بر اساس شاخص‌های خشکسالی افزون بر ۶۸ درصد مساحت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربعی استان خراسان رضوی در سال زراعی گذشته وضعیت عادی و ۳۰ درصد شرایط ترسالی داشت.

۳۰ درصد مساحت خراسان رضوی پارسال وضعیت ترسالی داشت

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بر اساس شاخص  'SPEI'  که برای پایش خشکسالی بر اساس بارش، تبخیر و تعرق استاندارد به کار می رود، در سال زراعی گذشته کمتر از ۲ درصد شهرستان‌های خراسان رضوی با خشکسالی مواجه بودند.

دکتر محسن عراقی زاده افزود: در پی بارندگی های سال زراعی گذشته ۶۸ درصد مساحت خراسان رضوی وضعیت عادی داشت و بیش از ۳۰ درصد از مساحت این استان طی این مدت وضعیت ترسالی از بسیار شدید تا  ترسالی خفیف را داشته است.

وی اظهار داشت: شدت خشکسالی در خراسان رضوی نیز شامل چهار وضعیت خشکسالی بسیار شدید، شدید، متوسط و ضعیف است.

وی گفت: طبق شاخص های خشکسالی در این مدت ۵.۵ درصد از مساحت استان خراسان رضوی در مجموع دچار ترسالی بسیار شدید و شدید، ۷.۷ درصد دچار ترسالی متوسط  و حدود ۱۷ درصد دچار ترسالی ضعیف بود.

عراقی زاده افزود: این بررسی ها نشان می دهد در سال زراعی گذشته ۱.۶ درصد از مساحت استان خشکسالی ضعیف و سه دهم درصد خشکسالی متوسط را سپری کردند که در مجموع کمتر از ۲ درصد از مساحت خراسان رضوی دچار خشکسالی بوده است.

وی اظهار داشت: متوسط بارندگی استان طی سال زراعی گذشته ۳۲۴ میلیمتر بود که نسبت به سال زراعی قبل از آن ۱۴۰ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۶۳ درصد افزایش داشت.

وی گفت: بیشترین افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته در شهرستان سبزوار با ۲۷۷ درصد و بیشترین افزایش نسبت به دوره آماری بلند مدت در شهرستان بردسکن با ۱۶۳ درصد گزارش شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.