رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: در شرایط بحرانی اصلی ترین مواردی که باید به آن توجه بشود آب و غذا است و در بسیاری از موارد جنگی غذا به اندازه سلاح اهمیت دارد

 غذا به اندازه سلاح اهمیت دارد

قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: صبح امروز نشست تخصصی جیره های غذایی در شرایط بحرانی در محل تالار نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از کارشناسان و دست اندرکاران صنایع غذایی برگزار شده بود بسته بندی، طراحی سبد مطلوب جیره های غذایی (فرمولاسیون، حجم و ماندگاری)، محتویات بسته بندی، طراحی جیره با توجه به الزامات فرهنگی و ذائقه مناطق مختلف جغرافیایی و لجستیک جیره های غذایی در شرایط بحران از جمله محور های بود که در این نشست به آن اشاره شد.

در این نشست «دکتر قدیر رجب زاده» رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: شرایط در بسیاری از موارد قابل پیش بینی نیستند ولی می توانیم تمهیداتی را در پیش بگیریم تا این شرایط را قابل تحمل تر یا طبعات ناشی از آن را آسان تر بکنیم.

رجب زاده ادامه داد: کشور ما به لحاظ طبیعی در شرایطی قرار دارد که به کرات دچار مشکلات بحران شده و این اتفاقاتی است که ما سالانه در خصوص بلایای طبیعی شاهد آن هستیم و در مورد جنگ گاهی دچار آن شده ایم. بنابراین پرداختن به موضوع شرایط بحران و امینت غذا در شرایط بحران یکی از آن مواردی است که باید جامعه اندیشمند به آن بپردازد.

وی گفت: در شرایط بحرانی اصلی ترین مواردی که باید به آن توجه بشود آب و غذا است و در بسیاری از موارد جنگی غذا به اندازه سلاح اهمیت دارد با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در برنامه پنج ساله دوم خود بحث جیره های غذایی را به عنوان یکی از بحث اصلی برای خودش تعریف کرده است که این موضوع برای تعریف درون سازمانی خودمان جیره های غذای برای گروه سنی خاص و برای افراد محدود و امراض خاص این طراحی را در برنامه خود دارد.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: برای انجام اجرای این طرح ما به کمک تمام سازمان هایی که در این زمینه تجربیات خوبی نیاز مندیم که در این زمینه سازمان هایی مانند هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز تحقیقات شهید فهمیده و...البته تحقیقات و تجربیات خیلی خوبی دارند. هر چند متاسفانه ما جهت گیری برای انجام این فعالیت ها نداریم و به عبارت دیگر این فعالیت ها به این قضیه کا ما بتوانیم یک جیره غذایی استاندارد در کشورمان داشته باشیم منجر نشده است البته هلال در این زمینه هلال احمر جیره های غذایی ۲۴ ساعته و ۷۲ ساعته را دارد ولی می خواهم بگویم علی رغم تمام تلاش هایی که در این زمینه انجام شده است آنچه که ایجاد شده با استانداردهای جهانی متفاوت است و این خلعی است که باید به آن توجه شود.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.