اگر گانتز موفق به تشکیل دولت نشود، اسرائیلی‌ها در سال جاری میلادی برای سومین بار باید به پای صندوق‌های رأی بروند. بعید است که نتیجۀ انتخابات سوم هم فیصله دهنده اختلاف احزاب سیاسی شود. در آن صورت می‌توان گفت که شکاف‌های متنوع اجتماعی و سیاسی و مذهبی در اسرائیل چنان فعال شده‌اند که عملاً آن را به بن‌بست کشانده‌اند.

پایان عصر نتانیاهو

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ روز دوشنبه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از سوی روون ریولین رئیس این رژیم مامور تشکیل کابینه شده بود، در حالی که به شکست خود در تشکیل کابینه اعتراف می‌کرد تصمیم خود مبنی بر انصراف از این روند را اعلام کرد و اختیار تشکیل کابینه را به ریولین، بازگرداند.

به نوشته هاآرتص در پی اعلام استعفای نتانیاهو ریولین، بنی گانتز رهبر حزب آبی و سفید را مامور تشکیل کابینه کرد. این نخستین بار از سال ۲۰۰۶ است که از شخص دیگری به غیر از نتانیاهو خواسته شده تا این کار را انجام دهد اما اینکه گانتز بتواند در تشکیل کابینه خودش - که آن هم به واسطه نداشتن اکثریت قاطع ائتلافی خواهد بود- موفق شود، در هاله‌ای از ابهام است؛ اما شرایط فعلی نشان می دهد که یک دهه سلطه نتانیاهو بر تسلط بر سیاست اسرائیل احتمالاً به پایان خواهد رسید.

رویای بر باد رفته رژیم صهیونیستی

به گفته دیوید ماکوفسکی مدیر پروژه روابط اعراب و اسرائیل در انستیتوی واشنگتن در حال حاضر رویای ریولین – که هنگام دادن اختیار تشکیل دولت به بنیامین نتانیاهو در باره آن سخن گفت - در مورد لزوم تشکیل ائتلاف میان دو حزب بزرگ برای تقویت وحدت ملت در رویارویی با چالش‌های بزرگی که روبروی اسرائیل است با رد درخواست حزب لیکود برای تشکیل دولت ائتلافی از سوی گانتز و عدم همراهی لیبرمن و حزبش در تشکیل دولت ائتلافی با لیکود- که دلیل اصلی شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه بود- عملا بر باد رفته تلقی می‌شود.

کابوس مشترک گانتس و نتانیاهو

وی افزود: اما گانتز که پیش از انتخابات هدفش را نابودی و حذف نتانیاهو اعلام کرده بود و به خوبی می دانست که نتانیاهو نمی‌تواند موفق به تشکیل دولت شود خود برای تشکیل کابینه با مشکلی مشابه نتانیاهو مواجه است؛ در واقع مشکل اصلی گانتز این است که به جز حزب لیکود با ۳۲ کرسی، سایر احزاب هیچکدام به تنهایی نمی‌توانند ۱۷ کرسی مورد نیاز برای تشکیل کابینه را فراهم کنند؛ بنابراین گانتز یا مجبور است برای تشکیل دولت با لیکود ائتلاف کند یا ناگذیر از تشکیل دولت ائتلافی با دو حزب دیگر است که اتفاقا اختلاف شدید هم با هم دارند. با این حال گانتز هنوز هم با توجه به دو شکست متوالی نتانیاهو، در شرایط کنونی دست بالا را دارد.

یکی دیگر از موانع پیش روی حزب سفید و آبی گانتز برای تشکیل کابینه ائتلافی با لیکود پرونده فساد نتانیاهو است؛ طبق قانون اسرائیل ، نخست وزیر می تواند در صورت صدور کیفرخواست در سمت خود باقی بماند ، اما دیگر وزرای کابینه در این شرایط باید کناره گیری کنند.

 بنابراین، اگر لیکود و آبی-سفید یک دولت وحدت ملی را با نخست وزیری چرخشی تشکیل دهند ، نتانیاهو اصرار دارد که او اولین نخست وزیر چرخشی باشد تا نه فقط در صورت صدور کیفرخواست، در سمت خود باقی بماند، بلکه این شیوه اهرم فشاری برای او در دعاوی اقامه شده نیز باشد.

به نوشته هاآرتص در حالی که قانونگذاران عرب سرزمین‌های اشغالی قول دادند تا از گانتز در تشکیل دولت حمایت کنند اما از آنجایی که تشکیل دولت در اسرائیل نیازمند اکثریتی با ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست است، گانتز برای تشکیل کابینه هنوز بیش از ۱۰ کرسی کم دارد.

در عین حال ریولین صراحتا اعلام کرده است با توجه به برگزاری دو انتخابات در سال جاری او تلاش می‌کند تا از برگزاری انتخابات جدید جلوگیری کند.

سناریوهایی برای خروج از بحران

به گفته ماکوفسکی، در حال حاضر گانتز برای موفق شدن و خارج کردن اسرائیل از بحران سه سناریو پیش رو دارد.اینکه گانتز به آنچه که به عنوان برنامه مصالحه ریولین معروف شده است، تکیه کند و به دنبال رفع بن بست پیرامون نقش نتانیاهو باشد. این طرح شامل اصلاح قانونی است که به موجب آن قدرت در صورت عدم توانایی در مدت ۱۰۰ روز به معاون نخست وزیر منتقل می شود ، مانند موردی که آریل شارون در سال ۲۰۰۶ دچار سکته مغزی شده بود. یعنی این قانون بیش از ۱۰۰ روز قابل تمدید باشد تا در صورت صدور کیفرخواست علیه نتانیاهو، گانتز بتواند جایگزین او شود. با این وجود بی اعتمادی آبی و سفید ها به نتانیاهو به قدری عمیق است که مقامات حزب اعتقاد ندارند که وی در صورت کیفرخواست ، قدرت را واگذار می کند. سناریوی دوم اما دولت اقلیت کوچک است که گانتز، لیبرمن و یکی از احزاب راست افراطی با ۶۱ کرسی آن را تشکیل دهند. اما این سناریو به منزله نادیده گرفته شدن تعهد لیبرمن مبنی بر عدم ائتلاف با احزاب افراطی و جلوگیری از تشکیل دولتی که نتانیاهو نخست وزیر آن نیست محسوب میشود. سناروی سوم اما برگزاری انتخابات سوم است. اگر گانتز نیز موفق به تشکیل دولت نشود، برگزاری سومین انتخابات بعید نیست. اگرچه نمی توان گفت که کدام یک از سناریوهای فوق پدیدار خواهند شد، اما همه آنها یک ویژگی مشترک دارند؛ نتانیاهو دیگر نمی‌تواند به مسیرش طی یک دهه گذشته ادامه دهد.


بن بست اسرائیل و سوال‌های پیش رو

به نوشته مدیر انستیتوی واشنگتن، گانتز برای تشکیل دولت بیش از هر چیز دیگری نیازمند ائتلاف با حزب لیکود است. آیا لیکود همچنان در گروگان شخص نتانیاهو می‌ماند و نرمشی برای همراهی با گانتز نشان نمی‌دهد؟ یا اینکه لیکود از نتانیاهو عبور می‌کند و راه تازه‌ای در پیش می‌گیرد؟ یا اینکه اعضای میانه‌روتر لیکود راه خود را از تندروها جدا می‌کنند و به گانتز می‌پیوندند؟ یا اینکه آویخای مندلبیت دادستان اسرائیل به زودی نتانیاهو را رسماً به ارتشاء متهم می‌کند و او را به دادگاه می‌سپارد تا او برای همیشه از سر راه برداشته شود؟ به هر حال اگر گانتز موفق به تشکیل دولت نشود، اسرائیلی‌ها در سال جاری میلادی برای سومین بار باید به پای صندوق‌های رأی بروند. بعید است که نتیجۀ انتخابات سوم هم فیصله دهنده اختلاف احزاب سیاسی شود. در آن صورت می‌توان گفت که شکاف‌های متنوع اجتماعی و سیاسی و مذهبی در اسرائیل چنان فعال شده‌اند که عملاً آن را به بن‌بست کشانده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.