سخنگوی قوه قضائیه بابیان اینکه بروز برخی از تخلفات انتخاباتی و تبلیغات زودهنگام ناشی از خلاهای قانونی است، گفت: در هر دوره از مجلس اقدامات و حرکت‌هایی برای اصلاح قانون انتخابات شکل می‌گیرد ، اما به سرانجام نمی‌رسد که امیدواریم این روند تغییر کند.

تشکیل ستادهای پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در  دادگستری‌های سراسر کشور

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به قدس آنلاین درباره اقدامات قوه قضائیه برای برخورد با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از ناحیه نامزدهای بالقوه و حتی برخی از نمایندگان فعلی در فضای مجازی و بستر سوء استفاده از اینگونه شبکه‌ها با استفاده از خلاء های قانونی در این حوزه به بخشنامه دو هفته قبل حجت الاسلام رئیسی رئیس دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: بر اساس بخشنامه صادره از ناحیه ریاست محترم قوه ستاد  پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی  در سراسر کشور تشکیل شده است. 

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در دادستانی کل و ستادهای استانی و شهرستانی در همه نقاط و حوزه ها فعال شده و فضای انتخابات را تحت رصد قرار میدهند ، اظهار داشت: با این حال وظیفه اصلی برگزاری انتخابات و فرآیند آن با وزارت کشور است. در هر موردی که وزارت کشور و بخش‌های دیگر اجرایی و نظارتی، اعمال و رفتار مغایر با قانون را مشاهده کنند بایستی به ستادهای پیشگیری و رسیدگی به تخلفات تشکیل شده در سراسر کشور اعلام کنند تا ما رسیدگی کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: با این اقدام پیش دستانه قوه قضائیه که هنوز ۶ ماه مانده به انتخابات این ستادها را تشکیلداده‌ایم یعنی اینکه ما برای اجرای قانون و پیشگیری از  تخلفات انتخاباتی جدی هستیم و  هر تخلف از قانون و عمل مجرمانه‌ای را که به ما گزارش شود و مشاهده کنیمپیگیری می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مسئله و مشکل هم به خلا های قانونی بر می‌گردد، به جهت اینکه قانون انتخابات اگرچه فصل جرائم و مجازاتها دارد اما این قانون لایحه قضایی نیست و قوه قضائیه متولی تهیه لایحه اصلاح قانون انتخابات نیست. وزارت کشور و مجلس باید برای رفع این خلاء ها اقدام کنند اما در هر دوره مجلس اقدام‌ها و حرکت‌هایی برای اصلاح قانون انتخابات صورت می‌گیرد ولی سرانجامی برای آن رقم نمی‌خورد که امیدواریم این چرخه تغییر کند و با اصلاح قانون انتخابات برخی خلا های قانونی به ویژه در مورد فضای مجازی برطرف شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.