مدیر منابع آب نیشابور گفت: با همکاری دستگاه قضایی، طی یک ماه گذشته، ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در دشت نیشابور مسدود و پر شد.

۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در دشت نیشابور مسدود شد/ صرفه جویی ۲۰ درصدی برداشت منابع آب زیر زمینی سبزوار

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، سعید رضا خجسته پور با بیان این مطلب که  با همکاری دستگاه قضایی، طی یک ماه گذشته، ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در دشت نیشابور مسدود و پر شد، گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، با انسداد این تعداد چاه، از برداشت ۶۳۰ هزار متر مکعب آب جلوگیری شد.

مدیر منابع آب نیشابور افزود: بیشتر چاه‌های غیر مجاز یاد شده از جلگه ماروسک، از توابع بخش مرکزی نیشابور می باشد و برای مصرف کشاورزی حفر شده است.

وی با اشاره به عمق چاه‌های حفر شده غیرمجاز گفت: با توجه به این که اغلب چاه‌های غیرمجاز در حاشیه ارتفاعات حفر شده است با عمق ۵ تا ۲۰ متر به آب می‌رسد.

مدیر منابع آب نیشابور یاد آور شد: برداشت‌های بی رویه و غیرقانونی از آبخوان باعث تشدید روند افت منابع آب و مخاطرات زیست محیطی در دشت شده است.

خجسته پور با اشاره به اینکه جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیرمجاز و کنترل بهره‌برداری چاه‌های مجاز موجود، جزو اهداف اصلی امور آب در دشت نیشابور است، گفت: انسداد چاه‌های غیرمجاز، علاوه برتحمیل هزینه به شرکت آب منطقه‌ای، تنش‌های زیاد اجتماعی را متوجه بهره‌برداران و استفاده کنندگان این گونه از چاه‌ها می‌کند.

صرفه جویی ۲۰ درصدی برداشت منابع آب زیر زمینی سبزوار

مدیر امور آب سبزوار هم گفت: برای جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی ۱۰۰درصد چاه‌های دارای پروانه کشاورزی سبزوار در خراسان رضوی مجهز به شمارشگر هوشمند شده‌اند.

 محمد ثابتی مقدم با بیان این مطلب اظهار کرد: با هوشمند سازی هزار و ۴۶۴ حلقه چاه کشاورزی در  سبزوار افزون بر ۲۰درصد حجم برداشت آب‌های زیر زمینی کاهش یافته است.

وی  با اشاره به این که هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی راهی است برای غلبه بر کم آبی، افزود: هدف طرح هوشمندسازی چاه‌ها اعمال مدیریت بهینه برداشت‌های بخش کشاورزی از منابع آب زیر زمینی است.

مدیر امور آب  سبزوار اظهار کرد: رشد روز افزون جمعیت از یک طرف و محدودیت منابع آبی از طرف دیگر طی سال‌های اخیر به دغدغه اصلی در تامین آب تبدیل شده است و استفاده از روش‌هایی که به پایداری منابع آب و کاهش استفاده بی رویه منجر شود دارای اهمیت بسزایی است.

 ثابتی مقدم با اشاره به این که بخش اعظم کشاورزی به منابع آب زیرزمینی وابسته است گفت: وابستگی به آب‌های زیر زمینی خیلی زیاد و بخش کشاورزی ۵۵ درصد به آب‌های زیر زمینی وابسته است و از این رو حیات کشاورزی دردست آب‌های زیر زمینی است به همین منظور اجرای طرح هوشمند سازی چاه‌های کشاورزی در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی یکی از مهم‌ترین راهکارهای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام با این همه کمبود آب درکشور درروستای مجد آباد درود نیشابور انتهای روستا خارج از بافت روستا ویلا سازی شده است متاسفانه به آنها برق و گاز داده اند انها چند سال هست که داخل باغ های هزارمتریشان که دیوار کشی هم کرده اند چاه غیر مجاز زده اند ودارند از ان استفاده میکنن لطفا پیگیری کنید