سخنگوی وزارت امور خارجه بگفت: گام چهارم طراحی شده و سایر موارد و اقدامات توسط شورای ویژه تصمیم گیرنده در حال جمع‌بندی است.

اروپا اقدام ویژه ای نکند، کار به گام چهارم میکشد

آرش خلیل خانه/

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌های اعلام شده از سوی سازمان انرژی اتمی در مورد رآکتور اراک و رونمایی و به‌کارگیری سه نسل جدید از سانتریفیوژها، بخشی از گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران است، گفت: گام چهارم طراحی شده و سایر موارد و اقدامات توسط شورای ویژه تصمیم گیرنده در حال جمع‌بندی است. سید عباس موسوی در این باره ادامه داد: امیدواریم کار به گام چهارم نکشد و اروپایی‌ها تعهدات و قول‌هایی را که داده‌اند، انجام دهند و در روزهای آینده شاهد تحرک و اقدام ویژه‌ای باشیم و اگر این‌گونه نشود، ایران آماده برداشتن گام بعدی است.

موسوی در نشست خبری روز گذشته خود به تحولات منطقه هم اشاره کرده و در خصوص استمرار حضور ارتش ترکیه در سوریه خاطرنشان ساخت: حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید محترم شناخته شود و دغدغه‌ها باید از طریق راه حل مسالمت آمیز بر طرف شود که توافق آدانا از این دست است. وی با بیان این مطلب که جمهوری اسلامی از ابتدای بحران سوریه نشان داد که خواستار گفت‌وگو میان همه طرف‌ها و کاهش تنش است، تصریح کرد: پس از تهاجم ترکیه به شمال سوریه نیز ایران تمام تلاش خود را کرده است و ضمن مخالفت با این اقدام بر این موضوع تأکید دارد که تهاجم نظامی راه حل مشکلات در منطقه نیست. رفت و آمدها، تماس‌ها و دیدارها میان ما و دیگر کشورهای منطقه ادامه خواهد یافت تا اقدامات نظامی متوقف شده و همه را به دیپلماسی و گفت‌وگو دعوت می‌کند.

همکاری بحرین با رژیم صهیونیستی مایه تأسف است

سید عباس موسوی در ادامه به تحرکات دستگاه دیپلماسی کشور هم اشاره کرده و اظهار داشت: طی این مدت ۱۰ مورد هیئت سیاسی به کشور آمده و این هفته رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کند و فرستاده دولت چین هم احتمالاً فردا به تهران سفر کرده و درباره مسائل منطقه با مقامات کشور گفت‌وگو خواهد کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد کنفرانس امنیتی منامه و مشارکت رژیم صهیونیستی در بحرین که هدف آن مقابله با نفوذ ایران در خلیج‌فارس عنوان شده است، گفت: بسیار جای تأسف دارد که کشور مدعی اسلامی بودن که شاهد تجاوز و کودک کشی رژیم اسرائیل است، دست به عادی سازی روابط با این رژیم بزند. ما این حضور را محکوم می‌کنیم، ضمن اینکه هدف نشست را غیرواقعی می‌دانیم و آن‌ها نمی‌توانند با نفوذ تاریخی ایران مقابله کنند.

FATF را اجرا نکنیم خودتحریمی کرده‌ایم

موسوی با بیان اینکه آنچه در مسئله «برجام» شاهدیم گره زدن تصمیمات اروپایی‌ها به اجازه برادر بزرگ‌تر آن‌هاست، تصریح کرد: ما در یک سال و نیم، مذاکرات و گفت‌وگوهایی داشتیم و تعهدات خود و آن‌ها را یادآوری کردیم. ما اعلام کردیم بین حقوق و تکالیف ایران باید توازنی باشد که این توازن هم پس از خروج آمریکا از توافق به هم خورده است. وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها تعهدات یازده گانه‌ای برای جبران خروج آمریکا داده‌اند که تاکنون به نتیجه نرسیده است، افزود: ما فکر می‌کردیم آن‌ها اراده ندارند، ولی حالا شاهدیم که توان آن را ندارند و این خوب نیست که اروپایی‌ها که داعیه دار هستند از اجرای تعهدات خود بازمانند. ما تا اجرای تعهدات آن‌ها به انجام گام‌های کاهشی در برجام ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تمدید FATFنیز عنوان داشت: موضوع FATF با وجود روشنگری‌هایی که وزارت‌خارجه و سایر نهادها انجام داده‌اند، اما هنوز سوء تفاهماتی وجود دارد. هرچند ما دیده‌بان هستیم و متولی، وزارت امور اقتصاد است. موسوی با بیان اینکه برخی از ناراحتی‌ها و نگرانی‌ها حاصل سوء برداشت‌هاست، تأکید کرد: بانک‌های ایرانی اکنون به برخی از ملزومات این کنوانسیون عمل کرده است. اگر ما اجرا نکنیم خودمان دست به خودتحریمی زده‌ایم. امیدواریم بدون پیش‌داوری و در راستای منافع ملی مجمع تشخیص تصمیم بگیرد.

ابعاد بازداشت روح الله زم مشخص می‌شود

سید عباس موسوی همچنین در خصوص بازداشت روح الله زم، اعلام کرد: در روزهای آینده ابعاد این موضوع مشخص می‌شود. بازداشت این عنصر خرابکار کار خوبی بوده و او به ارتباط با نهادهای اطلاعاتی خارجی اعتراف کرده است. موسوی ادامه داد: او یک عنصر خرابکار و ضد امنیت ملی بوده که از اقدامات وی می‌توان به تهییج مردم در آشوب ۹۶ اشاره کرد؛ فرانسوی‌ها هم موضع اولیه گرفته‌اند، ولی باید فرصت داد تا نیروهای اطلاعاتی زوایای این موضوع را مشخص کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تلاش‌ها برای آزادی ایرانیان در خارج از کشور نیز گفت: این تلاش‌ها در حال انجام است. بازداشت‌های آمریکا محکوم است؛ چرا که یک نوعی گروگانگیری بوده و هیچ مبنای حقوقی ندارد. موسوی با تأکید براینکه ما آزادی بی‌قید و شرط آن‌ها را خواستاریم و تلاش حقوقی در این زمینه می‌کنیم، تصریح کرد: برخی اوقات آن‌ها خواستار آزادی متهمان امنیتی هستند که این موضوع در روال حقوقی خود است، ولی مورد قبول ما نیست که آزادی شهروندان بی‌گناه ایرانی در قبال جاسوسان زندانی قرار گیرد و آن‌ها مطالبه آزادی داشته باشند.

20 تبعه ایرانی در بازداشت غیرقانونی آمریکا

موسوی درباره سالگرد بازداشت سلیمانی، محقق ایرانی در آمریکا، تصریح کرد: حدود ۲۰ نفر از اتباع ایران به اتهام واهیِ دور زدن تحریم آمریکا که بارها اعلام کرده‌ایم غیر قانونی است، در بازداشت بوده و این کار چیزی جز گروگانگیری نیست. وی گفت: ما پیغام‌های زیادی به طرف آمریکایی داده‌ایم که آقای سلیمانی از شرایط خوب درمانی و بهداشتی و انسانی برخوردار نیست و امیدواریم به زودی این مشکلات حل شده و او آزاد شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید براینکه هیچ محکمه ای اقدامات آنان را تأیید نمی‌کند و وزارت خارجه از همان ابتدا با محکوم کردن اقدامات، رایزنی برای آزادی آن‌ها را انجام داده است، اظهار داشت: ما فهرستی را برای مبادله و آزادی ارائه کرده و امیدواریم اگر حسن نیتی باشد، آزادی آقای سلیمانی و دیگر عزیزان را شاهد باشیم.

گفت‌وگو راه حل نهایی مشکلات افغانستان

وی با بیان اینکه ایران از افغانستان یکپارچه و دولت قانونی این کشور حمایت می‌کند، گفت: ما هیچ موضع یکجانبه و حمایت‌گرایانه از گروهی نداریم. راه حل نهایی افغانستان همان‌طور که ایران بارها گفته، گفت‌وگوی همه طرف‌های افغانی است. وی درباره اعزام دو ناو نظامی ژاپن به خلیج فارس نیز اظهار داشت: ما از این موضوع اطلاع داشته و باید بگویم که روابط خوبی میان توکیو و تهران برقرار است. ما با دید مثبتی به این اتفاقات نگاه کرده و از آن استقبال می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.