این شورا چند ایراد از مناطق ویژه اقتصادی و نه مناطق آزاد در لایحه تصویبی مجلس گرفته اما چون لایحه، هر دو موضوع را شامل می‌شود، به مجلس بازگردانده شد.

وی ادامه می‌دهد: مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون اقتصادی آن، ایرادات شورای نگهبان را رفع کرده و امیدواریم تا قبل از پایان عمر مجلس دهم و پس از تصویب مجدد در صحن علنی، برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شود.

وی بابیان اینکه وسعت منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون که قبلاً ۱۸۰ هزار هکتار پیش‌بینی‌شده بود در بازنگری مجدد به حدود ۱۳ هزار هکتار کاهش‌یافته است می‌افزاید: حدود ۳۵ درصد آن در حوزه جغرافیایی گنبدکاووس قرار دارد که این منطقه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی اجرایی می‌شود.

دغدغه مجلسی‌ها

درحالی‌که بنا بر گفته نماینده مردم گنبدکاووس طرح ایجاد منطقه آزاد مراحل پایانی خود را می‌گذراند اما علی لاریجانی در سفری که اواخر آذرماه سال ۹۵ به استان گلستان داشت در جمع مردم گنبدکاووس اظهار کرد: مجلس در حال بررسی توپوگرافی منطقه‎ای این طرح است و یکی از دغدغه‎های مجلس رصد و بررسی اهداف مناطق آزاد است، که متأسفانه به‌جای صادرات تبدیل به مرکز واردات شده‌اند.

علی لاریجانی تأکید بر این‌که گلستان باید قول دهد از ظرفیت منطقه آزاد برای صادرات استفاده کند، گفت: لازم است برای پرش صادرات مقرراتی تصویب شود، افرادی که به فکر واردات باشند در درازمدت معافیت مالیاتی برای آن‌ها نخواهیم داشت.

حال باید دید آیا پس از تصویب نهایی و ایجاد زیرساخت‌های لازم استان گلستان و به‌ویژه گنبدکاووس می‌تواند از این طرح برای تحول اقتصادی و اجتماعی بهره لازم را ببرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    این داستان شاید هزاران بار از سوی رییس جمهور، نمایندگان مجلس، استانداران و مسولان محلی تعریف شده است ، و به نظر میرسد .لایحه منطقه ازاد فقط یک پرو پاگاندا و شعار مقطعی برای رسیدن به اهداف مسولان تبدیل شده است.و عملا چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.
  • بهزاد ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد ،،،، گمبزه با خیار میاد لوایح مناطق آزاد فقط یه شعار تو خالیست.و هیچ وقت عملی نخواهد شد ،سال ۹۲ مطرح شده ، حالا سال نیمه دوم ۹۸ هست.مگه نمایندگان اتم کشف میکنند.
  • بهزاد ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    0 0
    روحانی کدوم حرفش عملی شده که منطقه آزاد دومی باشد؟