محمد عباس التمیمی با تکذیب خروج نیروهای آمریکایی از منطقه گفت: آمریکا می خواهد با انتقال نیروهای خود از سوریه دوباره گذرگاه های امنی را برای ورود و یا افزایش عناصر تروریستی داعش در عراق ایجاد کند.

 هدف انتقال نیروهای آمریکایی از سوریه به عراق حفظ امنیت اسرائیل و احیای داعش است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از داخل یک هواپیمای نظامی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود همه نزدیک به یک هزار نیرویی که از شمال سوریه خارج می‌شوند، به غرب عراق انتقال یابند تا به عملیات علیه گروه تکفیری-صهیونیستی داعش ادامه دهند و به دفاع از عراق کمک کنند (!).

اسپر در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «خروج آمریکا از شمال شرقی سوریه به سرعت ادامه دارد... ما درباره چندین هفته صحبت می‌کنیم نه چندین روز. وی گفت که طرح عملیاتی فعلی این است که این نیروها در غرب عراق مستقر شوند. پیش از این نیز وزیر دفاع آمریکا گفته بود ارتش این کشور کماکان به خروج «توام با تامل» از شمال شرق سوریه ادامه می‌دهد.

در همین راستا منابع خبری دیروز دوشنبه اعلام کردند که نظامیان آمریکایی از طریق گذرگاه «سحیله» در استان دهوک وارد عراق شدند. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری همواره گفته است که قصد دارد نیروهای آمریکایی را از منطقه به خانه بازگرداند و روزهای اخیر نیز پس از خالی کردن پشت کردها در سوریه و اجازه به ترکیه برای حمله به خاک سوریه همین سخنان را تکرار کرد. او چند روز پیش نیز تاکید کرد که حضور نظامی آمریکا در منطقه و حمله به عراق و افغانستان باعث ناامنی و ایجاد بی ثباتی در این کشورها شده است و زمان آن رسیده است که سربازهای آمریکایی به وطن بازگردند.

با توجه به تناقضی که میان گفتار مسئولان آمریکایی در مورد خروج نیروهای این کشور از منطقه و عملکرد آنها مبنی بر انتقال این نیروها از سوریه به عراق وجود دارد، بدیهی است که واشنگتن در مواضع خود صادق نیست و قصد خروج از خاورمیانه را ندارد بلکه تنها در سایه تحولات منطقه تغییری استراتژیک را همسو با اهداف خود ایجاد کرده است.

دکتر «محمد عباس التمیمی» استاد روابط بین الملل در دانشگاه های عراق و تحلیلگر مسائل خارومیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین گفت: تغییراتی که امروز در استراتژی آمریکا و نقل و انتقال سربازان آن در منطقه شاهد هستیم در سایه تحولات منطقه و توافق های سیاسی آن با آمریکا صورت می گیرد.

محمد عباس التمیمی در مورد پیامدهای انتقال سربازان آمریکایی از سوریه به عراق تصریح کرد: بدیهی است که این اقدام سیاسی آمریکا پیامدهای خطرناکی را علیه عراق دارد و آنگونه که به نظر می رسد ایالات متحده می خواهد نزاع خود با جمهوری اسلامی ایران را به داخل عراق بکشاند.

استاد روابط بین الملل عراق افزود: جمهوری اسلامی متحد راهبردی و بسیار نزدیک عراق است و آمریکا در سایه بی ثباتی اوضاع داخلی در عراق نگران منافع خود است. به نظر من واشنگتن از ناحیه سوریه و وجود تهدید علیه نیروهایش در آنجا تصمیم به انتقال آنها نگرفته است.

وی در ارتباط با اهداف آمریکا از این جابه جایی نیروها گفت: احتمال دارد که آمریکا می خواهد با اینکار دوباره گذرگاه های امنی را برای ورود و یا افزایش عناصر تروریستی داعش در عراق ایجاد کند. از طرف دیگر نزاع آن با ایران عامل اصلی حضور بیشتر نظامیان آمریکایی در عراق است و چه بسا واشنگتن می خواهد در مرزهای ایران و عراق تهدید آفرینی کند و با افزایش نیروهای خود مقابله با تهدید های احتمالی را تسهیل کند.

محمد عباس در مورد موضع دولت عراق در قبال این تصمیم آمریکا اضافه کرد: در سایه اختلافات سیاسی در دولت و نیز وجود فسادهای مالی و تهدیدهای مردم برای برپایی تظاهرات، نمی توانیم شاهد موضعی واحد از سوی دولت در قبال حضور نظامیان آمریکایی باشیم، هرچند مردم حضور آنها را نمی پسندند.

التمیمی در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر مقابله با داعش می گوید: این ادعا درست نیست؛ این ادعا فقط در راستای استراتژی معروف آمریکا یعنی خلق دشمن مطرح می شود و واشنگتن همواره داعش را دستاویزی برای تمدید حضور خود در منطقه قرار داده است.

این کارشناس عراقی با رد ادعای آمریکا در مورد خروج از منطقه گفت: ایالات متحده آمریکا سربازهای خود را از منطقه خارج نخواهد کرد زیرا اهداف آن که حفظ امنیت اسرائیل، تضمین امنیت انرژی و امنیت متحدان استراتژیک خود است از طریق همین حضور نظامی محقق می شود؛ بنابراین ادعاهای آمریکا در این خصوص تنها بهانه ای برای افزایش صورتحساب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترساندن آنها از تشدید تهدیدها در منطقه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.