تبریز- بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ونقل در این منطقه شود.

خط آهن میانه –تبریز به ایستگاه پایانی نزدیک می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

طرح راه‌آهن میانه تبریز حدود ۱۷۵ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه- بستان‌آباد و ۴۲ کیلومتر نیز شامل مسیر بستان‌آباد تا تبریز است.

خط آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ادامه راه‌آهن تهران - میانه است که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را ازنظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و ازلحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد.  

این خط آهن به‌صورت دوخطه طراحی‌شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.  

این طرح که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۹ آغازشده است طبق قول مسئولان قرار بود که اردیبهشت‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد اما با وجود اینکه طی ۲۰ سال گذشته، سه رئیس‌جمهور وعده‌های متفاوتی برای بهره‌برداری آن داده‌اند ولی تا به امروز هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشده و همچنان این پروژه نیمه‌تمام مانده است.

 آخرین وعده افتتاح را هم همین اردیبهشت‌ماه جاری بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به‌جای اعلام زمان دقیق بهره‌برداری از پروژه از تعویق دوباره آن تا پایان سال جاری خبر داد.

خط آهن میانه بارها از تریبون نماز جمعه نیز موردانتقاد امام‌جمعه قرارگرفته است چنانچه که حجت‌الاسلام‌ آل هاشم بارها اعلام کرده است:« نمایندگان شما پیگیری کنید و از وزارتخانه سؤال بکنید که چرا به خط آهن میانه به تبریز بی‌توجه هستند و چرا بعد از ۲۰ سال  پروژه به نتیجه نرسیده است؟»

مشکل اعتبار هست یا نیست؟

درحالی‌که محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس محدودیت‌های بودجه‌ای و اعتباری را دلیل طولانی شدن این پروژه و زمان‌بر شدن آن می‌داند  اما محمدرضا نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشورمان در سفر اواخر مردادماه امسال به این استان اعلام کرد که طرح خط آهن میانه - تبریز مشکل اعتباری ندارد و به‌زودی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آن تخصص می‌یابد. 

در این میان سخنان احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز قابل‌تأمل است زیرا وی با تأکید بر اینکه محدودیت منابع مالی عامل اصلی کُندی اجرای پروژه‌هاست، تصریح  می‌کند: چالش و درگیری اصلی من با وزیر سابق راه و شهرسازی سر همین موضوع بود، چراکه آقای آخوندی مدعی بود هیچ بودجه‌ای به این پروژه داده نشده است و برعکس سازمان برنامه‌وبودجه نیز خلاف آن را ادعا می‌کرد و معتقد بود که بودجه این پروژه تمام و کمال پرداخت‌شده است.

وی اضافه می‌کند: آخرسر هم معلوم نشد که حرف وزیر سابق صحت دارد و یا سازمان برنامه‌وبودجه؟

گفتنی است برخلاف سخنان نمایندگان مجلس اما پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در سفر نوبخت به استان با انتقاد از انتخاب پیمانکار ضعیف برای ایستگاه بستان‌آباد خط آهن میانه تبریز اذعان کرد برای تکمیل این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پورمحمدی تشریح کرد: از مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح ۲۲ میلیارد تومان به‌صورت نقدی و اوراق اختصاص‌یافته است.

دهه فجر وعده نهایی افتتاح

استاندار آذربایجان بابیان اینکه تکمیل و افتتاح خط آهن میانه - تبریز اولویت مدیریت ارشد استان است، گفت: این طرح راهبردی حوزه حمل‌ونقل تا دهه فجر سال آینده به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدرضا پورمحمدی بیستم مهرماه در بازدید از ایستگاه خط آهن میانه - تبریز در شهرستان بستان‌آباد اذعان کرد: قطعه نخست خط آهن دوطرفه میانه - تبریز  تابستان آباد به طول ۱۳۰ کیلومتر تا نیمه آبان ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بابیان اینکه نواقص جزئی در ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد و راه دسترسی به آن وجود دارد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا چند روز آینده شاهد حل آن‌ها نیز خواهیم بود.

استاندار  آذربایجان شرقی توضیح داد: قطعه دوم این طرح به طول ۴۲ کیلومتر در حدفاصل بستان‌آباد تا تبریز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا می‌باشد.

وی ادامه داد: ایستگاه خاوران قطعه بستان‌آباد - تبریز خط آهن میانه - تبریز نیز این روزها به پیمان خواهد رفت و پل باسمنج نیز در حال تکمیل است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه مشکل اعتباری برای تکمیل این پروژه وجود ندارد، گفت: قطعه نخست این طرح ریلی در حدفاصل میانه تا بستان آباد با حضور مسئولان عالی‌رتبه کشوری افتتاح می شود. 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.