خرم آباد- باوجوداینکه فصل بارش‌ها فرارسیدهاست اما هنوز تمام سیل‌زدگان در بخش معمولان به دلیل تأخیر در واگذاری زمین موفق به احداث و تکمیل سرپناه خود نشدند اما آنچه که بیش از همه‌چیز مردم را در آستانه فصل بارش‌ها نگران کرده است عدم احداث و تکمیل دیواره حفاظتی شهر است که به دلیل کمبود بودجه نیمه‌تمام مانده است.

بارش‌های پائیزی معمولان را تهدید می‌کند/کمبود اعتبار شهر را بدون حفاظ گذاشته است

قدس آنلاین-گروه استان ها:  سیل فروردین‌ماه امسال ۳۵ هزار واحد مسکونی و تجاری لرستان را دچار خسارت کرد که از این میان شهرستان پل‌دختر و بخش معمولان آن ضرر بیشتری را متحمل شدند.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت سیل فروردین‌ماه امسال در لرستان سهم شهرستان پل‌دختر و بخش معمولان آن حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

شغل بیش‌تر مردم منطقه معمولان کشاورزی است اما سیلاب فروردین‌ماه محصولات کشاورزی و باغات انجیر این منطقه را که به قطب انجیر سیاه کشور شهرت داشت از بین برد به‌طوری‌که بخشی از زمین‌های کشاورزی در حاشیه رودخانه «کشکان» اصلاً وجود خارجی ندارند و به سنگلاخ تبدیل‎شده است.

مشکلات شهر سیل‌زده معمولان به اینجا ختم نمی‌شود چون باوجوداینکه فصل بارش‌ها فرارسیدهاست اما هنوز تمام سیل‌زدگان به دلیل تأخیر در واگذاری زمین موفق به احداث و تکمیل سرپناه خود نشدند.

اما آنچه که بیش از همه‌چیز مردم را در آستانه فصل بارش‌ها نگران کرده است عدم احداث و تکمیل دیواره حفاظتی شهر معمولان است که به دلیل کمبود بودجه نیمه‌تمام مانده است.

باوجوداینکه رئیس مدیریت بحران استانداری لرستان پیش‌ازاین خبر از احداث این سازه به‌منظور حفظ جان و مال مردم این شهر و توسط آب  و منطقه‌ای خبر داده بود اما مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار می‌کند: درصورتی‌که اعتبار لازم تأمین شود این کار به سرانجام خواهد رسید.

دیوار حفاظتی درگرو تأمین اعتبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بابیان اینکه بعد از سیلاب به لحاظ اینکه اکثر دیواره‌های حفاظتی ما تخریب‌شده تاب‌آوری رودخانه کشکان نیز کم شده است  اظهار می‌کند: این موضوع موجب می‌شود با یک سیل معمولی درصورتی‌که نقاط اضطراری ساماندهی نشود دچار تلفات مالی و جانی شویم.

تخریب راه‌های روستایی، پل‌های ارتباطی و تأخیر در تهیه زمین ازجمله مشکلاتی است که مردم سیل زده بخش معمولان با آن درگیر هستندرضا میرزایی با اشاره به تکمیل دیواره‌های حفاظتی شهر معمولان بیان می‌کند:  درمجموع برای ساماندهی این حفاظ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی بابیان اینکه قرارداد ما با پیمانکار ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی هست می‌افزاید: این در حالی است که فقط۸۰  میلیون تومان به این پروژه تاکنون اعتبار اختصاص داده‌شده است.

وی بابیان اینکه پیمانکار بدون یک ریال در حال کار است، اضافه می‌کند: انتظار می‌رود که این پروژه تأمین اعتبار شود.

وی کل تخصیص سال ۹۸ این پروژه را ۸۰ میلیون تومان بیان کرده و می‌گوید: پیمانکار طرح تاکنون از ظرفیت و توان مالی خود استفاده کرده و هیچ‌گونه مبلغی به وی پرداخت‌نشده، درصورتی‌که اعتبار پروژه به‌صورت ۱۰۰ درصد تأمین شود در مدت سه ماه ساخت این دیوار حفاظتی به پایان می‌رسد.

شناسایی ۱۲۷ نقطه آسیب زا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان  بابیان اینکه در سیل اخیر در سطح استان ۱۲۷ نقطه آسیب دید عنوان می‌کند: برای بازسازی، ساماندهی و لایروبی این نقاط شناسایی‌شده نیازمند ۱۰۲۸ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

میرزایی بیان می‌کند: به دلیل محدودیت‌های اعتباری که دولت دارد ۳۹ نقطه به‌عنوان نقاط اضطراری و اولویت‌دار انتخاب کرده‌ایم که برای این نقاط ۳۳۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی بابیان اینکه تنها ۴۵ میلیارد ریال اعتبار تاکنون به آب منطقه‌ای در این راستا اختصاص‌یافته است می‌افزاید: با این میزان ۱۳ نقطه عملیات اجرایی آن را آغاز کرده که یکی از آن‌ها شهر معمولان است که در حال کار هستند.

روند بازسازی

تخریب راه‌های روستایی، پل‌های ارتباطی و تأخیر در تهیه زمین برای احداث واحدهای مسکونی جدید نیز ازجمله مشکلاتی است که بعد سیل فروردین‌ماه مردم بخش معمولان با آن درگیر بودند تا آنجا که سرپرست بخشداری معمولان را نیز به انتقاد واداشت.

موسوی با اشاره به اینکه روند بازسازی محور معمولان به سمت پل‌دختر و خرم‌آباد بسیار کند است، خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی‌ها در معمولان با نخستین بارش‌ها جاده معمولان به سمت مرکز شهرستان و مرکز لرستان قطع خواهد شد که این محور جاده جایگزین هم ندارد و مردم با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

وی اظهار داشت: جاده قدیم خرم‌آباد به‌طرف معمولان تخریب‌ و هنوز بازسازی ‌نشده است، عوارض آزادراه پل زال هم که روزانه مردم در آن تردد می‌کنند افزایش‌یافته است که انتظار داریم هزینه تردد در آزادراه برای مردم این بخش به یک‌چهارم تقلیل پیدا کند.

وی با ابراز اینکه "هشت پل استراتژیک در بخش معمولان داشتیم که در سیلاب فروردین‌ماه تخریب شدند افزود: راهداری پل زیودار و چم‌شهران را سریع نصب کرد اما هنوز پل‌های برگلان سوخته، کلات زیودار، طاق عباسعلی، ریخان سه، تودار شاکرمی و پل دول‌گپ بازسازی نشده است.

وی ابراز نگرانی کرد: در آستانه فصل پاییز با اولین بارش‌ها راه ارتباطی معمولان با مرکز لرستان و مرکز شهرستان پل‌دختر قطع خواهد شد  و لذا بازسازی پل‌ها بیش از گذشته ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.