خوزستان- مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: وقتی خوزستان نماینده در شبکه ملی محیط زیست ندارد حق رای را از خود گرفته و این موضوع نگران کننده است.

خوزستان در شبکه ملی محیط زیست نماینده ندارد/ انتقاد باید بر مبنای تخصص باشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در نشست هم اندیشی سمن های محیط زیست استان خوزستان ژیلا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور عدم تاثیرپذیری سمن های محیط زیست در این استان را نداشتن شبکه محیط زیست با وجود مسائل زیاد محیط زیستی دانست و اظهار کرد: وقتی نماینده در شبکه ملی ندارید حتی با وجود اینکه مصوبه هیئت وزیران اجازه ورود با حق رای را به شما داده، با نداشتن نماینده این حق را از خود گرفته اید و این موضوع نگران کننده است بنابراین نیاز است اختلافات را کنار گذاشته انتخابات را برقرار کرده و نماینده معرفی کنید.
مهدی آقایی اشاره کرد: در قرن اخیر معضلات ناشی از محیط زیست دنیا را وادار به عکس العمل کرده است تا توسعه فرهنگی محیط زیست و جلب مردم در این مشارکت ها را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: در این زمینه برای رفع تفاوت دیدگاه دولتی‌ها و غیردولتی‌ها مهمترین مسئله آن است که ارتباطات و گفتگو انجام شود و لازم است سازمان محیط زیست آن را در دستور کار قرار دهد.
آقایی موضوع مهم دیگر را حضور اعضای مردم نهاد در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی استان خواند و اضافه کرد: در تمام کارگروه ها و سازمان ها نمایندگان سمن ها عضویت دارند.
وی با تاکید بر اینکه در راستای برقراری و افزایش تعاملات برای موثر بودن اعضای سمن ها باید دانش و تخصص داشته و این که مخالف و یا منتقد مسئله ای باشید به تنهایی کافی نیست، تصریح کرد: وقتی پشت انتقادها تخصص باشد می توان به دیده شدن آن امیدوار بود والا حقی که از مردم و محیط زیست گرفته اید از دست می رود.
مدیر کل دفتر مشارکت‌های سازمان‌های مردمی با ذکر این مهم که بحران محیط زیست یک مسئله اجتماعی است، اذعان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند کمک کنند تا بتوانیم مردم را نسبت به آن آگاه کنیم، با معضلات محیط زیستی که در کشور هست اگر مردم کمک به رفع و بهبود شرایط نکنند راه به جایی نمی بریم.

مطالبه گری در سایه تخصص
درادامه سیروس داوودی نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان خوزستان سازمانهای مردم نهاد را پل بین دولت و مردم دانست که شکاف ها را میپوشاند و گفت: ویژگی این سازمان ها غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی بودن شان است اگر می‌خواهیم مطالبه گر باشیم باید به حوزه فعالیت های خود به خوبی آشنا باشیم آیا سوال کرده ایم برنامه توسعه ششم چه رویکرد محیط زیستی دارد تا بر اساس آن مطالبه گری کنیم؟
وی با تاکید بر این که ۳۱ درصد درآمدها باید از مدیریت سبز باشد یادآور شد: وظیفه سازمانی و ذاتی سازمان سمن روشنگری مردم است ضمن اینکه باید پیشگیری و مدیریت بحران در رابطه با محیط زیست نیز داشته باشند اگر این تغییر نگرش را در مردم ایجاد نکرده و به کودکان آموزش ندهند هم راه به جایی نمی بریم.

همکاری محیط زیست با سمن ها به شرط نداشتن جریان سیاسی

محمد جواد اشرفی مدیر کل محیط زیست استان خوزستان در نشست هم اندیشی با سمن های محیط زیست که امروز ۲۹ مهر برگزار شد گفت: به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب و هدف مشترک در کنار سمن ها و سازمان های مردم نهاد هستیم چراکه این نهادها موثر ترین و در دسترس ترین راه در رسیدن به این هدف هستند این تفکر سازمانی محیط زیست است.
اشرفی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد فرصتی برای مدیران متعهد است اظهار کرد: ما به سازمان ها به عنوان تهدید نگاه نمی کنیم اگر این سازمان ها خارج از جریان فکری خاص باشند می توانند بهترین همکار و همراه مدیران شوند، اگر می‌خواهیم راهی مطلوب را طی کنیم همیاری و همکاری با آنها لازم است تا توسعه پایدار اتفاق افتد.
وی افزود: امروز سازمان نمی‌توانند بدون سازمان‌های مردم نهاد که از بطن مردم به سرانجام رسیده اند موفق شوند اما گفتن این نکته ضروری است که در ارتباط با مسائل محیط زیستی با نگاه فنی به مسائل نگاه کنند هر گاه موضوعاتی برای آنها گفته یا منتشر شد ابتدا به این باور برسند که نگاهی کارشناسانه پشت موضوع است نه نگاه جریانی و شخصی، عده‌ای برای سد شدن در برابر مدیران و جلوگیری از کارکرد مناسب آنها چنین مسائلی را انتشار می دهند. بنابراین باید به اهداف نامطلوب آنها کمک نکنیم.

اشرفی تاکید کرد: از توان سمن ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب استفاده می‌کنیم اما در برنامه مدیریتی به هیچ وجه وارد موضوعات جریانی نخواهیم شد چرا که به هیچ جریان سیاسی وابستگی نداریم و هدف ما رسیدن به توسعه پایدار است.

آب و محیط زیست سهم مقتدران سیاسی است

همایون یوسفی نماینده اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موضوعات خوزستان را نمی توان جدا از کشور بررسی کرد گفت: در کل کشور ۳ مشکل اساسی آب محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد ریشه مشکلات محیط زیست آب است، ایران از جهت شاخص نا پایدار محیط زیستی رتبه اول ناپایداری و از نظر تقسیم بندی سازمان جهانی منابع دنیا رتبه چهارم را بعد از قطر اسرائیل و لبنان دارد و روزهای خطر و پایان منابع آبی ایران فرا رسیده است.

یوسفی با اشاره به اینکه ایران از مرحله آمادگی برای خطر به محدوده قرمز و خطر وارد شده و مهمترین مسئله تاریخ معاصر ایران موضوع آب است، اظهار کرد: علت اصلی این مشکلات قرار گرفتن در منطقه خشک و موضوع مهم تر رشد جمعیت زیاد است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۰۶ جمعیت ایران ۸ میلیون نفر بوده و در سال ۹۸به ۸۱ میلیون نفر رسیده و۱۰ برابر شده یادآور شد: به همان نسبت برداشت ما از آب‌های قابل استحصال ده برابر شده و ریشه مشکلات همین است.

یوسفی خاطرنشان کرد: میزان برداشت ما از منابع آب تجدید پذیر سالیانه ۸۹ درصد است در حالی که این عدد در دنیا ۲۵ درصد است تا وضعیت آب پایدار بماند و به همین دلیل تراز آبی ما منفی است که تا دهه ۶۰ مثبت و مشکلات ما در حوزه آب با سیاست های غیر کارشناسی در دهه شصت شروع شد.

این مسئول خاطر نشان کرد: از ۶۰۰ است آبی ایران ۲۸۰ آن کامل خشک شده و فرونشست زمین در آنها اتفاق افتاده که قابل برگشت نیست و حیات آبی را نمی‌توان با آنها برگرداند.

وی خبر داد: میزان مصرف آب ۹۲ درصد در حوزه کشاورزی است و سهم مصرف مردمی ۶ درصد و صنایع ۲ درصد است. بیشتر مشکلات آب به علت کشاورزی غیر استاندارد ایران است که فقط ۱۲ درصد مساحت کشور زیر کشت کشاورزی است با این وجود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور را به عهده دارد و سهم آن در اشتغال فقط ۱۵ درصد است.

یوسفی افزود: ما به قیمت رویای خودکفایی در موادغذایی باعث ناامنی آب و محیط زیست شده ایم متاسفانه در کشور آب و محیط زیست سیاسی شده وقتی قدرت سیاسی استان‌های مرکزی بیشتر است آنها در آب و محیط زیست نیز بیشتر است.

نقش سمن ها در ایران سمبولیک است

یوسفی ادامه داد: هیچ پروژه انتقال آبی در دنیا بدون عارضه نبوده پروژه انتقال آب باعث نابودی حیات در مبدا و ایجاد عوارض در مقصد است.
نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همه جهان مردم بیشتر در مسائل محیط زیست دخالت می کنند متاسفانه در ایران دولت بیشتر تصمیم‌گیر است و نقش سمن ها در کشور ما سمبولیک و نمایشی است.

وی اشاره کرد: هیچ پروژه انتقال آب ای اجرا شده نه کلنگ‌زنی و هیچ اعتباری برای انتقال حوضه آبریز ها تایید نشده است طرح کوهرنگ از سال ۷۱ بیشتر از ۹۰ درصد پیشرفت داشته بهشت‌آباد را متوقف کردیم و اجازه ندادیم اعتباری برای آن صورت گیرد و این حاصل همبستگی مسئولین و نمایندگان است.

یوسفی با اشاره به اینکه مافیای آب در کشور ما بسیار قوی است اما بر حسب وظیفه نگذاشتیم این کار انتقال آب انجام شود گفت: در حوزه آبریز انتقال هیچ طرح مطالعاتی کلنگ‌زنی نشده و به همین دلیل است که تا قبل از ۹۴ تمام مسئولین ارشد می گفتند مردم خوزستان باید با گرد و غبارها سازگاری کنند اما از ابتدای سال ۹۵ با ارائه طرح هایی آنها را مجاب کرده ایم که می توانیم ریزگردها را با از بین بردن کانون آنها متوقف کنیم تا برای ریزگردها اعتبار داده شود.

تبعات مهاجرت از خوزستان دامنگیر کل کشور می شود

در ادامه صادق کریمی کیا مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به این‌که در ادبیات توسعه دنیا الفاظ تغییر کرده و آرزوی بشر که که روزی تسلط بر محیط زیست بوده تغییر یافته، گفت: در تشکیل دولت ها پیش از این محیط زیست در نظر نمی‌گرفتند امروز تلاش بر این است از تسلط بشر کاسته شود و عوارض اجتماعی و فرهنگی و آسیب هایی که انسان به محیط زیست زده را جبران کنند به همین دلیل نهاد سازی های شکل گرفته و ادبیات توسعه تغییر کرده و کشور ما نیز متاثر از این تغییرات است.

کریمی کیا از تغییرات توسعه متوازن و توسعه موزون نیز خبر داد و افزود: سازمان های مردم نهاد در کشور ما در دوران طفولیت خود هستند وبه بلوغ و پختگی نرسیده اند در کشورهای توسعه یافته این سازمان‌ها از مخاطب قراردادن دولت‌ها تغییر جهش و شهروندان را مورد خطاب قرار داده و نقش آنها در کشور بی‌بدیل است اقناع عمومی تصمیم سازی و تشکیل دولت هایی که مردم را مد نظر قرار دارند، اما در کشور ما مردم نهاد ها خطاب به دولت و حاکمیت و کسانی که در دولت نقش دارند در حالی که لازم است بخشی از فعالیت‌های خود را به شهروندان اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه اجازه ندهیم جریان‌های سیاسی از ان جی او ها سوء استفاده کنند چرا که مطالبات ما اجتماعی است و زمینه مشارکت برای ما در چارچوب قوانین دولت آماده است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: استان خوزستان از محیط زیست تاثیر های فراوانی گرفته سیل فروردین ماه و تبعات آن برای استان بخشی حاصل بی توجهی به محیط زیست است اگر با انتقال آب مخالفت کردیم این مسئله ملی و منطقه‌ای است، اگر قرار است این انتقال برای برای منفعت منطقه‌ای باشد در راستای منافع ملی نیست.

وی افزود: ریزگردها محیط زیستی و فیزیکی است اما تبعات اجتماعی و مهاجرت و حاشیه نشینی به دنبال دارند و این یک نگاه ملی است و مهاجرت و حاشیه نشینی بر کل کشور تاثیر منفی دارد.

کریمی کیا تاکید کرد: در استان خوزستان شرایط محیط زیست مخاطره آمیز است ما قراربود در کنار هم باشیم برای تصمیم گیری ها هم به لحاظ شرعی هم سازمانی و زیستی شرایط استان زیبنده نیست و تبعات آن هم دامنگیر خواهد شد و هزینه‌های هنگفتی از این بابت پرداخت خواهیم کرد بنابراین باید مطالبات جدی گرفته شود چرا که بخش عظیمی از آنها به حق است و سیاسی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.