محمد سرشار، مدیر شبکه پویا در صفحه شخصی خود خبر توقف پخش پیام های بازرگانی از این شبکه را داد که نتیجه پیگیری‌های مداوم والدین دلسوز بوده است.

#پویا_بدون_تبلیغات اثر کرد

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه اجتماعی، روانشناسان خانواده و بسیاری از مخاطبان تلویزیون انتقاد از ترویج مصرف گرایی در تلویزیون به واسطه پخش سریال‌ها و آگهی های بازرگانی است. بحثی که تازگی ندارد و سال‌هاست سوژه بسیاری از گزارش‌های رسانه‌ها و گپ و گفت‌های‌ کارشناسان و جامعه شناسان پیرامون آسیب شناسی برنامه‌های تلویزیونی شده است.

اما شاید در میان مخاطبان تلویزیون، تاثیرپذیرین گروه سنی را کودکان تشکیل می دهند و نسبت به تجمل گرایی و تبلیغ مصرف گرایی بیش از سایرین آسیب پذیر هستند و شبکه پویا نیز از پخش آگهی‌های بیشمار بازرگانی نیز مستثنی نبوده است. تبلیغاتی که عموماً خانواده‌های شاد و بی‌نقص  را در خانه‌های بزرگ و در رفاه کامل  نشان می‌دهد که با هیجان هرچه تمام فقط در حال مصرف کردن و رقابت برای بیشتر داشتن هستند، اتفاقی که تحلیلش در ذهن یک کودک دست‌کم می‌تواند منجر به خود کم بینی، از بین رفتن عزت نفس و نارضایتی از زندگی بیانجامد و مدام خود را با ظاهر زیبا و بی‌نقص کودکان گلچین شده برای بازی در تبلیغات مقایسه کند و در نهایت با تهدیداتی همچون احتمال ابتلا به افسردگی روبرو شود.

این در حالی است که محمد سرشار مدیر شبکه کودک نیز طی چند سال اخیر بارها از پخش آگهی‌های بازرگانی در این شبکه انتقاد ‌کرده بود. از سویی دیگر حساسیت خانواده‌ها نسبت به این مسئله تا جایی پیش رفت که چندی قبل از سوی مخاطبان تلویزیون کمپینی تحت عنوان هشتگ «پویا_بدون_تبلیغات» در فضای مجازی راه اندازی شد و با انتقاد از پخش تبلیغات بازرگانی خواستار توقف آن از شبکه کودک شدند. کاربرانی که از این هشتگ استفاده می‌کنند معتقدند این تبلیغات تاثیرات مخربی بر ذهن کودکان دارد و منجر به کاهش اعتماد به نفس آنها، میل به مصرف گرایی بیش از حد و تثبیت تصویر نادرستی از خود در ذهنشان می‌شود.

در اینجا بد نیست به برخی از این توییت ها اشاره کنیم. یک کاربر با انتقاد از تبلیغات بازرگانی نوشته: هرچی شبکه پویا تلاش می‌کنه برای بچه‌های ما فرهنگ سازی درستی انجام بده، با تبلیغات و پیام بازرگانی اون رو از بین می‌بره. کاربر دیگری نیز با انتقاد شدید از پخش تبلیغات در شبکه پویا نوشته: شبکه پویا اگر رسالتش تربیت کودکانه پس چرا تبلیغاتی مغایر با این هدف پخش می‌کنه و اگر هدفش سرگرمیه پس لطفا فقط شعار نده.

یکی از مادران هم نوشته: متاسفانه من چند وقته نمیذارم پسرم پویا ببینه، انقدر تاثیر گذاری تبلیغاتشون بالاس که پسرم سریعا طلب می‌کنه و تهیه خواسته هاش از توانم خارجه.
نفیسه سادات موسوی، شاعر نیز در توییتی نوشته: توضیحات تبلیغات جایزه های تلفن های سرگرمی محور شبکه پویا رو گوش کردید؟ حتی ما بزرگترها هم با این نوع توضیح فکر می کنیم قراره به تک تک تماس گیرندگان بلااستثنا هدیه ها تعلق بگیره، بچه ها که جای خود! و این واقعا مصداق غش در معامله است.

زینب حسنی هم نوشته: بچه‌ها روزها پویا تماشا می‌کنند و در معرض تبلیغاتی که آورده‌ای جز مصرف گرایی و تحمیل هزینه‌ اضافی روی دوش خانواده ندارد قرار می‌گیرند ضمن اینکه بخاطر نداشتن فهم درست از محیط باور می‌کنند اگر آن محصول را نداشته باشند نمی‌توانند موفق شوند. کاربر دیگری نیز این پیشنهاد را مطرح کرده که اشکالی نداره ما حاضریم رو پیشونی مجریان ستاره مربع بزنین، وسط اخبار تبلیغات پخش کنین، زیرنویسای تبلیغاتی تا زیر چانه مجریا بیاد اما #پویا_بدون_تبلیغات باشه».

این ها فقط بخشی از انتقادات مردم نسبت به تاثیرات آگهی بازرگانی بر کودکانشان است اما این اعتراضات در نهایت منجر به اتخاذ تصمیم تازه‌ای از سوی مدیران صدا و سیما شد که روز گذشته سرشار در صفحه شخصی خود خبر از آن داد.

وی در صفحه خود با اعلام خبر توقف پخش آگهی بازرگانی از شبکه پویا اینگونه نوشت: «از فردا یکم آبان ۹۸، شبکه کودک یک گام بلند دیگر را برای بهتر شدن و نزدیکتر شدن به الگوی رسانه ـ مربی برمی‌دارد: شبکه کودک بدون تبلیغات بازرگانی.

از فردا آرزویی که شبکه کودک، خانواده‌ها و کارشناسان، دست در دست هم به دنبال آن بودند؛ محقق می‌شود و بنا به مصوبه شورای معاونان سازمان صدا و سیما و دستور معاون سیما، پخش آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک متوقف خواهد شد. الحمدلله رب العالمین. الحمدلله رب العالمین. الحمدلله رب العالمین.

دیشب به دفتر دکتر میرباقری رفتم و از ایشان بابت صدور این دستور مهم تشکر کردم. در اینجا هم، در گرماگرم این شادی بزرگ از تک‌تک عزیزانی که در فضای حقیقی و مجازی پیگیر حذف آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک بودند؛ تشکر می‌کنم. مخصوصا قدردان زحمات مادران دغدغه‌مندی هستم که با هشتگ #پویا_بدون_تبلیغات به میدان آمدند؛ هر روز با سامانه ۱۶۲ روابط عمومی صداوسیما تماس گرفتند و در هر فرصتی، صدای مطالبه به‌حق خود را به گوش مسئولان رساندند.

شبکه کودک تلاش می‌کند مهمترین دستیار رسانه‌ای خانواده در تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی باشد. ما برای بهتر شدن برنامه داریم و انشاءالله با حمایت‌ها و دعاهای خیر خانواده‌ها، روز به روز، این پیشرفت را مشاهده خواهید کرد».

گرچه این تصمیم نتیجه پیگیری و مطالبه بینندگان و والدینی است که فرزندانشان مخاطب شبکه پویا هستند اما فراموش نکنیم تبلیغات به دلیل ویژگی هایی همچون جذابیت بصری، فضای شاد و پرهیجان و زمان پخش کوتاه مورد علاقه کودکان است و از تماشای آن لذت می برند و بهتر است از این ظرفیت در راستای فرهنگ سازی بهتر، آموزش، تشویق به کتابخوانی، فعالیت های فرهنگی، حمایت از کالای ایرانی و رسیدن به یک زندگی بهتر بهره برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    0 0
    واقعا ممنووووووووون