تحلیلگران معتقدند اقدام امارات در اعلام خروج هلال احمر خود از یمن که بازوی اطلاعاتی و نظامی آن محسوب می‌شود فقط به منظور القای خلوص نیت خود در خروج نظامی از یمن است در حالی که واقعیت چیز دیگری می‌گوید.

سازمان هلال احمر امارات، بازوی اطلاعاتی ابوظبی در یمن
به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وبگاه خبری الخلیج اونلاین نوشت: این روزها که حرف و حدیث از شروع یک معامله سیاسی برای پایان یافتن حضور امارات در یمن و باقی ماندن شبه نظامیان بومی طرفدار آن است، ابوظبی با اعلام پایان حضور هلال احمر خود در یمن همه را غافلگیر کرد و ثابت کرد که نقش هلال احمر امارات در یمن بیش‌تر از اینکه با هدف خدمات رسانی و کمک به شهروندان باشد یک نقش اطلاعاتی و نظامی بوده است.

در بیستم اکتبر 2019 هلال احمر امارات کار دفاتر خود را در یمن به حال تعلیق درآورد و به کارکنان خود گفته که کارشان در آنجا تمام شده است.

منابع بومی یمن گفتند، بسته شدن دفاتر هلال احمر امارات در مناطق جنوبی این کشور(عدن، لحج، أبین، الضالع و تعز) با آمدن نیروهای سعودی به این مناطق همزمان شده است.

نیروهای سعودی در چارچوب تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ قدرت میان دولت منصور هادی و نیروهای شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هستند از نیمه اکتبر شروع به استقرار در برخی مواضع راهبردی در عدن کرده است.

به گفته منابع نظامی قرار است مقر ائتلاف عربی در شهر البریقه در غرب عدن اوایل نوامبر آتی تحویل نیروهای سعودی شود. تاکنون نیروهای اماراتی مسئولیت پرونده امنیتی و نظامی در این شهر ساحلی را برعهده داشتند.

دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب در شهر جده در حال رایزنی با یکدیگر برای دستیابی به توافقی هستند که به درگیری‌ها در عدن پایان دهد و نظامیان سعودی به طور موقت مسئولیت عدن را برعهده بگیرند.

خارج کردن تجهیزات

به نوشته الخلیج اونلاین هلال احمر امارات تنها به خروج از یمن اکتفا نکرده و بلکه تجهیزاتی را هم که قبلا تحویل دولت یمن داده بود، پس گرفته است.

نیروگاه برق الحسوه در عدن تایید کرد که امارات از آنها خواسته قطعاتی از توربین نیروگاه که قبلا به آنها تحویل داده شده بود پس بدهند. قرار است این قطعات به بندر الزیت منتقل شود تا آنجا به مقصد امارات بارگیری شود.

«عبدالعزیز النقیب» فعال سیاسی هم معتقد است هلال احمر امارات مانند برخی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ در جهان بازوی اطلاعاتی است.

وی افزود: امارات عربی متحده در حال حاضر در حال بازی کثیف رسانه‌ای است. امارات خبر از خارج شدن از یمن می‌دهد در حالی که مشغول بازآرایی صفوف خود در یمن برای دستیابی به اهدافی مشخص است.

وی افزود: هلال احمر امارات مطمئنا به یمن بازخواهد گشت و پل‌های پشت سر خود را هرگز خراب نمی ‌کند بلکه هدف اصلی از اعلام خروج آن و حرکت احمقانه آن در درخواست برای بازپس گیری توربین‌های نیروگاه برق عدن به این منظور است که در سطح بین المللی عقب نشینی امارات نمود پیدا کند و چهره این کشور بهبود یابد و به ایرانی‌ها وانمود کند که در خروج از یمن خلوص نیت دارد.

هلال احمر امارات بخشی از نیروی نظامی امارات است

«عبدالله السامعی» تحلیلگر سیاسی هم در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین رفتارهای امارات در یمن را بچه‌گانه و برملا کننده مقاصد سوء آن خواند و گفت: امارات نشان داد که هلال احمر آن مثل همه نهادهای بشردوستانه در دنیا به اقدامات بشردوستانه مشغول نیست بلکه بخشی از نیروهای نظامی در یمن محسوب می‌شود.

وی اقدام امارات در خارج کردن تجهیزات هلال احمر امارات که به عنوان کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌ها تحویل داده شده بود مغایر با قوانین بشردوستانه خواند و گفت: چنین رفتارهایی از هلال احمر کویت یا قطر که به کار خود در یمن ادامه می‌دهند مشاهده نشده است با وجود اینکه قطر از ائتلاف عربی خارج شده و نیروهایش را از یمن بیرون برده اما کار انسانی آن رابطه‌ای با ابعاد سیاسی و نظامی جنگ یمن ندارد.

طی سال‌های گذشته امارات از فعالیت‌های امدادی هلال احمر خود در یمن به منظور سرپوش گذاشتن بر برنامه‌های خود که ناقض حاکمیت یمن است استفاده کرده است.

آنها مناسبت‌هایی مثل روز شهید امارات یا فعالیت‌هایی سیاسی مغایر با اهداف کار بشردوستانه خود در شهرهای جنوب یمن و بخصوص تعز برگزار می‌کردند.

در یک ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده کارکنان هلال احمر امارات برای مثال در جزیره سقطری یمن کودکان را وادار می‌کنند که بگویند اماراتی‌ها را دوست دارندو از حزب الاصلاح بدشان می آید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.