رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کل کشور وجود دارند که از این تعداد ۶۰۰ شرکت از جمله تولیدی نوع یک هستند و با بررسی و رصدی که انجام شده است ۳۰ شرکت انتخاب شدند تا در نمایشگاهی که در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد توانمندی علمی و فناورانه خودشان را به معرض نمایش بگذارند.

بودجه پارک علم و فناوری خراسان رضوی به اندازه یک دانشگاه جامع نیست

هاشم رسائی‌فر/

 رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کل کشور وجود دارند که از این تعداد ۶۰۰ شرکت از جمله تولیدی نوع یک هستند و با بررسی و رصدی که انجام شده است ۳۰ شرکت انتخاب شدند تا در نمایشگاهی که در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد توانمندی علمی و فناورانه خودشان را به معرض نمایش بگذارند.

رضا قنبری در نشستی خبری با حضور برخی از صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: از مجموع ۳۰ شرکت دانش‌بنیان که در این نمایشگاه حضور داشتند دو شرکت آهار و کاوش صنعت توس از استان خراسان رضوی بودند که در مجموعه پارک علم و فناوری فعالیت دارند.

وی در پاسخ به پرسش قدس در خصوص بودجه امسال پارک علم و فناوری استان گفت: عدد مصوب بودجه امسال ۱۵ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد رشد داشته است، با این حال این بودجه به اندازه بودجه یک دانشگاه جامع هم نیست.

قنبری همچنین اظهار کرد: سه مرکز رشد در شهرهای تربت‌حیدریه، نیشابور و گناباد زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت دارند ضمن اینکه پارک با ۲۰ دانشگاه در استان تفاهم‌نامه همکاری دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی پاسخ به پرسش دیگر قدس در خصوص معضلات و مشکلات فعالیت‌های علمی و فناورانه در خراسان رضوی را به اظهارنظر مدیران شرکت‌ها واگذار و عنوان کرد: این شرکت‌ها هستند که می‌توانند بیانگر این موارد باشند.

• اجرایی نشدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

ناصری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کاوش صنعت توس در این جلسه گفت: فعالیت شرکت ما در راستای طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز نفت، گاز و پتروشیمی است که در فهرست شرکت‌های مورد اعتماد این صنعت قرار داریم. در حال حاضر نیز روی بحث پمپ‌ها و کمپرسورهای پرسرعت با استفاده از سرعت بالا و میزان انرژی کمتر تمرکز داریم که دستاوردهای خوبی نیز برای صنعت نفت و گاز کشور در پی داشته است.

وی اظهار کرد: در یکی دو سال گذشته رفتار بانک‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت شده است که به دلیل انعقاد تفاهم‌نامه‌ها بین صندوق نوآوری با یکسری از بانک‌هاست، اما در کل باید بگویم مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان اخذ تسهیلات نیست چون با وجود نرخ‌هایی که بعضاً برخی از تسهیلات دارند ضریب شکست ایده برای شرکت‌ها بالا می‌رود و ترجیح می‌دهیم به جای تسهیلات، کندتر حرکت کنیم چون هم نرخ تسهیلات بالاست هم به موقع تزریق نمی‌شود ضمن اینکه دریافت و پرداخت آن دارای بروکراسی پیچیده‌ای است.

ناصری گفت: بزرگ‌ترین مشکل در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا نشدن قانون حمایت از این شرکت‌هاست. متأسفانه در دستگاه‌های دولتی با این قانون گاهی با تنگ نظری مواجه می‌شویم و طوری برخورد می‌کنند که ما نتوانیم از این حمایت‌های قانونی برخوردار نشویم؛ از صدور مجوز گرفته تا بیمه، گمرک و مواردی از این دست.

• رقابت با کشورهای صاحب سبک و مطرح فناوری

هاتف، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آهار که  تأسیسات کنترل تأسیسات نیروگاهی و نفت و گاز را تولید می‌کند نیز گفت: در دنیا فقط چند کشور هستند که این دانش را در اختیار دارند از جمله جنرال الکتریک آمریکا، زیمنس آلمان و میتسوبیشی هیتاچی ژاپن که شرکت ما با هزینه‌های کمتر و کیفیت بسیار خوب با این شرکت‌ها رقابت تنگاتنگی دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: مشکل اصلی که در کشور داریم مشکل فرهنگی است که باید در بین مردم و مسئولان ما ارتقا پیدا کند. این ارزش نیست که فلان مدیر دولتی تولیدات خارجی را خریداری کند اما محصولات داخلی را به هر دلیلی نادیده بگیرد. عوض شدن فرهنگ مردم و مسئولان در این ارتباط می‌تواند کمک قابل توجهی در این بخش باشد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آهار با اشاره به برخی مشکلات پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: از سال گذشته به دلیل نداشتن سیستم تصفیه فاضلاب داخلی در پارک علم و فناوری پروانه ۵۰ شرکت معلق شده است که با تعهدی که دادیم توانستیم ادامه فعالیت بدهیم اگر پروانه ما معلق شود نه می‌توانیم مواداولیه وارد کنیم نه مباحث دیگر را اداره کنیم. این در حالی است که نیروگاه توس که در همسایگی ما قرار دارد طبق اظهارنظر رسمی با ۲۰ درصد آلودگی بیشتر از تمام خودروهای شهر مشهد، می‌تواند فعالیت کند بعد شرکت‌هایی که شاید حجم خیلی کمی از فاضلاب انسانی دارند نه صنعتی باید کار و فعالیتشان معلق شود. ما نمی‌گوییم نباید محیط زیست وارد این جریانات شود اما اینکه سخت‌ترین بخش قوانین باید در مورد ما اجرا شود و موارد بدتر نادیده گرفته می‌شود.

حسینعلی اخلاقی، مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه نفت و گاز فعالیت دارد و در دیدار اخیر نخبگان با رهبر معظم انقلاب از جمله افرادی بود که رودررو با رهبری صحبت‌هایش را مطرح کرده بود در این جلسه گفت: در صنعت نفت به دلیل بدنه قدیمی و فرسوده، مواضعی که در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان اتخاذ می‌شود به هیچ وجه امیدوارکننده نیست برای همین است که تاکنون ما در این حوزه نتیجه‌ای نگرفته‌ایم با اینکه سابقه فعالیت کشورمان در حوزه نفت طولانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.