سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: سال گذشته حدود ۴۳۰ هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر وارد مشهد شدند و امسال پیش بینی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته می شود.

 پیش بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی زائران پیاده امام رضا در سال جاری/مردم در حوزه تامین دارو و اسکان زائران مساعدت کنند

حسین رضایی در گفت‌ وگو با قدس آنلاین اظهار کرد: جمعیت خدمتگذار به زائران پیاده امام رضا(ع) از سال ۱۳۸۱فعالیت خود را با ۵واحد خدمت رسانی ، ۱۳ ایستگاه صلواتی و خدمت رسانی به ۲۰هزار زائر پیاده آغاز کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود  ۴۳۰ هزار زائر پیاده در دهه آخر صفر وارد مشهد شدند و امسال پیش بینی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته می شود، تصریح کرد: ۲۲ واحد خدمت رسانی  جمعیت خدمتگذار به زائران پیاده در سال جاری فعال هستند و ۲۰هزار نیروی خدمتگذار در ایستگاه های صلواتی ، جاده ای و محل های اسکان در شهر مقدس مشهد به زائران پیاده امام رضا(ع) خدمت رسانی می کنند.

رضایی با اشاره به اینکه در ۹محور ورودی به مشهد ، خدمت رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) صورت می گیرد،  افزود: ۲۷۶ایستگاه صلواتی در ۶ محور ورودی به مشهد شامل مشهد به نیشابور، مشهد به تربت حیدریه، مشهد به فریمان و تربت جام، مشهد به سرخس ،مشهد به کلات و مشهد به جاده قوچان آماده پذیرایی از زائران پیاده امام رضا (ع) هستند. در دو محور فرعی دیگر شامل جاده سیدی به مشهد و جاده قدیم قوچان و همچنین محور جاده طرقبه شاندیز به مشهد نیز در روزهای پایانی و نزدیک به ایام شهادت امام رضا(ع) خدمت رسانی به زائران پیاده صورت می گیرد.

وی بیان داشت: بر اساس بررسی های صورت گرفته پیش بینی اسکان ۱۰۰هزار زائر پیاده امام رضا(ع) از سوی جمعیت خدمتگذار در  ۳۰۰ مکان در شهر مقدس مشهد صورت گرفته است که  ۱۸۰ مکان آن متعلق به آموزش و پرورش است و مکان های دیگر نیز امکانات و فضاهای مردمی هستند  که جهت پذیرایی از زائران، اعلام آمادگی کرده‌اند. از طرفی  در شرایط فعلی برای اسکان ۱۵هزار زائر پیاده در شهر مشهد نیاز به فضای اسکان می باشد  که از مردم مشهد انتظار می رود در جهت قدرشناسی از مجاورت با امام رضا(ع) میزبانی شایسته ای از زائران این امام داشته باشند و امکانات و خدمات خود همچون فضای مسقف و مفروشی را که در اختیار دارند را  به جمعیت خدمتگذار زائران پیاده امام رضا (ع) به آدرس مشهد، خیابان بهار، ابتدای خیابان دکتر شهید بهشتی ، ساختمان اتکای سابق و یا شماره تلفن ۳۸۵۵۸۰۱۰ واحد اسکان اطلاع دهند تا این واحد ها پس از بازرسی ایمنی و در صورت تایید برای اسکان زائران پس از تامین کالاهای  مورد نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

رضایی ادامه داد:  حدود ۵۰ هزار نفر از زائران پیاده از  خدمات بیمه ای این جمعیت خدمتگذار استفاده خواهند کرد که مدیران کاروان برای استفاده از این موضوع می توانند به سایت www.bime zaer.com  مراجعه کنند و با ثبت نام افراد کاروان در این سایت و پرداخت مبلغ ۲هزار تومان از خدمات بیمه ای به مدت ۱۰ روز استفاده کنند و براساس مستنداتی که وجود دارد  سال گذشته زائران از این بیمه در مواردی که با حوادثی مواجه شده بودند استفاده های خوبی صورت گرفت. از طرفی  خدمات بیمه ای مشابه که از سوی سازمان های دیگر برای همین تعداد روز  برای زائران صورت می گیرد در حدود ۱۵ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: پیش بینی ۶۵هزار شب خواب در محورهای منتهی  به مشهد و در ایستگاه های صلواتی صورت گرفته است و در حال حاضر ظرفیت جاده ای زائران پیاده تکمیل است، از این رو توصیه اکید به کاروان ها و زائران می شود که بدون هماهنگی با جمعیت خدمتگذار وارد جاده ها نشوند . همچنین چهار سامانه جمعیت خدمتگذار،حرکت  کاروان های پیاده زائران را از مبداء تا مشهد و ایستگاه به ایستگاه مورد رصد و بررسی قرار می دهند و اینکه یک کاروان زودتر یا دیرتر در مسیرحرکت کند ،وجود ندارد . از طرفی در محورهای خراسان شمالی و جنوبی  و در مسیرهایی نظیر شیروان به قوچان ،  بجنورد به شیروان، بیرجند به گناباد ، گناباد به تربت حیدریه  با کمبود و محدودیت ایستگاه های صلواتی  مواجه هستیم که این مسئله به استانداری های خراسان شمالی و جنوبی گوشزد شده است.

رضایی بیان داشت: به مجاوران نیز توصیه می شود اگر نذوراتی برای پذیرایی از زائران امام رضا(ع) دارند از انجام آن به صورت شخصی در جاده ها  خودداری کنند زیرا این موضوع علاوه بر اینکه تبعات و مشکلات مختلفی را در مسیرها همچون مسائل ترافیکی ، تصادفات و موارد بهداشتی ایجاد می کند ممکن است در محل ها و مکان هایی که زائران به طور واقعی به آنها نیاز دارند توزیع نشود در حالی که اگر این افراد با قسمت تغذیه جمعیت خدمتگذار هماهنگ کنند و نذورات خود را در اختیار این جمعیت قرار دهند این نذورات با نظارت و حضور خودشان در اختیار کاروان ها و زائرانی قرار خواهد گرفت که نیاز واقعی خواهند داشت.

سخنگوی جمعیت خدمتگذار زائران پیاده امام رضا(ع) تصریح کرد: از طرفی موضوعی که مردم و سازمان های مرتبط تقاضا داریم به ان توجه داشته باشند این است که کمبود دارو برای زائران پیاده به شدت وجود دارد و انتظار می رود گروه هایی نظیر انجمن داروسازان استان خراسان رضوی به این مسئله توجه جدی داشته باشند و بر اساس یک همت جهادی با قسمت بهداشت و درمان این جمعیت این کمبود رابرطرف کنند، همچنین  از مردم تقاضا می شود داروهای اضافی نظیر داروهای سرماخوردگی و موارد مشابه که در منزل نگهداری می کنند را به واحد درمان این جمعیت تحویل دهند تا پس از تفکیک ، برای استفاده زائران در ۲۸ایستگاه درمانی در مسیرهای جاده ای و ۲۲ایستگاه درمانی در شهر مشهد  این جمعیت ارسال شود.

رضایی افزود: افرادی که تمایل به همکاری درایستگاه های صلواتی این جمعیت در هر زمینه ای بویژه موارد فنی را نیز دارند می توانند از طریق حضوری و یا غیرحضوری آمادگی خود را اعلام کنند تا در ایستگاه های خدمت رسانی این جمعیت به زائران امام رضا (ع) مستقر شوند.     

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال زائران خارجی بیشتری از پاکستان، افغانستان و عراق در راهپیمایی دهه آخر صفر شرکت کنند، گفت: با همکاری‌های صورت گرفته با وزارت امور خارجه برنامه هایی ویژه ای برای زائران خارجی نیز در نظر گرفته‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.